✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
# |
dátum |
plánovaný
|
odhad NDS
|
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka |
1 - optimálne,
5 - neprimerané |
aké primeranejšie varianty alebo optimalizácie riešenia treba posúdiť
|
+ posun v rokoch
za posledné cca 4 roky | ||||||||||
19 úsekov |
359,8 km |
2 - 4 |
5 413 mil. € |
139,7 mil. € |
1 065 - 21 949 | 3,6 |
3,7 |
3/2025 - po 2040 |
|||||||||
1 | 7. | 2/2024 | D1 | 13,5 km | 4 | 1 235 mil. € | 23,4 mil. € | 13 676 - 21 949 | 1 | 1 | Trasa s dlhším tunelom Korbeľka skráti diaľnicu D1 o takmer 3 km, vyhne sa nebezpečným zosuvným územiam i chráneným biotopom a zrejme nebude drahšia ako tzv. úžinový variant. Je preto v tomto prípade najlepším riešením (záverečné stanovisko EIA ju odporúčalo už v roku 2002). Snaha politikov urýchliť dostavbu D1 voľbou trasy s kratším tunelom, a to bez jej riadneho posúdenia, žiaľ viedla do slepej uličky. Neochota priznať a včas opraviť zlé rozhodnutie spôsobila zbytočné zásahy do prírody, márne vynaloženie už vyše 28 miliónov eur a desaťtisícov hodín práce odborníkov. A najmä oddialila reálny horizont dokončenia tohoto úseku diaľnice o viac ako desaťročie. | 12/2030 (+4,5) | |||||
2 | 11. | 6/2024 | R1 | 2,7 km | 4 | 155 mil. € | 3,4 mil. € | 16 268 | 4 | 3 | S ohľadom na blížiace sa dokončenie súvislej D1 (síce neskoro ale skôr ako je reálne predĺžiť R1) nie je namieste očakávať výrazný rast dopravy cez Donovaly. Preto je ambícia spájať B. Bystricu s Ružomberkom rýchlocestou s viacerými tunelmi a celkovými nákladmi cca 1,8 miliardy eur prehnane ambiciózna. Je potrebné posúdiť aj iné varianty riešenia - napríklad cestou I. triedy s jednorúrovým tunelom popod Nízke Tatry a modernizáciou nadväzných úsekov jestvujúcej cesty, prípadne prepojením R1 od B. Bystrice smerom do Turčianskej kotliny (jej spojením s ťahom R3). | 6/2026 (+3,5) | |||||
3 | 10. | 4/2024 | D1 | 3,8 km | 2 | 57 mil. € | 1,3 mil. € | 10 312 | 3 | 5 | Veľkorysé a mimoriadne nákladné riešenie (56 mil. € za 3,8 km dvojpruhovej cesty, čo je viac ako treba napríklad na obchvat Prievidze s 50 tisíc obyvateľmi) je úplne neprimerané. Je potrebné hľadať podstatne menej nákladné napojenie cesty I/64 na diaľnicu D1. | 4/2027 (+4,1) | |||||
4 | 71. - 78. | po 2040 | R1 | 42,1 km | 4 | 631 mil. € | 7,8 mil. € | 5 713 - 13 545 | 5 | 5 | Preťažovaniu diaľnice D1 v dopravnej špičke treba predchádzať nie plánovaním ďalších rýchlociest ale zlepšením ponuky vlakov medzi Trnavou a Bratislavou, prípadne aj Sencom a Bratislavou (15-minútový interval v špičke v pracovných dňoch). | po 2040 | |||||
5 | 12. | 7/2024 | R3 | 6,5 km | 2 | 70 mil. € | 4,3 mil. € | 6 706 - 9 733 | 2 | 2 | 7/2026 (+2,7) | ||||||
6 | 71. - 78. | po 2040 | R5 | 1,7 km | 2 | 54 mil. € | 0,7 mil. € | 7 972 | 3 | 4 | Dopravne (zbytočne) veľkorysé riešenie, jeho stavebná náročnosť a vysoké náklady (vyše 50 mil. € za sotva 1,7 km) už dávno volali po zásadnom prehodnotení, no ministri dopravy a ich nominanti na to dlho nenašli odvahu. Radšej predstierali pokračovanie prípravy. Až v októbri 2018 stiahla NDS žiadosť o územné rozhodnutie na pridrahú rýchlocestu, čo je síce nepopulárne ale konečne správne riešenie. Nasledovať má nové posúdenie variantov preložky v parametroch cesty I. triedy alebo skapacitnenia existujúcej cesty so zmiernením jej dopadov na časť obce, ktorou prechádza. Keby o zmene rozhodol už minister Počiatek v roku 2012, keď ho na nutnosť prehodnotenia upozornil Inštitút stratégie MDV, primeranejšie riešenie už mohlo byť pripravené na realizáciu. | 3/2025 (0,0) | |||||
7 | 16. - 17. | 12/2024 | R7 | 8,4 km | 4 | 161 mil. € | 0,9 mil. € | 6 403 - 9 478 | 4 | 5 | 5/2029 (+3,5) | ||||||
8 | 8. - 9. | 3/2024 | R7 | 9,4 km | 4 | 191 mil. € | 1,4 mil. € | 6 428 - 9 084 | 4 | 5 | 9/2028 (+3,5) | ||||||
9 | 71. - 78. | po 2040 | R3 | 58,5 km | 2 | 611 mil. € | 27,0 mil. € | 3 247 - 11 434 | 4 | 4 | po 2040 (+13,9) | ||||||
10 | 71. - 78. | po 2040 | D3 | 3,1 km | 4 | 60 mil. € | 0,3 mil. € | 5 420 - 8 693 | 5 | 5 | Dostavba na 4-pruh tu nebude potrebná celé desaťročia. O to zarážajúce je, že NDS na prípravu už minula vyše 1,3 milióna eur. | po 2040 (0,0) | |||||
11 | 16. - 17. | 12/2024 | R2 | 14,1 km | 2 | 272 mil. € | 11,6 mil. € | 5 792 - 7 064 | 3 | 2 | Prieťah obce Jablonov nad Turňou na tomto úseku už v minulosti vyriešil obchvat. Výstavba R2 s tunelom Soroška - s rizikami v krasovom území - by znamenala aj výstavbu už druhého obchvatu tejto obce. | 12/2029 (+5,4) | |||||
12 | 13. | 8/2024 | R2 | 8,3 km | 2 | 169 mil. € | 3,0 mil. € | 5 277 - 6 250 | 2 | 2 | Úzku, kľukatú a neprehľadnú cestu za Rimavskou Sobotou (najhoršiu na celom južnom ťahu) je napriek nie vysokej intenzite dopravy primerané a potrebné nahradiť súvislou preložkou cesty, resp. 1/2-profilom pomerne nenáročných úsekov rýchlostnej cesty R2 Zacharovce - Bátka a Bátka - Figa spolu v dĺžke 14,5 kilometra. Pred finalizáciou prípravy však odporúčame preveriť možnosti optimalizácie technického riešenia a zníženia nákladov. | 8/2026 (+5,1) | |||||
13 | 71. - 78. | po 2040 | R3 | 10,3 km | 2 | 92 mil. € | 3,3 mil. € | 5 098 - 5 557 | 4 | 2 | po 2040 (0,0) | ||||||
14 | 8. - 9. | 3/2024 | R2 | 6,2 km | 2 | 105 mil. € | 3,1 mil. € | 5 304 | 2 | 2 | Úzku, kľukatú a neprehľadnú cestu za Rimavskou Sobotou (najhoršiu na celom južnom ťahu) je napriek nie vysokej intenzite dopravy primerané a potrebné nahradiť súvislou preložkou cesty, resp. 1/2-profilom pomerne nenáročných úsekov rýchlostnej cesty R2 Zacharovce - Bátka a Bátka - Figa spolu v dĺžke 14,5 kilometra. Pred finalizáciou prípravy však odporúčame preveriť možnosti optimalizácie technického riešenia a zníženia nákladov. | 3/2026 (+4,7) | |||||
15 | 71. - 78. | po 2040 | R7 | 29,2 km | 2 | 230 mil. € | 12,1 mil. € | 2 156 - 6 890 | 5 | 5 | po 2040 (0,0) | ||||||
16 | 71. - 78. | po 2040 | R7 | 32,8 km | 2 | 367 mil. € | 16,1 mil. € | 2 228 - 6 331 | 5 | 5 | po 2040 (0,0) | ||||||
17 | 71. - 78. | po 2040 | R7 | 71,3 km | 2 | 553 mil. € | 15,2 mil. € | 1 065 - 4 239 | 5 | 5 | po 2040 (0,0) | ||||||
18 | 14. - 15. | 10/2024 | R7 | 23,5 km | 2 | 227 mil. € | 2,8 mil. € | 4 | 4 | 4/2029 (+4,1) | |||||||
19 | 14. - 15. | 10/2024 | R7 | 14,3 km | 2 | 172 mil. € | 2,1 mil. € | 4 | 4 | 4/2029 (+4,1) | |||||||
19 úsekov |
359,8 km |
2 - 4 |
5 413 mil. € |
139,7 mil. € |
1 065 - 21 949 | 3,6 |
3,7 |
3/2025 - po 2040 |
jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku