✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
# |
dátum |
plánovaný
|
odhad NDS
|
po ocenení sociálno-ekonomických prínosov za 30 rokov
|
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka |
1 - optimálne,
5 - neprimerané |
aké primeranejšie varianty alebo optimalizácie riešenia treba posúdiť
| |||||||||||
167,4 km |
2 - 6 |
4 366 mil. € |
85,4 min. |
2 541 - 93 344 | 1,4 |
1,8 |
5/2017 - 10/2021 | |||||||||||
1 | 10/2013 | D3 | 12,3 km | 2 | D3 Kysuce | 377 mil. € | 2 541 - 3 501 | 2 | 2 | 6/2017 | ||||||||
2 | 12/2013 | D1 | 14,9 km | 4 | D1 sever | Hubová, Likavka, Ivachnová | 341 mil. € | 12,4 min. | 22,9 % | 12 491 - 24 900 | 1 | 1 | Plný profil diaľnice tu je naliehavo potrebný, technické riešenie časti úseku sa ukázalo ako nevhodné (vedenie trasy cez ťažko stabilizovateľný zosuv), nové riešenie sa javí ako lepšie. K voľbe zlého riešenia prispeli šibeničné termíny pre projektantov v honbe za PPP projektmi ešte v roku 2008. Náprava chyby a nové projektovanie a povoľovanie až vo fáze výstavby spôsobí, že dokončenie úseku sa oproti zmluvnému termínu (jún 2017) omešká o viac ako 5 rokov. | |||||
3 | 1/2014 | D1 | 11,3 km | 4 | D1 sever | 517 mil. € | 7,1 min. | 13,8 % | 23 579 - 28 413 | 2 | 3 | NDS a jej projektant v príprave podcenili význam podrobného preskúmania geológie, chýbal tiež záujem o hľadanie efektívnejších a menej nákladných riešení. Stavbu tak zbytočne predražil a počas realizácie výrazne skomplikoval tunel Žilina (malé nadložie, extrémne zlá geológia), ktorému sa dalo úplne vyhnúť prijateľným zdvihnutím nivelety diaľnice. | 1/2021 (0,0) | |||||
4 | 6/2014 | D1 | 13,5 km | 4 | D1 sever | Lietavská Lúčka | 555 mil. € | 9,9 min. | 13,8 % | 22 691 - 32 334 | 1 | 2 | Pôvodný projekt NDS obsahuje napr. zbytočne dlhé mosty či neoptimálne (drahé) riešenie vetrania tunela Višňové. V roku 2012 súťaž na zhotoviteľa metódou "naprojektuj a postav" umožnila uchádzačom pôvodné riešenie výrazne zefektívniť. Uchádzač, ktorý v tendri predložil najnižšiu ponuku (Skanska + Strabag), túto možnosť využil a ponúkol výrazné zefektívnenie technického riešenia. Žiaľ, NDS na podnet druhého Doprastavu túto ponuku bez primeraného dôvodu vylúčila. Toto rozhodnutie v roku 2014 odobril aj Úrad pre verejné obstarávanie, vtedy v réžii nominantov Smeru-SD.
Následne NDS prijala až tretiu ponuku v poradí od združenia Impregilo a Dúhy, ktoré žiadnu optimalizáciu technického riešenia tunelov či mostov neprinieslo. Nasledovali roky zlého riadenia stavby, snahy zhotoviteľa o výrazné dodatočné zvýšenie ceny, v roku 2019 pre štát nevýhodná dohoda o ukončení zmluvy a v roku 2020 nový výber zhotoviteľa. Vzhľadom na stav rozostavanosti však väčšina optimalizácií, ponúknutých v roku 2012, už nebude možná. Náklady citeľne zdvihne aj potreba sanácie rozostavaného tunela a mostov. | |||||
5 | 6/2014 | D3 | 4,3 km | 4 | D3 Kysuce | Brodno - dočasná | 269 mil. € | 7,6 % | 28 413 - 37 927 | . . . | 4 | 2 | 12/2017 | |||||
6 | 8/2014 | R2 | 7,9 km | 4 | R2 stred | 88 mil. € | 14 357 - 15 923 | 1 | 1 | 5/2017 | ||||||||
7 | 7/2016 | R7 | 17,4 km | 4 | R7 západ | Šamorín, Holice | 8,6 min. | 8 544 - 13 236 | 2 | 3 | 7/2020 (0,0) | |||||||
8 | 7/2016 | D4 | 4,4 km | 4 - 6 | D4 juh-východ | Čierna voda, Rača | 1 | 2 | ||||||||||
9 | 7/2016 | D4 | 22,6 km | 4 - 6 | D4 juh-východ | Jarovce, Rusovce, Ketelec, Rovinka, Ivanka západ, Ivanka sever | 32 336 - 93 344 | . . . | 1 | 2 | ||||||||
10 | 7/2016 | R7 | 8,4 km | 4 | R7 západ | Dunajská Lužná | 4,2 min. | 13 102 - 19 993 | 1 | 1 | 7/2020 (0,0) | |||||||
11 | 7/2016 | R7 | 6,4 km | 4 - 6 | R7 západ | Prievoz | 13,7 min. | 27 633 - 44 493 | . . . | 1 | 1 | 10/2021 | ||||||
12 | 11/2016 | D1 | 14,4 km | 4 | D1 východ | Budimír (Košice-Sever), Košické Olšany, Bidovce | 241 mil. € | 7,9 % | 3 166 - 11 562 | 2 | 2 | 12/2019 (0,0) | ||||||
13 | 12/2016 | D3 | 5,7 km | 4 | D3 Kysuce | Čadca Podzávoz, Čadca Bukov | 269 mil. € | 13,3 min. | 9,3 % | 11 465 - 18 743 | 1 | 2 | 12/2020 (0,0) | |||||
14 | 6/2017 | D1 | 7,9 km | 4 | D1 východ | Prešov západ, Prešov juh | 434 mil. € | 6,7 min. | 13,4 % | 19 072 - 21 988 | 1 | 2 | 10/2021 | |||||
15 | 12/2017 | D1 | 2,6 km | 4 | D1 sever | 39 mil. € | NDS údaj neposkytla | 14 624 | 1 | 1 | 1/2021 (0,0) | |||||||
16 | 7. | 2/2024 | D1 | 13,5 km | 4 | D1 sever | Turany 2, Hubová | 1 235 mil. € | 9,4 min. | 6,8 % | 13 676 - 21 949 | 1 | 1 | Trasa s dlhším tunelom Korbeľka skráti diaľnicu D1 o takmer 3 km, vyhne sa nebezpečným zosuvným územiam i chráneným biotopom a zrejme nebude drahšia ako tzv. úžinový variant. Je preto v tomto prípade najlepším riešením (záverečné stanovisko EIA ju odporúčalo už v roku 2002). Snaha politikov urýchliť dostavbu D1 voľbou trasy s kratším tunelom, a to bez jej riadneho posúdenia, žiaľ viedla do slepej uličky. Neochota priznať a včas opraviť zlé rozhodnutie spôsobila zbytočné zásahy do prírody, márne vynaloženie už vyše 28 miliónov eur a desaťtisícov hodín práce odborníkov. A najmä oddialila reálny horizont dokončenia tohoto úseku diaľnice o viac ako desaťročie. | ||||
167,4 km |
2 - 6 |
4 366 mil. € |
85,4 min. |
2 541 - 93 344 | 1,4 |
1,8 |
5/2017 - 10/2021 |
jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku