✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
# |
dátum |
plánovaný
|
odhad NDS
|
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka |
1 - optimálne,
5 - neprimerané |
aké primeranejšie varianty alebo optimalizácie riešenia treba posúdiť
|
+ posun v rokoch
za posledné cca 4 roky | ||||||||||||
44 úsekov |
470,4 km |
11,7 % |
2 - 8 |
10 165 mil. € |
1 698 - 62 652 | 3,1 |
3,1 |
9/2025 - 8/2036 |
|||||||||||
1 | 3. | 3/2022 | D1 | 3,5 km | 14,0 % | 8 | D 41/120 | 149 mil. € | 62 652 | . . . | 1 | 1 | 9/2025 (+4,6) | dopravné, TEN-T | |||||
2 | 4. | 9/2022 | R4 | 10,2 km | 14,0 % | 4 | R 24,5/100 | 299 mil. € | 22 341 - 30 731 | 1 | 3 | 1/2027 (+4,8) | |||||||
3 | 5. | 4/2023 | R1 | 8,1 km | 4,7 % | 4 | R 22,5/100 | 173 mil. € | 12 387 - 17 316 | 2 | 3 | 4/2026 (+3,7) | ostatné | ||||||
4 | 6. | 7/2023 | R2 | 6,8 km | 22,9 % | 4 | R 24,5/100 | 171 mil. € | 11 764 - 50 895 | 3 | 3 | 7/2026 (+4,3) | |||||||
5 | 7. | 2/2024 | D1 | 13,5 km | 9,9 % | 4 | D 26,5/100 | 1 235 mil. € | 13 676 - 21 949 | 1 | 1 | Trasa s dlhším tunelom Korbeľka skráti diaľnicu D1 o takmer 3 km, vyhne sa nebezpečným zosuvným územiam i chráneným biotopom a zrejme nebude drahšia ako tzv. úžinový variant. Je preto v tomto prípade najlepším riešením (záverečné stanovisko EIA ju odporúčalo už v roku 2002). Snaha politikov urýchliť dostavbu D1 voľbou trasy s kratším tunelom, a to bez jej riadneho posúdenia, žiaľ viedla do slepej uličky. Neochota priznať a včas opraviť zlé rozhodnutie spôsobila zbytočné zásahy do prírody, márne vynaloženie už vyše 28 miliónov eur a desaťtisícov hodín práce odborníkov. A najmä oddialila reálny horizont dokončenia tohoto úseku diaľnice o viac ako desaťročie. | 12/2030 (+4,5) | dopravné, TEN-T | |||||
6 | 8. - 9. | 3/2024 | R2 | 6,2 km | 5,5 % | 2 | R 22,5/100, plánované v 1/2-profile | 105 mil. € | 5 304 | 2 | 2 | Úzku, kľukatú a neprehľadnú cestu za Rimavskou Sobotou (najhoršiu na celom južnom ťahu) je napriek nie vysokej intenzite dopravy primerané a potrebné nahradiť súvislou preložkou cesty, resp. 1/2-profilom pomerne nenáročných úsekov rýchlostnej cesty R2 Zacharovce - Bátka a Bátka - Figa spolu v dĺžke 14,5 kilometra. Pred finalizáciou prípravy však odporúčame preveriť možnosti optimalizácie technického riešenia a zníženia nákladov. | 3/2026 (+4,7) | ostatné | |||||
7 | 8. - 9. | 3/2024 | R7 | 9,4 km | 3,8 % | 4 | R 24,5/120 | 191 mil. € | 6 428 - 9 084 | 4 | 5 | 9/2028 (+3,5) | ostatné | ||||||
8 | 10. | 4/2024 | D1 | 3,8 km | 27,0 % | 2 | R 11,5/80 | 57 mil. € | 10 312 | 3 | 5 | Veľkorysé a mimoriadne nákladné riešenie (56 mil. € za 3,8 km dvojpruhovej cesty, čo je viac ako treba napríklad na obchvat Prievidze s 50 tisíc obyvateľmi) je úplne neprimerané. Je potrebné hľadať podstatne menej nákladné napojenie cesty I/64 na diaľnicu D1. | 4/2027 (+4,1) | ||||||
9 | 11. | 6/2024 | R1 | 2,7 km | 8,1 % | 4 | R 24,5/80 | 155 mil. € | 16 268 | 4 | 3 | S ohľadom na blížiace sa dokončenie súvislej D1 (síce neskoro ale skôr ako je reálne predĺžiť R1) nie je namieste očakávať výrazný rast dopravy cez Donovaly. Preto je ambícia spájať B. Bystricu s Ružomberkom rýchlocestou s viacerými tunelmi a celkovými nákladmi cca 1,8 miliardy eur prehnane ambiciózna. Je potrebné posúdiť aj iné varianty riešenia - napríklad cestou I. triedy s jednorúrovým tunelom popod Nízke Tatry a modernizáciou nadväzných úsekov jestvujúcej cesty, prípadne prepojením R1 od B. Bystrice smerom do Turčianskej kotliny (jej spojením s ťahom R3). | 6/2026 (+3,5) | variant TEN-T | |||||
10 | 12. | 7/2024 | R3 | 6,5 km | 22,4 % | 2 | R 24,5/120, plánované v 1/2-profile | 70 mil. € | 6 706 - 9 733 | 2 | 2 | 7/2026 (+2,7) | ostatné | ||||||
11 | 13. | 8/2024 | R2 | 8,3 km | 4,8 % | 2 | R 22,5/100, plánované v 1/2-profile | 169 mil. € | 5 277 - 6 250 | 2 | 2 | Úzku, kľukatú a neprehľadnú cestu za Rimavskou Sobotou (najhoršiu na celom južnom ťahu) je napriek nie vysokej intenzite dopravy primerané a potrebné nahradiť súvislou preložkou cesty, resp. 1/2-profilom pomerne nenáročných úsekov rýchlostnej cesty R2 Zacharovce - Bátka a Bátka - Figa spolu v dĺžke 14,5 kilometra. Pred finalizáciou prípravy však odporúčame preveriť možnosti optimalizácie technického riešenia a zníženia nákladov. | 8/2026 (+5,1) | ostatné | |||||
12 | 14. - 15. | 10/2024 | R7 | 23,5 km | 8,5 % | 2 | R 11,5/120 | 227 mil. € | 4 | 4 | 4/2029 (+4,1) | ostatné | |||||||
13 | 14. - 15. | 10/2024 | R7 | 14,3 km | 14,1 % | 2 | R 11,5/120 | 172 mil. € | 4 | 4 | 4/2029 (+4,1) | ostatné | |||||||
14 | 16. - 17. | 12/2024 | R7 | 8,4 km | 5,0 % | 4 | R 24,5/120 | 161 mil. € | 6 403 - 9 478 | 4 | 5 | 5/2029 (+3,5) | ostatné | ||||||
15 | 16. - 17. | 12/2024 | R2 | 14,1 km | 7,3 % | 2 | R 24,5/120, plánované v 1/2-profile | 272 mil. € | 5 792 - 7 064 | 3 | 2 | Prieťah obce Jablonov nad Turňou na tomto úseku už v minulosti vyriešil obchvat. Výstavba R2 s tunelom Soroška - s rizikami v krasovom území - by znamenala aj výstavbu už druhého obchvatu tejto obce. | 12/2029 (+5,4) | ostatné | |||||
16 | 18. | 4/2025 | D1 | 1,1 km | 2,9 % | 2 | D 11,5/80 | 12 mil. € | 2 | 1 | 1/2027 (+5,0) | ||||||||
17 | 19. | 6/2025 | R4 | 8,2 km | 5,5 % | 2 | R 24,5/100, plánované v 1/2-profile | 94 mil. € | 4 001 | 3 | 3 | 6/2027 (+4,7) | ostatné | ||||||
18 | 20. - 23. | 10/2025 | R3 | 4,9 km | 31,5 % | 2 | R 24,5/80, plánované v 1/2-profile | 77 mil. € | 2 | 2 | 10/2028 (+4,1) | ostatné | |||||||
19 | 20. - 23. | 10/2025 | R3 | 8,3 km | 33,3 % | 2 | R 24,5/80, plánované v 1/2-profile | 199 mil. € | 5 550 - 9 787 | 2 | 3 | 10/2028 (+4,1) | ostatné | ||||||
20 | 20. - 23. | 10/2025 | R2 | 16,0 km | 9,0 % | 4 | R 24,5/120(100) | 277 mil. € | 9 654 - 12 079 | 2 | 2 | Výstavba 4-pruhovej cesty je tu opodstatnená, presadzované veľkorysé riešenie prvej časti úseku s tunelom popod Jastrabské sedlo však môže byť zbytočne nákladné. Odporúčame zvážiť menej veľkorysé riešenie. Napríklad akceptovaním nižšej návrhovej rýchlosti a zabratím vhodných úsekov súčasnej cesty tam, kde má vyhovujúce parametre a súbežná cesta buď existuje alebo sa dá dostavať s výrazne nižšími nákladmi. | 10/2028 (+3,2) | ostatné | |||||
21 | 20. - 23. | 10/2025 | R2 | 2,7 km | 5,4 % | 4 | R 24,5/120(100) | 59 mil. € | 12 862 | 3 | 4 | Projektované riešenie je úplne neprimerané, zbytočne nákladné a v kontexte iných potrieb neobhájiteľné. Je nutné ho zásadne preriešiť, napríklad prestavbou súčasnej cesty I/9 na 4-pruh. Na tomto úseku totiž cesta vedie mimo obcí a má veľmi dobré smerové aj výškové vedenie vhodné aj pre rýchlostnú cestu. Stačí k nej dobudovať ďalšie 2 jazdné pruhy, čo je reálne s oveľa nižšími nákladmi v porovnaní s plánovaním riešením 4-pruhu v novej trase. | 10/2028 (+4,2) | ostatné | |||||
22 | 24. | 12/2025 | R2 | 6,1 km | 24,1 % | 4 | R 24,5/120(100) | 143 mil. € | 12 157 | 3 | 4 | Projektované riešenie rýchlostnej cesty R2 je na tomto úseku úplne neprimerané, zbytočne nákladné a v kontexte iných potrieb neobhájiteľné. Je výsledkom ambície zachovať súčasnú cestu I. triedy, ktorá už vedie mimo obcí a bude sa čoskoro modernizovať, a súbežne s ňou postaviť v novej trase ešte 4-pruhovú rýchlostnú cestu síce v nenáročnom teréne ale s nákladmi až 20 mil. €/km, ktorá navyše neprináša žiadne skrátenie trasy a oproti súčasnej ceste má horšie výškové vedenie (viac stúpaní). Je nutné tento i krátky nasledujúci úsek R2 zásadne preriešiť. Oveľa menej nákladným a kapacitne primeranejším riešením - keď sa časom naplní kapacita 2-pruhovej cesty I/9 - môže byť jej rozšírenie na 4-pruh s dobudovaním mimoúrovňových križovatiek. | 12/2028 (+4,3) | ostatné | |||||
23 | 32. - 33. | 12/2026 | D4 | 12,4 km | 4 | D 26,5/120 (tunel 2 x T 8,0/100) | 772 mil. € | 3 | 4 | Aj severná časť D4 sa plánuje ako diaľničný obchvat trasovaný mimo hlavného mesta. No takéto riešenie pre slabý tranzit medzi D1 a D2 na Záhorí netreba, a na obslúženie dopravy z a do Bratislavy bude málo efektívny. V najbližšom desaťročí bude stačiť lepšie využitie potenciálu odľahčenia ciest prímestskými vlakmi, až ako ďalší v poradí potrebných riešení je cestný tunel popod Malé Karpaty. Tu je mimoriadne dôležité, aby sa včas korektne porovnal dopravný potenciál viacerých možných riešení - nielen medzi Račou a Stupavou (s vyše 11 km tunelom) ale aj možných variantov bližšie k mestu a ťažiskám dopravy, ktoré treba obslúžiť (napr. trasa Galvaniho - Krasňany - Lamač, s ktorou tiež počíta územný plán Bratislavy). | 6/2033 (+3,3) | ostatné | |||||||
24 | 44. - 45. | 2/2029 | D4 | 3,6 km | 4 | D 26,5/100 | 133 mil. € | 5 | 5 | 2/2033 (+4,5) | ostatné | ||||||||
25 | 46. | 3/2029 | D1 | 7,3 km | 9,0 % | 4 | 26,5/100 | 321 mil. € | 10 359 | 3 | 3 | Dostavba na 4-pruh s druhou rúrou tunela Branisko (4,9 km) do 10 rokov je primeraná potrebám. Odhad nákladov až na úrovni 300 miliónov eur však považujeme za výrazne premrštený. Indikuje, že NDS pristupuje k plánovaniu projektov a ich nákladom benevolentne a bez účinnej kontroly nebude hľadať najefektívnejšie riešenie (hoci trasa je v tomto prípade daná, rizikom môžu byť prehnané požiadavky policajtov, hasičov i rôznych útvarov NDS a absentujúce pravidlá, ktorý by pri stavbách dopravnej infraštruktúry na Slovensku strážili primeranosť požiadaviek a projektovaných riešení). | 9/2033 (+5,8) | TEN-T | |||||
26 | 50. - 52. | 5/2030 | R4 | 8,0 km | 36,3 % | 2 | R 24,5/100, plánované v 1/2-profile | 133 mil. € | 5 814 - 7 518 | 4 | 3 | 5/2033 (+6,1) | ostatné | ||||||
27 | 50. - 52. | 5/2030 | R4 | 7,5 km | 24,3 % | 2 | R 24,5/100, plánované v 1/2-profile | 124 mil. € | 3 769 - 3 897 | 3 | 3 | 5/2033 (+6,1) | ostatné | ||||||
28 | 50. - 52. | 5/2030 | R4 | 6,0 km | 17,0 % | 2 | R 24,5/100, plánované v 1/2-profile | 101 mil. € | 3 782 - 6 302 | 4 | 3 | 5/2033 (+6,1) | ostatné | ||||||
29 | 53. - 54. | 7/2030 | R6 | 11,2 km | 26,4 % | 2 | R 11,5/100 (80) | 182 mil. € | 7 234 | 4 | 3 | 7/2033 (+4,3) | TEN-T | ||||||
30 | 53. - 54. | 7/2030 | R6 | 11,3 km | 30,1 % | 2 | R 11,5/100 (80) | 222 mil. € | 2 561 - 5 054 | 4 | 3 | 7/2033 (+4,3) | TEN-T | ||||||
31 | 55. - 56. | 5/2031 | R1 | 11,5 km | 7,9 % | 4 | R 24,5/80 | 406 mil. € | 7 784 | 4 | 4 | S ohľadom na blížiace sa dokončenie súvislej D1 (síce neskoro ale skôr ako je reálne predĺžiť R1) nie je namieste očakávať výrazný rast dopravy cez Donovaly. Preto je ambícia spájať B. Bystricu s Ružomberkom rýchlocestou s viacerými tunelmi a celkovými nákladmi cca 1,8 miliardy eur prehnane ambiciózna. Je potrebné posúdiť aj iné varianty riešenia - napríklad cestou I. triedy s jednorúrovým tunelom popod Nízke Tatry a modernizáciou nadväzných úsekov jestvujúcej cesty, prípadne prepojením R1 od B. Bystrice smerom do Turčianskej kotliny (jej spojením s ťahom R3). | 5/2033 (+10,2) | variant TEN-T | |||||
32 | 55. - 56. | 5/2031 | R1 | 9,5 km | 18,4 % | 4 | R 24,5/80 | 339 mil. € | 9 704 - 13 715 | 4 | 4 | S ohľadom na blížiace sa dokončenie súvislej D1 (síce neskoro ale skôr ako je reálne predĺžiť R1) nie je namieste očakávať výrazný rast dopravy cez Donovaly. Preto je ambícia spájať B. Bystricu s Ružomberkom rýchlocestou s viacerými tunelmi a celkovými nákladmi cca 1,8 miliardy eur prehnane ambiciózna. Je potrebné posúdiť aj iné varianty riešenia - napríklad cestou I. triedy s jednorúrovým tunelom popod Nízke Tatry a modernizáciou nadväzných úsekov jestvujúcej cesty, prípadne prepojením R1 od B. Bystrice smerom do Turčianskej kotliny (jej spojením s ťahom R3). | 5/2033 (+10,2) | variant TEN-T | |||||
33 | 57. - 58. | 6/2031 | R8 | 54,9 km | 4 | R 24,5/100 | 1 020 mil. € | 4 151 - 11 477 | 3 | 5 | Rýchlostná cesta v tejto trase nemá opodstatnenie. Dopravne primeranejším riešením je tu preložka cesty I. triedy - tá súčasná totiž vedie takmer súvislo naprieč obcami. Takéto riešenie by bolo lacnejšie, skôr realizovateľné a trvalo postačujúce na dopravnú obsluhu územia od Nitry až po Partizánske. Rýchlocestu R8 treba vypustiť z plánovanej siete, pretože v skutočnosti odďaľuje hľadanie primeranejšieho riešenia, ktoré tento región potrebuje. | 6/2036 (+2,3) | ostatné | ||||||
34 | 57. - 58. | 6/2031 | R3 | 14,0 km | 7,3 % | 4 | R 24,5/120 (100) | 191 mil. € | 14 233 - 18 874 | 3 | 3 | 6/2034 (+7,0) | variant TEN-T | ||||||
35 | 59. | 7/2031 | R2 | 17,5 km | 20,7 % | 4 | R 24,5/100 | 287 mil. € | 12 819 - 29 988 | 2 | 2 | Dopravne aj spoločensko-ekonomicky optimálny severný obchvat už vyše desaťročie naráža na odpor vlastníkov nehnuteľností v Sliači, ku ktorým sa trasa priblížila. Napriek prisľúbeným technickým opatreniam na elimináciu možných negatívnych vplyvov. Naopak trasovanie R2 cez mesto a teda ešte výraznejšie rozdelenie mesta odmieta Zvolen. Z patovej situácie zodpovední už dlhé roky nevedia nájsť východisko a zrejme jediným riešením bude rozhodnutie vlády o vyššom verejnom záujme. | 7/2034 (+10,0) | ||||||
36 | 60. - 61. | 8/2031 | R3 | 8,7 km | 2,0 % | 2 | R 11,5/80 (60) | 94 mil. € | 7 211 | 4 | 2 | 8/2034 (+2,1) | ostatné | ||||||
37 | 60. - 61. | 8/2031 | R3 | 10,9 km | 9,5 % | 2 | R 11,5/80 (60) | 129 mil. € | 5 586 - 10 745 | 3 | 2 | 8/2034 (+2,1) | ostatné | ||||||
38 | 62. - 63. | 10/2032 | D2 | 8,5 km | 6 | D 33,5/120 | 90 mil. € | 32 968 | . . . | 5 | 5 | Prípadnému preťaženiu diaľnice v dopravnej špičke (ak intenzita dopravy ďalej porastie) treba predísť zatraktívnením verejnej dopravy - napríklad skrátením intervalu vlakov z Malaciek do Bratislavy na 15 minút (v špičke v pracovných dňoch). | 10/2035 (+5,6) | ||||||
39 | 62. - 63. | 10/2032 | D2 | 6,9 km | 6 | D 33,5/120 | 107 mil. € | 5 | 5 | Prípadnému preťaženiu diaľnice v dopravnej špičke (ak intenzita dopravy ďalej porastie) treba predísť zatraktívnením verejnej dopravy - napríklad skrátením intervalu vlakov z Malaciek do Bratislavy na 15 minút (v špičke v pracovných dňoch). | 10/2035 (+5,9) | ||||||||
40 | 64. - 68. | 8/2033 | D1 | 12,6 km | 1,3 % | 4 | D 26,5/120
(100) | 418 mil. € | 9 503 - 9 802 | 3 | 3 | Výstavba 4-pruhovej diaľnice aj na tomto úseku po roku 2030 bude potrebná, otázne je, či dĺžka tunela Dargov musí byť až 4 km, keď v starších materiáloch sa uvádzala dĺžka tunela iba 1 km. | 8/2036 (+7,9) | TEN-T | |||||
41 | 64. - 68. | 8/2033 | D1 | 18,2 km | 2,3 % | 4 | D 26,5/120
(100) | 192 mil. € | 6 207 - 8 525 | 2 | 2 | Výstavba 4-pruhovej diaľnice na tomto úseku po roku 2030 bude potrebná. Náklady sú v pomere prínosom veľmi prijateľné, trasa v nenáročnom teréne obchádza naraz až štyri obce. Bolo by vhodné predĺžiť tento úsek ešte o 2 km zo susedného úseku D1 v smere od Košíc s tunelom Dargov (zrejme pribudne až neskôr). Predĺžený úsek by naraz a skôr odbremenil od tranzitnej dopravy aj piatu obec - Dargov. | 8/2036 (+7,9) | TEN-T | |||||
42 | 64. - 68. | 8/2033 | D1 | 15,8 km | 1,1 % | 4 | D 26,5/120
(100) | 139 mil. € | 4 033 - 8 369 | 4 | 3 | Za Michalovcami bude diaľnica D1 nadlho postačovať v polovičnom profile, výstavba 4-pruhu nebude opodstatnená. | 8/2036 (+7,7) | TEN-T | |||||
43 | 64. - 68. | 8/2033 | D1 | 12,1 km | 3,2 % | 4 | D 26,5/120
(100) | 162 mil. € | 10 444 - 14 783 | 3 | 3 | Doterajšie trasovanie diaľnice D1 pri Michalovciach si žiaľ vyžaduje až 3,5-kilometrový privádzač, s ktorým sa cesta z/do Michaloviec po D1 predĺži oproti súčasnej ceste až o 4 km a pre tranzit ďalej v smere z/do Humenného ešte viac. Odporúčame preveriť možnosti trasovania bližšie k Michalovciam, aby sa prínosy úseku pre užívateľov citeľne zvýšili, čo je tu pravdepodobne dosiahnuteľné s rovnakými alebo dokonca menšími nákladmi ako zatiaľ plánované riešenie. Zároveň by sa vylúčil záujem časti vodičov využívať z Michaloviec na D1 kratšiu jestvujúcu cestu cez obec Pozdišovce a mestskú časť Michaloviec Močarany. | 8/2036 (+7,7) | TEN-T | |||||
44 | 64. - 68. | 8/2033 | D1 | 15,5 km | 2,2 % | 4 | D 26,5/120
(100) | 136 mil. € | 1 698 - 6 812 | 4 | 3 | Dostavba diaľnice D1 až po hranicu s Ukrajinou bude opodstatnená až v prípade dramatického nárastu dopravy, a aj potom iba v polovičnom profile. Je potrebné ju realizovať súčasne s nadväzujúcim úsekom na ukrajinskej strane, keďže trasovanie D1 počíta s novým miestom cezhraničného prepojenia. Bez pokračovania za ukrajinskou hranicou by si tento úsek D1 vyžiadal navyše až 4-kilometrový privádzač k súčasnému hraničnému prechodu Vyšné Nemecké a znamenal by predĺženie súčasnej trasy. | 8/2036 (+7,7) | ostatné | |||||
44 úsekov |
470,4 km |
11,7 % |
2 - 8 |
10 165 mil. € |
1 698 - 62 652 | 3,1 |
3,1 |
9/2025 - 8/2036 |
jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku