✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
# |
dátum |
plánovaný
|
jednostranné / obojstranné
|
odhad NDS
|
na aktuálne plánovaný počet jazdných pruhov
|
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka |
1 - optimálne,
5 - neprimerané |
aké primeranejšie varianty alebo optimalizácie riešenia treba posúdiť
| ||||||||||
499,4 km |
2 - 8 |
6 973 mil. € |
6 177 mil. € |
1 065 - 62 652 | 3,0 |
3,1 |
10/2016 - 1/2021 | |||||||||||
1 | 10/2013 | D3 | 12,3 km | 2 | D3 Kysuce | 377 mil. € | 348 mil. € | 2 541 - 3 501 | 2 | 2 | 6/2017 | |||||||
2 | 1/2014 | D1 | 11,3 km | 4 | D1 sever | 517 mil. € | 481 mil. € | 23 579 - 28 413 | 2 | 3 | NDS a jej projektant v príprave podcenili význam podrobného preskúmania geológie, chýbal tiež záujem o hľadanie efektívnejších a menej nákladných riešení. Stavbu tak zbytočne predražil a počas realizácie výrazne skomplikoval tunel Žilina (malé nadložie, extrémne zlá geológia), ktorému sa dalo úplne vyhnúť prijateľným zdvihnutím nivelety diaľnice. | 9/2008 | 1/2021 (0,0) | |||||
3 | 1/2014 | R2 | 9,6 km | 2 | R2 západ | 8 248 - 13 434 | 2 | 1 | 10/2016 | |||||||||
4 | 7/2016 | R7 | 17,4 km | 4 | R7 západ | 120 mil. € | 8 544 - 13 236 | 2 | 3 | 9/2015 | 7/2020 (0,0) | |||||||
5 | 11/2016 | D1 | 14,4 km | 4 | D1 východ | 241 mil. € | 198 mil. € | 3 166 - 11 562 | 2 | 2 | 12/2014 | 12/2019 (0,0) | ||||||
6 | 8/2019 | R2 | 13,5 km | 4 | R2 stred | 142 mil. € | 133 mil. € | 9 007 - 9 998 | 2 | 2 | 6/2018 | |||||||
7 | 3/2021 | R3 | 4,4 km | 2 | R3 sever (Orava) | Tvrdošín | 70 mil. € | 62 mil. € | 10 334 - 11 542 | 2 | 2 | 2/2012 | ||||||
8 | 1. | 10/2021 | R4 | 14,3 km | 4 | R2 východ, R4 juh | Valaliky | 202 mil. € | 138 mil. € | 10 088 - 50 895 | 2 | 1 | 7/2019 | |||||
9 | 5. | 4/2023 | R1 | 8,1 km | 4 | R1 BB - RK | Slovenská Ľupča | 173 mil. € | 146 mil. € | 12 387 - 17 316 | 2 | 3 | 8/2022 | |||||
10 | 8. - 9. | 3/2024 | R2 | 6,2 km | 2 | R2 stred | Bátka | 105 mil. € | 97 mil. € | 5 304 | 2 | 2 | Úzku, kľukatú a neprehľadnú cestu za Rimavskou Sobotou (najhoršiu na celom južnom ťahu) je napriek nie vysokej intenzite dopravy primerané a potrebné nahradiť súvislou preložkou cesty, resp. 1/2-profilom pomerne nenáročných úsekov rýchlostnej cesty R2 Zacharovce - Bátka a Bátka - Figa spolu v dĺžke 14,5 kilometra. Pred finalizáciou prípravy však odporúčame preveriť možnosti optimalizácie technického riešenia a zníženia nákladov. | 4/2022 | ||||
11 | 12. | 7/2024 | R3 | 6,5 km | 2 | R3 juh | 70 mil. € | 58 mil. € | 6 706 - 9 733 | 2 | 2 | 12/2022 | ||||||
12 | 13. | 8/2024 | R2 | 8,3 km | 2 | R2 stred | 169 mil. € | 156 mil. € | 5 277 - 6 250 | 2 | 2 | Úzku, kľukatú a neprehľadnú cestu za Rimavskou Sobotou (najhoršiu na celom južnom ťahu) je napriek nie vysokej intenzite dopravy primerané a potrebné nahradiť súvislou preložkou cesty, resp. 1/2-profilom pomerne nenáročných úsekov rýchlostnej cesty R2 Zacharovce - Bátka a Bátka - Figa spolu v dĺžke 14,5 kilometra. Pred finalizáciou prípravy však odporúčame preveriť možnosti optimalizácie technického riešenia a zníženia nákladov. | 8/2022 | |||||
13 | 18. | 4/2025 | D1 | 1,1 km | 2 | D1 sever | 12 mil. € | 10 mil. € | 2 | 1 | 7/2023 | |||||||
14 | 20. - 23. | 10/2025 | R3 | 4,9 km | 2 | R3 sever (Orava) | 77 mil. € | 67 mil. € | 2 | 2 | 1/2024 | |||||||
15 | 20. - 23. | 10/2025 | R3 | 8,3 km | 2 | R3 sever (Orava) | 199 mil. € | 183 mil. € | 5 550 - 9 787 | 2 | 3 | 1/2024 | ||||||
16 | 20. - 23. | 10/2025 | R2 | 16,0 km | 4 | R2 západ | 277 mil. € | 234 mil. € | 9 654 - 12 079 | 2 | 2 | Výstavba 4-pruhovej cesty je tu opodstatnená, presadzované veľkorysé riešenie prvej časti úseku s tunelom popod Jastrabské sedlo však môže byť zbytočne nákladné. Odporúčame zvážiť menej veľkorysé riešenie. Napríklad akceptovaním nižšej návrhovej rýchlosti a zabratím vhodných úsekov súčasnej cesty tam, kde má vyhovujúce parametre a súbežná cesta buď existuje alebo sa dá dostavať s výrazne nižšími nákladmi. | 5/2024 | |||||
17 | 25. | 1/2026 | D3 | 10,8 km | 4 | D3 Kysuce | Krásno nad Kysucou a Oščadnica (obe jednostranné) | 309 mil. € | 278 mil. € | 14 176 - 14 186 | 2 | 4 | Plný profil diaľnice je tu nevyhnutnosť. Žiaľ, ministerstvo sa v roku 2018 znovu vrátilo k zbytočne drahému riešeniu, keď ustúpilo neprimeraným požiadavkám niektorých obcí na zachovanie súčasnej cesty I. triedy aj potom, čo diaľnica prevezme vyše 80 % záťaže. Pre vozidlá, čo zostanú mimo diaľnice, by dlhodobo stačila súbežná cesta nižšej kategórie. Tá sčasti existuje a na časti úseku by bolo potrebné ju dostavať, ale s výrazne nižšími nákladmi ako si vyžiada chystané riešenie. Ak sa tu veľkorysá cesta I. triedy naozaj nevyužije ako súčasť budúcej diaľnice (dostavbou iba 2 pruhov) bude vedľa nej dobudovanie ďalších štyroch pruhov v stiesnenom teréne technicky náročné a drahé. Najmä z tohto dôvodu projekt v uplynulých 8 rokoch zamrzol už v pokročilej fáze prípravy, no bez zdrojov na realizáciu. | 2/2025 | ||||
18 | 28. - 29. | 8/2026 | R4 | 4,0 km | 4 | R4 stred | 105 mil. € | 87 mil. € | 14 625 | 2 | 2 | 8/2024 | ||||||
19 | 34. - 36. | 6/2027 | D1 | 10,6 km | 8 | D1 západ | 234 mil. € | 192 mil. € | 62 652 | . . . | 2 | 1 | Od roku 2008 projektované rozšírenie D1 na 6-pruh + obojstranné kolektorové pásy (spolu 10 pruhov!) bolo prehnane veľkorysé a nákladné. Žiaľ, NDS upustila od kolektorov a nahradila ich plánom rozšírenia samotnej diaľnice po Senec na 8-pruh až potom, čo dlhé roky živila nesplniteľné očakávania a premárnila mnoho rokov i milióny eur nákladov prípravou zlého riešenia. O triezvejšom riešení bez kolektorov ale s 8-pruhom na D1 sa už viac rokov hovorí, príprava však stagnuje. | 12/2024 | ||||
20 | 34. - 36. | 6/2027 | R4 | 6,5 km | 2 | R4 sever | Giraltovce, jednostranné | 116 mil. € | 94 mil. € | 6 651 - 9 113 | 2 | 3 | 6/2025 | |||||
21 | 34. - 36. | 6/2027 | R4 | 7,0 km | 2 | R4 sever | 122 mil. € | 103 mil. € | 3 407 - 3 769 | 2 | 2 | 6/2025 | ||||||
22 | 37. - 38. | 2/2028 | R2 | 7,8 km | 2 | R2 východ | 73 mil. € | 65 mil. € | 5 587 | 5 | 4 | 2/2026 | ||||||
23 | 39. - 40. | 3/2028 | R2 | 9,6 km | 2 | R2 západ | 112 mil. € | 86 mil. € | 8 634 - 11 116 | 2 | 4 | Plánovanie rýchlostnej cesty, ktorej príprava tu od roku 2013 nijako nepokročila, tu zbytočne odsúva menej nákladné a skôr realizovateľné riešenia. Kým na rýchlostnú cestu tu nie je dostatočná intenzita dopravy a odsúva sa na ďalšie desaťročia, bezpečná a rýchla cesta I. triedy by mohla byť legitímnou prioritou.
Kolízny úsek cesty I/9 popri obci Nitrica sa dá riešiť v súčasnej trase rozšírením vozovky na šírku 10,5 m namiesto súčasných 7,5 metra. A tiež doplnením pripájacích a odbočovacích pruhov, aby sa výrazne znížilo riziko kolízií s ťažkými následkami. Úsek dnes tvorený prieťahom Novák je potrebné riešiť preložkou cesty. Trasovanie však treba prispôsobiť faktu, že obchvat Novák kapacitne dlhodobo stačí ako 2-pruh (s prídavným pruhom v dlhom stúpaní), preto treba už pri navrhovaní trasy počítať s obojsmernou premávkou a teda maximálne využiť potenciál vytvorenia prehľadných úsekov na bezpečné predbiehanie. | 8/2026 | |||||
24 | 41. | 9/2028 | R2 | 11,5 km | 2 | R2 západ | Jerichov | 235 mil. € | 204 mil. € | 7 793 | 2 | 4 | Nevyhovujúca súčasná cesta neznamená automaticky nutnosť budovať tu rýchlostnú cestu, obzvlášť keď tá by si vyžiadala aj 600-metrový tunel a až vyše 2,7 km mostov. Pôvodne plánované riešenie R2 na tomto úseku treba zásadne preriešiť a výrazne zefektívniť - prinajmenšom znížením návrhovej rýchlosti a miernym posunom trasy na okraj priemyselného areálu v Dolných Vesteniciach, aby si nevyžadovala budovanie tunela.
Ešte vhodnejším riešením môže byť upustenie od prehnanej ambície mať tu cestu I. triedy aj rýchlostnú cestu a realizovať od Bánoviec po Nováky výrazne kvalitnejšiu a bezpečnejšiu cestu I. triedy. V prvej časti výrazným rozšírením súčasnej cesty I/9 v extraviláne, vrátane doplnenia odbočovacích a pripájacích pruhov a prídavného pruhu v stúpaniach. V ďalšej časti kompletnou preložkou cesty I. triedy mimo obcí Hradište, Dolné Vestenice a Horné Vestenice, ktorá by na rozdiel od plánovanej R2 umožnila doplniť aj potrebné napojenia veľkého priemyselného areálu v Dolných Vesteniciach na nový obchvat a umožnila tak odbremeniť súčasnú cestu cez obce o podstatne väčší podiel z dopravnej záťaže. | 2/2027 | ||||
25 | 44. - 45. | 2/2029 | R2 | 18,0 km | 2 | R2 východ | Gombasek | 176 mil. € | 151 mil. € | 5 189 - 6 389 | 5 | 5 | Ani výstavba 1/2-prifilu rýchlostnej cesty tu nie je opodstatnená, keďže už súčasná cesta vedie mimo obcí, navyše patrí k málo zaťaženým cestám I. triedy. | 1/2027 | ||||
26 | 44. - 45. | 2/2029 | D4 | 3,6 km | 4 | D4 sever | 133 mil. € | 121 mil. € | 5 | 5 | 6/2028 | |||||||
27 | 47. | 7/2029 | R2 | 14,0 km | 2 | R2 východ | Drienovec | 117 mil. € | 101 mil. € | 5 809 - 8 826 | 5 | 4 | 7/2027 | |||||
28 | 48. - 49. | 9/2029 | R2 | 9,8 km | 2 | R2 východ | 93 mil. € | 80 mil. € | 6 452 - 10 032 | 5 | 5 | Ani výstavba 1/2-prifilu rýchlostnej cesty tu nie je opodstatnená, keďže už súčasná cesta vedie mimo obcí, navyše patrí k málo zaťaženým cestám I. triedy. | 9/2027 | |||||
29 | 59. | 7/2031 | R2 | 17,5 km | 4 | R2 stred | Zvolenská Slatina | 287 mil. € | 256 mil. € | 12 819 - 29 988 | 2 | 2 | Dopravne aj spoločensko-ekonomicky optimálny severný obchvat už vyše desaťročie naráža na odpor vlastníkov nehnuteľností v Sliači, ku ktorým sa trasa priblížila. Napriek prisľúbeným technickým opatreniam na elimináciu možných negatívnych vplyvov. Naopak trasovanie R2 cez mesto a teda ešte výraznejšie rozdelenie mesta odmieta Zvolen. Z patovej situácie zodpovední už dlhé roky nevedia nájsť východisko a zrejme jediným riešením bude rozhodnutie vlády o vyššom verejnom záujme. | 9/2029 | ||||
30 | 62. - 63. | 10/2032 | D2 | 8,5 km | 6 | D2 Záhorie | Stupava | 90 mil. € | 82 mil. € | 32 968 | . . . | 5 | 5 | Prípadnému preťaženiu diaľnice v dopravnej špičke (ak intenzita dopravy ďalej porastie) treba predísť zatraktívnením verejnej dopravy - napríklad skrátením intervalu vlakov z Malaciek do Bratislavy na 15 minút (v špičke v pracovných dňoch). | 1/2031 | |||
31 | 62. - 63. | 10/2032 | D2 | 6,9 km | 6 | D2 Záhorie | 107 mil. € | 98 mil. € | 5 | 5 | Prípadnému preťaženiu diaľnice v dopravnej špičke (ak intenzita dopravy ďalej porastie) treba predísť zatraktívnením verejnej dopravy - napríklad skrátením intervalu vlakov z Malaciek do Bratislavy na 15 minút (v špičke v pracovných dňoch). | 1/2031 | ||||||
32 | 64. - 68. | 8/2033 | D1 | 18,2 km | 4 | D1 východ | 192 mil. € | 174 mil. € | 6 207 - 8 525 | 2 | 2 | Výstavba 4-pruhovej diaľnice na tomto úseku po roku 2030 bude potrebná. Náklady sú v pomere prínosom veľmi prijateľné, trasa v nenáročnom teréne obchádza naraz až štyri obce. Bolo by vhodné predĺžiť tento úsek ešte o 2 km zo susedného úseku D1 v smere od Košíc s tunelom Dargov (zrejme pribudne až neskôr). Predĺžený úsek by naraz a skôr odbremenil od tranzitnej dopravy aj piatu obec - Dargov. | 8/2031 | |||||
33 | 71. - 78. | po 2040 | R1 | 42,1 km | 4 | R1 západ | 631 mil. € | 546 mil. € | 5 713 - 13 545 | 5 | 5 | Preťažovaniu diaľnice D1 v dopravnej špičke treba predchádzať nie plánovaním ďalších rýchlociest ale zlepšením ponuky vlakov medzi Trnavou a Bratislavou, prípadne aj Sencom a Bratislavou (15-minútový interval v špičke v pracovných dňoch). | ||||||
34 | 71. - 78. | po 2040 | R7 | 29,2 km | 2 | R7 stred | 230 mil. € | 182 mil. € | 2 156 - 6 890 | 5 | 5 | |||||||
35 | 71. - 78. | po 2040 | D3 | 3,1 km | 4 | D3 Kysuce | 60 mil. € | 60 mil. € | 5 420 - 8 693 | 5 | 5 | Dostavba na 4-pruh tu nebude potrebná celé desaťročia. O to zarážajúce je, že NDS na prípravu už minula vyše 1,3 milióna eur. | ||||||
36 | 71. - 78. | po 2040 | R7 | 32,8 km | 2 | R7 stred | 367 mil. € | 302 mil. € | 2 228 - 6 331 | 5 | 5 | |||||||
37 | 71. - 78. | po 2040 | R7 | 71,3 km | 2 | R7 stred | 553 mil. € | 485 mil. € | 1 065 - 4 239 | 5 | 5 | |||||||
499,4 km |
2 - 8 |
6 973 mil. € |
6 177 mil. € |
1 065 - 62 652 | 3,0 |
3,1 |
10/2016 - 1/2021 |
jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku