✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
# |
dátum |
plánovaný
|
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka |
1 - optimálne,
5 - neprimerané |
aké primeranejšie varianty alebo optimalizácie riešenia treba posúdiť
| |||||||||||
13 úsekov |
159,1 km |
2 - 4 |
90,0 mil. € |
20,6 mil. € |
1 698 - 21 949 | 3,2 |
3,3 |
|||||||||
1 | 7. | 2/2024 | D1 | 13,5 km | 4 | 34,7 mil. € | 91,3 mil. € | 13 676 - 21 949 | 1 | 1 | Trasa s dlhším tunelom Korbeľka skráti diaľnicu D1 o takmer 3 km, vyhne sa nebezpečným zosuvným územiam i chráneným biotopom a zrejme nebude drahšia ako tzv. úžinový variant. Je preto v tomto prípade najlepším riešením (záverečné stanovisko EIA ju odporúčalo už v roku 2002). Snaha politikov urýchliť dostavbu D1 voľbou trasy s kratším tunelom, a to bez jej riadneho posúdenia, žiaľ viedla do slepej uličky. Neochota priznať a včas opraviť zlé rozhodnutie spôsobila zbytočné zásahy do prírody, márne vynaloženie už vyše 28 miliónov eur a desaťtisícov hodín práce odborníkov. A najmä oddialila reálny horizont dokončenia tohoto úseku diaľnice o viac ako desaťročie. | |||||
2 | 8. - 9. | 3/2024 | R2 | 6,2 km | 2 | 2,9 mil. € | 17,0 mil. € | 5 304 | 2 | 2 | Úzku, kľukatú a neprehľadnú cestu za Rimavskou Sobotou (najhoršiu na celom južnom ťahu) je napriek nie vysokej intenzite dopravy primerané a potrebné nahradiť súvislou preložkou cesty, resp. 1/2-profilom pomerne nenáročných úsekov rýchlostnej cesty R2 Zacharovce - Bátka a Bátka - Figa spolu v dĺžke 14,5 kilometra. Pred finalizáciou prípravy však odporúčame preveriť možnosti optimalizácie technického riešenia a zníženia nákladov. | |||||
3 | 8. - 9. | 3/2024 | R7 | 9,4 km | 4 | 4,6 mil. € | 20,2 mil. € | 6 428 - 9 084 | 4 | 5 | ||||||
4 | 10. | 4/2024 | D1 | 3,8 km | 2 | 1,6 mil. € | 15,0 mil. € | 10 312 | 3 | 5 | Veľkorysé a mimoriadne nákladné riešenie (56 mil. € za 3,8 km dvojpruhovej cesty, čo je viac ako treba napríklad na obchvat Prievidze s 50 tisíc obyvateľmi) je úplne neprimerané. Je potrebné hľadať podstatne menej nákladné napojenie cesty I/64 na diaľnicu D1. | |||||
5 | 11. | 6/2024 | R1 | 2,7 km | 4 | 4,2 mil. € | 38,8 mil. € | 16 268 | 4 | 3 | S ohľadom na blížiace sa dokončenie súvislej D1 (síce neskoro ale skôr ako je reálne predĺžiť R1) nie je namieste očakávať výrazný rast dopravy cez Donovaly. Preto je ambícia spájať B. Bystricu s Ružomberkom rýchlocestou s viacerými tunelmi a celkovými nákladmi cca 1,8 miliardy eur prehnane ambiciózna. Je potrebné posúdiť aj iné varianty riešenia - napríklad cestou I. triedy s jednorúrovým tunelom popod Nízke Tatry a modernizáciou nadväzných úsekov jestvujúcej cesty, prípadne prepojením R1 od B. Bystrice smerom do Turčianskej kotliny (jej spojením s ťahom R3). | |||||
6 | 12. | 7/2024 | R3 | 6,5 km | 2 | 1,7 mil. € | 10,7 mil. € | 6 706 - 9 733 | 2 | 2 | ||||||
7 | 13. | 8/2024 | R2 | 8,3 km | 2 | 4,7 mil. € | 20,3 mil. € | 5 277 - 6 250 | 2 | 2 | Úzku, kľukatú a neprehľadnú cestu za Rimavskou Sobotou (najhoršiu na celom južnom ťahu) je napriek nie vysokej intenzite dopravy primerané a potrebné nahradiť súvislou preložkou cesty, resp. 1/2-profilom pomerne nenáročných úsekov rýchlostnej cesty R2 Zacharovce - Bátka a Bátka - Figa spolu v dĺžke 14,5 kilometra. Pred finalizáciou prípravy však odporúčame preveriť možnosti optimalizácie technického riešenia a zníženia nákladov. | |||||
8 | 14. - 15. | 10/2024 | R7 | 23,5 km | 2 | 6,3 mil. € | 10,2 mil. € | 4 | 4 | |||||||
9 | 14. - 15. | 10/2024 | R7 | 14,3 km | 2 | 4,9 mil. € | 12,1 mil. € | 4 | 4 | |||||||
10 | 16. - 17. | 12/2024 | R7 | 8,4 km | 4 | 4,4 mil. € | 18,7 mil. € | 6 403 - 9 478 | 4 | 5 | ||||||
11 | 16. - 17. | 12/2024 | R2 | 14,1 km | 2 | 7,3 mil. € | 19,3 mil. € | 5 792 - 7 064 | 3 | 2 | Prieťah obce Jablonov nad Turňou na tomto úseku už v minulosti vyriešil obchvat. Výstavba R2 s tunelom Soroška - s rizikami v krasovom území - by znamenala aj výstavbu už druhého obchvatu tejto obce. | |||||
12 | 64. - 68. | 8/2033 | D1 | 15,5 km | 4 | 3,7 mil. € | 8,8 mil. € | 1 698 - 6 812 | 4 | 3 | Dostavba diaľnice D1 až po hranicu s Ukrajinou bude opodstatnená až v prípade dramatického nárastu dopravy, a aj potom iba v polovičnom profile. Je potrebné ju realizovať súčasne s nadväzujúcim úsekom na ukrajinskej strane, keďže trasovanie D1 počíta s novým miestom cezhraničného prepojenia. Bez pokračovania za ukrajinskou hranicou by si tento úsek D1 vyžiadal navyše až 4-kilometrový privádzač k súčasnému hraničnému prechodu Vyšné Nemecké a znamenal by predĺženie súčasnej trasy. | |||||
13 | 71. - 78. | po 2040 | R7 | 32,8 km | 2 | 9,1 mil. € | 11,2 mil. € | 2 228 - 6 331 | 5 | 5 | ||||||
13 úsekov |
159,1 km |
2 - 4 |
90,0 mil. € |
20,6 mil. € |
1 698 - 21 949 | 3,2 |
3,3 |
jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku