✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
# |
dátum |
plánovaný
|
odhad NDS
|
stavebné práce
|
stavebné práce
|
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka |
1 - optimálne,
5 - neprimerané |
aké primeranejšie varianty alebo optimalizácie riešenia treba posúdiť
| |||||||||||
499,4 km |
2 - 8 |
6 973 mil. € |
15,1 mil. € |
1 404,4 mil. € |
1 042,7 mil. € |
1 065 - 62 652 | 3,0 |
3,1 |
10/2016 - 1/2021 | ||||||||||
1 | 10/2013 | D3 | 12,3 km | 2 | 377 mil. € | 30,7 mil. € | 365,6 mil. € | 329,9 mil. € | 2 541 - 3 501 | 2 | 2 | 6/2017 | |||||||
2 | 1/2014 | D1 | 11,3 km | 4 | D 26,5/100 | 517 mil. € | 45,7 mil. € | 487,6 mil. € | 427,2 mil. € | 23 579 - 28 413 | 2 | 3 | NDS a jej projektant v príprave podcenili význam podrobného preskúmania geológie, chýbal tiež záujem o hľadanie efektívnejších a menej nákladných riešení. Stavbu tak zbytočne predražil a počas realizácie výrazne skomplikoval tunel Žilina (malé nadložie, extrémne zlá geológia), ktorému sa dalo úplne vyhnúť prijateľným zdvihnutím nivelety diaľnice. | 1/2021 (0,0) | |||||
3 | 1/2014 | R2 | 9,6 km | 2 | 105,0 mil. € | 88,2 mil. € | 8 248 - 13 434 | 2 | 1 | 10/2016 | |||||||||
4 | 7/2016 | R7 | 17,4 km | 4 | R 24,5/120 | 8 544 - 13 236 | 2 | 3 | 7/2020 (0,0) | ||||||||||
5 | 11/2016 | D1 | 14,4 km | 4 | D 26,5/120 | 241 mil. € | 16,7 mil. € | 209,4 mil. € | 197,4 mil. € | 3 166 - 11 562 | 2 | 2 | 12/2019 (0,0) | ||||||
6 | 8/2019 | R2 | 13,5 km | 4 | R 24,5/100 | 142 mil. € | 10,5 mil. € | 161,8 mil. € | 9 007 - 9 998 | 2 | 2 | 11/2004 | |||||||
7 | 3/2021 | R3 | 4,4 km | 2 | R 24,5/100 v polovičnom profile | 70 mil. € | 15,9 mil. € | 75,0 mil. € | 10 334 - 11 542 | 2 | 2 | 8/2006 | |||||||
8 | 1. | 10/2021 | R4 | 14,3 km | 4 | R 24,5/100 | 202 mil. € | 14,1 mil. € | 10 088 - 50 895 | 2 | 1 | 6/2014 | |||||||
9 | 5. | 4/2023 | R1 | 8,1 km | 4 | R 22,5/100 | 173 mil. € | 21,3 mil. € | 12 387 - 17 316 | 2 | 3 | 4/2010 | |||||||
10 | 8. - 9. | 3/2024 | R2 | 6,2 km | 2 | R 22,5/100, plánované v 1/2-profile | 105 mil. € | 17,0 mil. € | 5 304 | 2 | 2 | Úzku, kľukatú a neprehľadnú cestu za Rimavskou Sobotou (najhoršiu na celom južnom ťahu) je napriek nie vysokej intenzite dopravy primerané a potrebné nahradiť súvislou preložkou cesty, resp. 1/2-profilom pomerne nenáročných úsekov rýchlostnej cesty R2 Zacharovce - Bátka a Bátka - Figa spolu v dĺžke 14,5 kilometra. Pred finalizáciou prípravy však odporúčame preveriť možnosti optimalizácie technického riešenia a zníženia nákladov. | 11/2004 | ||||||
11 | 12. | 7/2024 | R3 | 6,5 km | 2 | R 24,5/120, plánované v 1/2-profile | 70 mil. € | 10,7 mil. € | 6 706 - 9 733 | 2 | 2 | 11/2018 | |||||||
12 | 13. | 8/2024 | R2 | 8,3 km | 2 | R 22,5/100, plánované v 1/2-profile | 169 mil. € | 20,3 mil. € | 5 277 - 6 250 | 2 | 2 | Úzku, kľukatú a neprehľadnú cestu za Rimavskou Sobotou (najhoršiu na celom južnom ťahu) je napriek nie vysokej intenzite dopravy primerané a potrebné nahradiť súvislou preložkou cesty, resp. 1/2-profilom pomerne nenáročných úsekov rýchlostnej cesty R2 Zacharovce - Bátka a Bátka - Figa spolu v dĺžke 14,5 kilometra. Pred finalizáciou prípravy však odporúčame preveriť možnosti optimalizácie technického riešenia a zníženia nákladov. | 11/2004 | ||||||
13 | 18. | 4/2025 | D1 | 1,1 km | 2 | D 11,5/80 | 12 mil. € | 10,8 mil. € | 2 | 1 | 9/2004 | ||||||||
14 | 20. - 23. | 10/2025 | R3 | 4,9 km | 2 | R 24,5/80, plánované v 1/2-profile | 77 mil. € | 15,6 mil. € | 2 | 2 | 8/2006 | ||||||||
15 | 20. - 23. | 10/2025 | R3 | 8,3 km | 2 | R 24,5/80, plánované v 1/2-profile | 199 mil. € | 24,0 mil. € | 5 550 - 9 787 | 2 | 3 | 8/2006 | |||||||
16 | 20. - 23. | 10/2025 | R2 | 16,0 km | 4 | R 24,5/120(100) | 277 mil. € | 17,3 mil. € | 9 654 - 12 079 | 2 | 2 | Výstavba 4-pruhovej cesty je tu opodstatnená, presadzované veľkorysé riešenie prvej časti úseku s tunelom popod Jastrabské sedlo však môže byť zbytočne nákladné. Odporúčame zvážiť menej veľkorysé riešenie. Napríklad akceptovaním nižšej návrhovej rýchlosti a zabratím vhodných úsekov súčasnej cesty tam, kde má vyhovujúce parametre a súbežná cesta buď existuje alebo sa dá dostavať s výrazne nižšími nákladmi. | 11/2003 | ||||||
17 | 25. | 1/2026 | D3 | 10,8 km | 4 | D 24,5/80 (100) | 309 mil. € | 28,6 mil. € | 14 176 - 14 186 | 2 | 4 | Plný profil diaľnice je tu nevyhnutnosť. Žiaľ, ministerstvo sa v roku 2018 znovu vrátilo k zbytočne drahému riešeniu, keď ustúpilo neprimeraným požiadavkám niektorých obcí na zachovanie súčasnej cesty I. triedy aj potom, čo diaľnica prevezme vyše 80 % záťaže. Pre vozidlá, čo zostanú mimo diaľnice, by dlhodobo stačila súbežná cesta nižšej kategórie. Tá sčasti existuje a na časti úseku by bolo potrebné ju dostavať, ale s výrazne nižšími nákladmi ako si vyžiada chystané riešenie. Ak sa tu veľkorysá cesta I. triedy naozaj nevyužije ako súčasť budúcej diaľnice (dostavbou iba 2 pruhov) bude vedľa nej dobudovanie ďalších štyroch pruhov v stiesnenom teréne technicky náročné a drahé. Najmä z tohto dôvodu projekt v uplynulých 8 rokoch zamrzol už v pokročilej fáze prípravy, no bez zdrojov na realizáciu. | 12/1997 | ||||||
18 | 28. - 29. | 8/2026 | R4 | 4,0 km | 4 | R 24,5/100 | 105 mil. € | 26,1 mil. € | 14 625 | 2 | 2 | ||||||||
19 | 34. - 36. | 6/2027 | D1 | 10,6 km | 8 | D 41/120 | 234 mil. € | 22,1 mil. € | 62 652 | . . . | 2 | 1 | Od roku 2008 projektované rozšírenie D1 na 6-pruh + obojstranné kolektorové pásy (spolu 10 pruhov!) bolo prehnane veľkorysé a nákladné. Žiaľ, NDS upustila od kolektorov a nahradila ich plánom rozšírenia samotnej diaľnice po Senec na 8-pruh až potom, čo dlhé roky živila nesplniteľné očakávania a premárnila mnoho rokov i milióny eur nákladov prípravou zlého riešenia. O triezvejšom riešení bez kolektorov ale s 8-pruhom na D1 sa už viac rokov hovorí, príprava však stagnuje. | 12/2009 | |||||
20 | 34. - 36. | 6/2027 | R4 | 6,5 km | 2 | R 24,5/100, plánované v 1/2-profile | 116 mil. € | 17,8 mil. € | 6 651 - 9 113 | 2 | 3 | ||||||||
21 | 34. - 36. | 6/2027 | R4 | 7,0 km | 2 | R 24,5/100, plánované v 1/2-profile | 122 mil. € | 17,5 mil. € | 3 407 - 3 769 | 2 | 2 | ||||||||
22 | 37. - 38. | 2/2028 | R2 | 7,8 km | 2 | R 24,5/120, plánované v 1/2-profile | 73 mil. € | 8,9 mil. € | 5 587 | 5 | 4 | 9/2009 | |||||||
23 | 39. - 40. | 3/2028 | R2 | 9,6 km | 2 | R 24,5/120(100), plánované v 1/2-profile | 112 mil. € | 11,7 mil. € | 8 634 - 11 116 | 2 | 4 | Plánovanie rýchlostnej cesty, ktorej príprava tu od roku 2013 nijako nepokročila, tu zbytočne odsúva menej nákladné a skôr realizovateľné riešenia. Kým na rýchlostnú cestu tu nie je dostatočná intenzita dopravy a odsúva sa na ďalšie desaťročia, bezpečná a rýchla cesta I. triedy by mohla byť legitímnou prioritou.
Kolízny úsek cesty I/9 popri obci Nitrica sa dá riešiť v súčasnej trase rozšírením vozovky na šírku 10,5 m namiesto súčasných 7,5 metra. A tiež doplnením pripájacích a odbočovacích pruhov, aby sa výrazne znížilo riziko kolízií s ťažkými následkami. Úsek dnes tvorený prieťahom Novák je potrebné riešiť preložkou cesty. Trasovanie však treba prispôsobiť faktu, že obchvat Novák kapacitne dlhodobo stačí ako 2-pruh (s prídavným pruhom v dlhom stúpaní), preto treba už pri navrhovaní trasy počítať s obojsmernou premávkou a teda maximálne využiť potenciál vytvorenia prehľadných úsekov na bezpečné predbiehanie. | 10/2004 | ||||||
24 | 41. | 9/2028 | R2 | 11,5 km | 2 | R 24,5/120, plánované v 1/2-profile | 235 mil. € | 20,4 mil. € | 7 793 | 2 | 4 | Nevyhovujúca súčasná cesta neznamená automaticky nutnosť budovať tu rýchlostnú cestu, obzvlášť keď tá by si vyžiadala aj 600-metrový tunel a až vyše 2,7 km mostov. Pôvodne plánované riešenie R2 na tomto úseku treba zásadne preriešiť a výrazne zefektívniť - prinajmenšom znížením návrhovej rýchlosti a miernym posunom trasy na okraj priemyselného areálu v Dolných Vesteniciach, aby si nevyžadovala budovanie tunela.
Ešte vhodnejším riešením môže byť upustenie od prehnanej ambície mať tu cestu I. triedy aj rýchlostnú cestu a realizovať od Bánoviec po Nováky výrazne kvalitnejšiu a bezpečnejšiu cestu I. triedy. V prvej časti výrazným rozšírením súčasnej cesty I/9 v extraviláne, vrátane doplnenia odbočovacích a pripájacích pruhov a prídavného pruhu v stúpaniach. V ďalšej časti kompletnou preložkou cesty I. triedy mimo obcí Hradište, Dolné Vestenice a Horné Vestenice, ktorá by na rozdiel od plánovanej R2 umožnila doplniť aj potrebné napojenia veľkého priemyselného areálu v Dolných Vesteniciach na nový obchvat a umožnila tak odbremeniť súčasnú cestu cez obce o podstatne väčší podiel z dopravnej záťaže. | 10/2004 | ||||||
25 | 44. - 45. | 2/2029 | R2 | 18,0 km | 2 | R 24,5/120, plánované v 1/2-profile | 176 mil. € | 9,8 mil. € | 5 189 - 6 389 | 5 | 5 | Ani výstavba 1/2-prifilu rýchlostnej cesty tu nie je opodstatnená, keďže už súčasná cesta vedie mimo obcí, navyše patrí k málo zaťaženým cestám I. triedy. | 2/2016 | ||||||
26 | 44. - 45. | 2/2029 | D4 | 3,6 km | 4 | D 26,5/100 | 133 mil. € | 37,2 mil. € | 5 | 5 | 8/2010 | ||||||||
27 | 47. | 7/2029 | R2 | 14,0 km | 2 | R 24,5/120, plánované v 1/2-profile | 117 mil. € | 8,4 mil. € | 5 809 - 8 826 | 5 | 4 | 6/2016 | |||||||
28 | 48. - 49. | 9/2029 | R2 | 9,8 km | 2 | R 24,5/120, plánované v 1/2-profile | 93 mil. € | 9,5 mil. € | 6 452 - 10 032 | 5 | 5 | Ani výstavba 1/2-prifilu rýchlostnej cesty tu nie je opodstatnená, keďže už súčasná cesta vedie mimo obcí, navyše patrí k málo zaťaženým cestám I. triedy. | 9/2009 | ||||||
29 | 59. | 7/2031 | R2 | 17,5 km | 4 | R 24,5/100 | 287 mil. € | 26,7 mil. € | 12 819 - 29 988 | 2 | 2 | Dopravne aj spoločensko-ekonomicky optimálny severný obchvat už vyše desaťročie naráža na odpor vlastníkov nehnuteľností v Sliači, ku ktorým sa trasa priblížila. Napriek prisľúbeným technickým opatreniam na elimináciu možných negatívnych vplyvov. Naopak trasovanie R2 cez mesto a teda ešte výraznejšie rozdelenie mesta odmieta Zvolen. Z patovej situácie zodpovední už dlhé roky nevedia nájsť východisko a zrejme jediným riešením bude rozhodnutie vlády o vyššom verejnom záujme. | 11/2008 | ||||||
30 | 62. - 63. | 10/2032 | D2 | 8,5 km | 6 | D 33,5/120 | 90 mil. € | 10,6 mil. € | 32 968 | . . . | 5 | 5 | Prípadnému preťaženiu diaľnice v dopravnej špičke (ak intenzita dopravy ďalej porastie) treba predísť zatraktívnením verejnej dopravy - napríklad skrátením intervalu vlakov z Malaciek do Bratislavy na 15 minút (v špičke v pracovných dňoch). | ||||||
31 | 62. - 63. | 10/2032 | D2 | 6,9 km | 6 | D 33,5/120 | 107 mil. € | 15,6 mil. € | 5 | 5 | Prípadnému preťaženiu diaľnice v dopravnej špičke (ak intenzita dopravy ďalej porastie) treba predísť zatraktívnením verejnej dopravy - napríklad skrátením intervalu vlakov z Malaciek do Bratislavy na 15 minút (v špičke v pracovných dňoch). | ||||||||
32 | 64. - 68. | 8/2033 | D1 | 18,2 km | 4 | D 26,5/120
(100) | 192 mil. € | 10,6 mil. € | 6 207 - 8 525 | 2 | 2 | Výstavba 4-pruhovej diaľnice na tomto úseku po roku 2030 bude potrebná. Náklady sú v pomere prínosom veľmi prijateľné, trasa v nenáročnom teréne obchádza naraz až štyri obce. Bolo by vhodné predĺžiť tento úsek ešte o 2 km zo susedného úseku D1 v smere od Košíc s tunelom Dargov (zrejme pribudne až neskôr). Predĺžený úsek by naraz a skôr odbremenil od tranzitnej dopravy aj piatu obec - Dargov. | |||||||
33 | 71. - 78. | po 2040 | R1 | 42,1 km | 4 | R 24,5/120 | 631 mil. € | 15,0 mil. € | 5 713 - 13 545 | 5 | 5 | Preťažovaniu diaľnice D1 v dopravnej špičke treba predchádzať nie plánovaním ďalších rýchlociest ale zlepšením ponuky vlakov medzi Trnavou a Bratislavou, prípadne aj Sencom a Bratislavou (15-minútový interval v špičke v pracovných dňoch). | |||||||
34 | 71. - 78. | po 2040 | R7 | 29,2 km | 2 | R 11,5/120 | 230 mil. € | 7,9 mil. € | 2 156 - 6 890 | 5 | 5 | 12/2011 | |||||||
35 | 71. - 78. | po 2040 | D3 | 3,1 km | 4 | D 26,5/100 | 60 mil. € | 19,3 mil. € | 5 420 - 8 693 | 5 | 5 | Dostavba na 4-pruh tu nebude potrebná celé desaťročia. O to zarážajúce je, že NDS na prípravu už minula vyše 1,3 milióna eur. | |||||||
36 | 71. - 78. | po 2040 | R7 | 32,8 km | 2 | R 11,5/120 | 367 mil. € | 11,2 mil. € | 2 228 - 6 331 | 5 | 5 | 2/2016 | |||||||
37 | 71. - 78. | po 2040 | R7 | 71,3 km | 2 | R 11,5/120 | 553 mil. € | 7,8 mil. € | 1 065 - 4 239 | 5 | 5 | 9/2015 | |||||||
499,4 km |
2 - 8 |
6 973 mil. € |
15,1 mil. € |
1 404,4 mil. € |
1 042,7 mil. € |
1 065 - 62 652 | 3,0 |
3,1 |
10/2016 - 1/2021 |
jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku