✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
# |
dátum |
plánovaný
|
odhad NDS
|
na aktuálne plánovaný počet jazdných pruhov
|
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka |
1 - optimálne,
5 - neprimerané |
aké primeranejšie varianty alebo optimalizácie riešenia treba posúdiť
| |||||||||
162,9 km |
2 - 8 |
4 413 mil. € |
4 721 mil. € |
7 793 - 93 344 | 1,1 |
1,7 |
11/2015 - 10/2021 | |||||||||
1 | 41. | 9/2028 | R2 | 11,5 km | 2 | 235 mil. € | 204 mil. € | 7 793 | 2 | 4 | Nevyhovujúca súčasná cesta neznamená automaticky nutnosť budovať tu rýchlostnú cestu, obzvlášť keď tá by si vyžiadala aj 600-metrový tunel a až vyše 2,7 km mostov. Pôvodne plánované riešenie R2 na tomto úseku treba zásadne preriešiť a výrazne zefektívniť - prinajmenšom znížením návrhovej rýchlosti a miernym posunom trasy na okraj priemyselného areálu v Dolných Vesteniciach, aby si nevyžadovala budovanie tunela.
Ešte vhodnejším riešením môže byť upustenie od prehnanej ambície mať tu cestu I. triedy aj rýchlostnú cestu a realizovať od Bánoviec po Nováky výrazne kvalitnejšiu a bezpečnejšiu cestu I. triedy. V prvej časti výrazným rozšírením súčasnej cesty I/9 v extraviláne, vrátane doplnenia odbočovacích a pripájacích pruhov a prídavného pruhu v stúpaniach. V ďalšej časti kompletnou preložkou cesty I. triedy mimo obcí Hradište, Dolné Vestenice a Horné Vestenice, ktorá by na rozdiel od plánovanej R2 umožnila doplniť aj potrebné napojenia veľkého priemyselného areálu v Dolných Vesteniciach na nový obchvat a umožnila tak odbremeniť súčasnú cestu cez obce o podstatne väčší podiel z dopravnej záťaže. | |||||
2 | 3. | 3/2022 | D1 | 3,5 km | 8 | 149 mil. € | 127 mil. € | 62 652 | . . . | 1 | 1 | |||||
3 | 12/2013 | D1 | 14,9 km | 4 | 341 mil. € | 288 mil. € | 12 491 - 24 900 | 1 | 1 | Plný profil diaľnice tu je naliehavo potrebný, technické riešenie časti úseku sa ukázalo ako nevhodné (vedenie trasy cez ťažko stabilizovateľný zosuv), nové riešenie sa javí ako lepšie. K voľbe zlého riešenia prispeli šibeničné termíny pre projektantov v honbe za PPP projektmi ešte v roku 2008. Náprava chyby a nové projektovanie a povoľovanie až vo fáze výstavby spôsobí, že dokončenie úseku sa oproti zmluvnému termínu (jún 2017) omešká o viac ako 5 rokov. | ||||||
4 | 7/2016 | D4 | 4,4 km | 4 - 6 | 100 mil. € | 1 | 2 | |||||||||
5 | 7/2016 | D4 | 22,6 km | 4 - 6 | 470 mil. € | 32 336 - 93 344 | . . . | 1 | 2 | |||||||
6 | 7/2016 | R7 | 8,4 km | 4 | 70 mil. € | 13 102 - 19 993 | 1 | 1 | 7/2020 (0,0) | |||||||
7 | 6/2014 | D1 | 13,5 km | 4 | 555 mil. € | 535 mil. € | Trasu od Martina po križovatku Rondel v centre Žiliny tento úsek D1 s tunelom Višňové skráti o 2,5 km a zrýchli v priemere o cca 11 minút pre osobné a 9 minút pre nákladné vozidlá. Pre tranzit medzi Martinom a Kysucami bude skrátenie 1 km a časová úspora cca 8 minút. | 22 691 - 32 334 | 1 | 2 | Pôvodný projekt NDS obsahuje napr. zbytočne dlhé mosty či neoptimálne (drahé) riešenie vetrania tunela Višňové. V roku 2012 súťaž na zhotoviteľa metódou "naprojektuj a postav" umožnila uchádzačom pôvodné riešenie výrazne zefektívniť. Uchádzač, ktorý v tendri predložil najnižšiu ponuku (Skanska + Strabag), túto možnosť využil a ponúkol výrazné zefektívnenie technického riešenia. Žiaľ, NDS na podnet druhého Doprastavu túto ponuku bez primeraného dôvodu vylúčila. Toto rozhodnutie v roku 2014 odobril aj Úrad pre verejné obstarávanie, vtedy v réžii nominantov Smeru-SD.
Následne NDS prijala až tretiu ponuku v poradí od združenia Impregilo a Dúhy, ktoré žiadnu optimalizáciu technického riešenia tunelov či mostov neprinieslo. Nasledovali roky zlého riadenia stavby, snahy zhotoviteľa o výrazné dodatočné zvýšenie ceny, v roku 2019 pre štát nevýhodná dohoda o ukončení zmluvy a v roku 2020 nový výber zhotoviteľa. Vzhľadom na stav rozostavanosti však väčšina optimalizácií, ponúknutých v roku 2012, už nebude možná. Náklady citeľne zdvihne aj potreba sanácie rozostavaného tunela a mostov. | |||||
8 | 31. | 11/2026 | D3 | 4,0 km | 4 | 179 mil. € | 163 mil. € | 15 053 | 1 | 2 | S ohľadom na vysokú intenzitu dopravy a až bezmála 4-tisíc ťažkých vozidiel (nad 3,5 tony) je tu dostavba na 4-pruh opodstatnená. | |||||
9 | 7/2019 | R4 | 4,3 km | 4 | 179 mil. € | 155 mil. € | 15 837 - 18 098 | 1 | 3 | |||||||
10 | 4. | 9/2022 | R4 | 10,2 km | 4 | 299 mil. € | 263 mil. € | 22 341 - 30 731 | 1 | 3 | ||||||
11 | 6/2017 | D1 | 7,9 km | 4 | 434 mil. € | 367 mil. € | 19 072 - 21 988 | 1 | 2 | 10/2021 | ||||||
12 | 7/2016 | R7 | 6,4 km | 4 - 6 | 100 mil. € | 27 633 - 44 493 | . . . | 1 | 1 | 10/2021 | ||||||
13 | 12/2017 | D1 | 2,6 km | 4 | 39 mil. € | 25 mil. € | 14 624 | 1 | 1 | 1/2021 (0,0) | ||||||
14 | 12/2013 | R2 | 10,4 km | 4 | 11 493 - 12 436 | 1 | 1 | 11/2015 | ||||||||
15 | 7. | 2/2024 | D1 | 13,5 km | 4 | 1 235 mil. € | 1 158 mil. € | 13 676 - 21 949 | 1 | 1 | Trasa s dlhším tunelom Korbeľka skráti diaľnicu D1 o takmer 3 km, vyhne sa nebezpečným zosuvným územiam i chráneným biotopom a zrejme nebude drahšia ako tzv. úžinový variant. Je preto v tomto prípade najlepším riešením (záverečné stanovisko EIA ju odporúčalo už v roku 2002). Snaha politikov urýchliť dostavbu D1 voľbou trasy s kratším tunelom, a to bez jej riadneho posúdenia, žiaľ viedla do slepej uličky. Neochota priznať a včas opraviť zlé rozhodnutie spôsobila zbytočné zásahy do prírody, márne vynaloženie už vyše 28 miliónov eur a desaťtisícov hodín práce odborníkov. A najmä oddialila reálny horizont dokončenia tohoto úseku diaľnice o viac ako desaťročie. | |||||
16 | 8/2014 | R2 | 7,9 km | 4 | 88 mil. € | 84 mil. € | 14 357 - 15 923 | 1 | 1 | 5/2017 | ||||||
17 | 12/2016 | D3 | 5,7 km | 4 | 269 mil. € | 243 mil. € | 11 465 - 18 743 | 1 | 2 | 12/2020 (0,0) | ||||||
18 | 27. | 5/2026 | D3 | 11,2 km | 4 | 410 mil. € | 370 mil. € | 13 886 - 21 743 | 1 | 1 | Plný profil diaľnice je tu nevyhnutnosť, no technické riešenie je aj po vypustení nezmyselného tunela Kysuca (popod križovatku pri Radoli) drahšie než je nutné. Ministerstvo dopravy by malo konečne opustiť úplne nereálne plány o vodnej ceste cez Kysuce - ich rešpektovanie totiž núti NDS projektovať a stavať zbytočne vysoké a dlhé mosty, ktoré stavbu D3 nezmyselne predražujú. Ďalšie zníženie nadmerných nákladov sa dá dosiahnuť menej veľkorysou preložkou cesty I. triedy (od Brodna po Kysuckú bránu), ktorá by zároveň umožnila viesť diaľnicu D3 v priestore Kysuckej brány menej komplikovane a draho. Doteraz vyžadované a projektované parametre preložky cesty I. triedy sú neprimerané, keďže dopravný význam cesty I. triedy bude po presune väčšiny vozidiel na diaľnicu oveľa menší. | |||||
162,9 km |
2 - 8 |
4 413 mil. € |
4 721 mil. € |
7 793 - 93 344 | 1,1 |
1,7 |
11/2015 - 10/2021 |
jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku