✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
# |
dátum |
plánovaný
|
odhad NDS
|
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka |
1 - optimálne,
5 - neprimerané |
aké primeranejšie varianty alebo optimalizácie riešenia treba posúdiť
| ||||||||||
211,1 km |
2 - 8 |
4 104 mil. € |
5 277 - 93 344 | 1,7 |
2,2 |
7/2020 - 10/2021 | ||||||||||
1 | 1/2014 | D1 | 11,3 km | 4 | D1 sever | Ovčiarsko 2360 m | 517 mil. € | 23 579 - 28 413 | 2 | 3 | NDS a jej projektant v príprave podcenili význam podrobného preskúmania geológie, chýbal tiež záujem o hľadanie efektívnejších a menej nákladných riešení. Stavbu tak zbytočne predražil a počas realizácie výrazne skomplikoval tunel Žilina (malé nadložie, extrémne zlá geológia), ktorému sa dalo úplne vyhnúť prijateľným zdvihnutím nivelety diaľnice. | 1/2021 (0,0) | ||||
2 | 6/2014 | D1 | 13,5 km | 4 | D1 sever | Višňové 7445 m | 555 mil. € | 22 691 - 32 334 | 1 | 2 | Pôvodný projekt NDS obsahuje napr. zbytočne dlhé mosty či neoptimálne (drahé) riešenie vetrania tunela Višňové. V roku 2012 súťaž na zhotoviteľa metódou "naprojektuj a postav" umožnila uchádzačom pôvodné riešenie výrazne zefektívniť. Uchádzač, ktorý v tendri predložil najnižšiu ponuku (Skanska + Strabag), túto možnosť využil a ponúkol výrazné zefektívnenie technického riešenia. Žiaľ, NDS na podnet druhého Doprastavu túto ponuku bez primeraného dôvodu vylúčila. Toto rozhodnutie v roku 2014 odobril aj Úrad pre verejné obstarávanie, vtedy v réžii nominantov Smeru-SD.
Následne NDS prijala až tretiu ponuku v poradí od združenia Impregilo a Dúhy, ktoré žiadnu optimalizáciu technického riešenia tunelov či mostov neprinieslo. Nasledovali roky zlého riadenia stavby, snahy zhotoviteľa o výrazné dodatočné zvýšenie ceny, v roku 2019 pre štát nevýhodná dohoda o ukončení zmluvy a v roku 2020 nový výber zhotoviteľa. Vzhľadom na stav rozostavanosti však väčšina optimalizácií, ponúknutých v roku 2012, už nebude možná. Náklady citeľne zdvihne aj potreba sanácie rozostavaného tunela a mostov. | |||||
3 | 7/2016 | R7 | 17,4 km | 4 | R7 západ | 8 544 - 13 236 | 2 | 3 | 7/2020 (0,0) | |||||||
4 | 7/2016 | D4 | 4,4 km | 4 - 6 | D4 juh-východ | 1 | 2 | |||||||||
5 | 7/2016 | D4 | 22,6 km | 4 - 6 | D4 juh-východ | 32 336 - 93 344 | . . . | 1 | 2 | |||||||
6 | 7/2016 | R7 | 8,4 km | 4 | R7 západ | 13 102 - 19 993 | 1 | 1 | 7/2020 (0,0) | |||||||
7 | 7/2016 | R7 | 6,4 km | 4 - 6 | R7 západ | 27 633 - 44 493 | . . . | 1 | 1 | 10/2021 | ||||||
8 | 12/2016 | D3 | 5,7 km | 4 | D3 Kysuce | 269 mil. € | 11 465 - 18 743 | 1 | 2 | 12/2020 (0,0) | ||||||
9 | 6/2017 | D1 | 7,9 km | 4 | D1 východ | Prešov 2244 m | 434 mil. € | 19 072 - 21 988 | 1 | 2 | 10/2021 | |||||
10 | 12/2017 | D1 | 2,6 km | 4 | D1 sever | 39 mil. € | 14 624 | 1 | 1 | 1/2021 (0,0) | ||||||
11 | 7/2019 | R4 | 4,3 km | 4 | R4 stred | Bikoš 1153 m | 179 mil. € | 15 837 - 18 098 | 1 | 3 | ||||||
12 | 8/2019 | R2 | 13,5 km | 4 | R2 stred | 142 mil. € | 9 007 - 9 998 | 2 | 2 | |||||||
13 | 3/2021 | R3 | 4,4 km | 2 | R3 sever (Orava) | 70 mil. € | 10 334 - 11 542 | 2 | 2 | |||||||
14 | 1. | 10/2021 | R4 | 14,3 km | 4 | R2 východ, R4 juh | 202 mil. € | 10 088 - 50 895 | 2 | 1 | ||||||
15 | 3. | 3/2022 | D1 | 3,5 km | 8 | D1 západ | 149 mil. € | 62 652 | . . . | 1 | 1 | |||||
16 | 4. | 9/2022 | R4 | 10,2 km | 4 | R4 stred | Okruhliak 1917 m | 299 mil. € | 22 341 - 30 731 | 1 | 3 | |||||
17 | 5. | 4/2023 | R1 | 8,1 km | 4 | R1 BB - RK | 173 mil. € | 12 387 - 17 316 | 2 | 3 | ||||||
18 | 6. | 7/2023 | R2 | 6,8 km | 4 | R2 východ | 171 mil. € | 11 764 - 50 895 | 3 | 3 | ||||||
19 | 8. - 9. | 3/2024 | R2 | 6,2 km | 2 | R2 stred | 105 mil. € | 5 304 | 2 | 2 | Úzku, kľukatú a neprehľadnú cestu za Rimavskou Sobotou (najhoršiu na celom južnom ťahu) je napriek nie vysokej intenzite dopravy primerané a potrebné nahradiť súvislou preložkou cesty, resp. 1/2-profilom pomerne nenáročných úsekov rýchlostnej cesty R2 Zacharovce - Bátka a Bátka - Figa spolu v dĺžke 14,5 kilometra. Pred finalizáciou prípravy však odporúčame preveriť možnosti optimalizácie technického riešenia a zníženia nákladov. | |||||
20 | 10. | 4/2024 | D1 | 3,8 km | 2 | D1 sever | 57 mil. € | 10 312 | 3 | 5 | Veľkorysé a mimoriadne nákladné riešenie (56 mil. € za 3,8 km dvojpruhovej cesty, čo je viac ako treba napríklad na obchvat Prievidze s 50 tisíc obyvateľmi) je úplne neprimerané. Je potrebné hľadať podstatne menej nákladné napojenie cesty I/64 na diaľnicu D1. | |||||
21 | 13. | 8/2024 | R2 | 8,3 km | 2 | R2 stred | 169 mil. € | 5 277 - 6 250 | 2 | 2 | Úzku, kľukatú a neprehľadnú cestu za Rimavskou Sobotou (najhoršiu na celom južnom ťahu) je napriek nie vysokej intenzite dopravy primerané a potrebné nahradiť súvislou preložkou cesty, resp. 1/2-profilom pomerne nenáročných úsekov rýchlostnej cesty R2 Zacharovce - Bátka a Bátka - Figa spolu v dĺžke 14,5 kilometra. Pred finalizáciou prípravy však odporúčame preveriť možnosti optimalizácie technického riešenia a zníženia nákladov. | |||||
22 | 16. - 17. | 12/2024 | R2 | 14,1 km | 2 | R2 východ | Soroška 4282 m | 272 mil. € | 5 792 - 7 064 | 3 | 2 | Prieťah obce Jablonov nad Turňou na tomto úseku už v minulosti vyriešil obchvat. Výstavba R2 s tunelom Soroška - s rizikami v krasovom území - by znamenala aj výstavbu už druhého obchvatu tejto obce. | ||||
23 | 18. | 4/2025 | D1 | 1,1 km | 2 | D1 sever | 12 mil. € | 2 | 1 | |||||||
24 | 34. - 36. | 6/2027 | D1 | 10,6 km | 8 | D1 západ | 234 mil. € | 62 652 | . . . | 2 | 1 | Od roku 2008 projektované rozšírenie D1 na 6-pruh + obojstranné kolektorové pásy (spolu 10 pruhov!) bolo prehnane veľkorysé a nákladné. Žiaľ, NDS upustila od kolektorov a nahradila ich plánom rozšírenia samotnej diaľnice po Senec na 8-pruh až potom, čo dlhé roky živila nesplniteľné očakávania a premárnila mnoho rokov i milióny eur nákladov prípravou zlého riešenia. O triezvejšom riešení bez kolektorov ale s 8-pruhom na D1 sa už viac rokov hovorí, príprava však stagnuje. | ||||
25 | 71. - 78. | po 2040 | R5 | 1,7 km | 2 | D3 Kysuce | 54 mil. € | 7 972 | 3 | 4 | Dopravne (zbytočne) veľkorysé riešenie, jeho stavebná náročnosť a vysoké náklady (vyše 50 mil. € za sotva 1,7 km) už dávno volali po zásadnom prehodnotení, no ministri dopravy a ich nominanti na to dlho nenašli odvahu. Radšej predstierali pokračovanie prípravy. Až v októbri 2018 stiahla NDS žiadosť o územné rozhodnutie na pridrahú rýchlocestu, čo je síce nepopulárne ale konečne správne riešenie. Nasledovať má nové posúdenie variantov preložky v parametroch cesty I. triedy alebo skapacitnenia existujúcej cesty so zmiernením jej dopadov na časť obce, ktorou prechádza. Keby o zmene rozhodol už minister Počiatek v roku 2012, keď ho na nutnosť prehodnotenia upozornil Inštitút stratégie MDV, primeranejšie riešenie už mohlo byť pripravené na realizáciu. | |||||
211,1 km |
2 - 8 |
4 104 mil. € |
5 277 - 93 344 | 1,7 |
2,2 |
7/2020 - 10/2021 |
jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku