✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
# |
dátum |
plánovaný
|
odhad NDS
|
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka |
1 - optimálne,
5 - neprimerané |
aké primeranejšie varianty alebo optimalizácie riešenia treba posúdiť
| |||||||||||
120,5 km |
13,3 % |
2 - 8 |
2 854 mil. € |
52,3 mil. € |
8 248 - 62 652 | 1,4 |
1,2 |
11/2015 - 10/2021 | |||||||||
1 | 12/2013 | D1 | 14,9 km | 29,1 % | 4 | 341 mil. € | 20,7 mil. € | 12 491 - 24 900 | 1 | 1 | Plný profil diaľnice tu je naliehavo potrebný, technické riešenie časti úseku sa ukázalo ako nevhodné (vedenie trasy cez ťažko stabilizovateľný zosuv), nové riešenie sa javí ako lepšie. K voľbe zlého riešenia prispeli šibeničné termíny pre projektantov v honbe za PPP projektmi ešte v roku 2008. Náprava chyby a nové projektovanie a povoľovanie až vo fáze výstavby spôsobí, že dokončenie úseku sa oproti zmluvnému termínu (jún 2017) omešká o viac ako 5 rokov. | ||||||
2 | 12/2013 | R2 | 10,4 km | 10,4 % | 4 | 16,2 mil. € | 11 493 - 12 436 | 1 | 1 | 11/2015 | |||||||
3 | 1/2014 | R2 | 9,6 km | 6,0 % | 2 | 8,0 mil. € | 8 248 - 13 434 | 2 | 1 | 10/2016 | |||||||
4 | 8/2014 | R2 | 7,9 km | 10,2 % | 4 | 88 mil. € | 7,5 mil. € | 14 357 - 15 923 | 1 | 1 | 5/2017 | ||||||
5 | 7/2016 | R7 | 8,4 km | 4 | 13 102 - 19 993 | 1 | 1 | 7/2020 (0,0) | |||||||||
6 | 7/2016 | R7 | 6,4 km | 4 - 6 | 27 633 - 44 493 | . . . | 1 | 1 | 10/2021 | ||||||||
7 | 12/2017 | D1 | 2,6 km | 2,9 % | 4 | 39 mil. € | 14 624 | 1 | 1 | 1/2021 (0,0) | |||||||
8 | 1. | 10/2021 | R4 | 14,3 km | 7,2 % | 4 | 202 mil. € | 10 088 - 50 895 | 2 | 1 | 6/2014 | ||||||
9 | 3. | 3/2022 | D1 | 3,5 km | 14,0 % | 8 | 149 mil. € | 62 652 | . . . | 1 | 1 | 12/2009 | |||||
10 | 7. | 2/2024 | D1 | 13,5 km | 9,9 % | 4 | 1 235 mil. € | 13 676 - 21 949 | 1 | 1 | Trasa s dlhším tunelom Korbeľka skráti diaľnicu D1 o takmer 3 km, vyhne sa nebezpečným zosuvným územiam i chráneným biotopom a zrejme nebude drahšia ako tzv. úžinový variant. Je preto v tomto prípade najlepším riešením (záverečné stanovisko EIA ju odporúčalo už v roku 2002). Snaha politikov urýchliť dostavbu D1 voľbou trasy s kratším tunelom, a to bez jej riadneho posúdenia, žiaľ viedla do slepej uličky. Neochota priznať a včas opraviť zlé rozhodnutie spôsobila zbytočné zásahy do prírody, márne vynaloženie už vyše 28 miliónov eur a desaťtisícov hodín práce odborníkov. A najmä oddialila reálny horizont dokončenia tohoto úseku diaľnice o viac ako desaťročie. | ||||||
11 | 18. | 4/2025 | D1 | 1,1 km | 2,9 % | 2 | 12 mil. € | 2 | 1 | 9/2004 | |||||||
12 | 24. | 12/2025 | R2 | 6,1 km | 24,1 % | 4 | 143 mil. € | 12 157 | 3 | 4 | Projektované riešenie rýchlostnej cesty R2 je na tomto úseku úplne neprimerané, zbytočne nákladné a v kontexte iných potrieb neobhájiteľné. Je výsledkom ambície zachovať súčasnú cestu I. triedy, ktorá už vedie mimo obcí a bude sa čoskoro modernizovať, a súbežne s ňou postaviť v novej trase ešte 4-pruhovú rýchlostnú cestu síce v nenáročnom teréne ale s nákladmi až 20 mil. €/km, ktorá navyše neprináša žiadne skrátenie trasy a oproti súčasnej ceste má horšie výškové vedenie (viac stúpaní). Je nutné tento i krátky nasledujúci úsek R2 zásadne preriešiť. Oveľa menej nákladným a kapacitne primeranejším riešením - keď sa časom naplní kapacita 2-pruhovej cesty I/9 - môže byť jej rozšírenie na 4-pruh s dobudovaním mimoúrovňových križovatiek. | 11/2003 | |||||
13 | 27. | 5/2026 | D3 | 11,2 km | 24,8 % | 4 | 410 mil. € | 13 886 - 21 743 | 1 | 1 | Plný profil diaľnice je tu nevyhnutnosť, no technické riešenie je aj po vypustení nezmyselného tunela Kysuca (popod križovatku pri Radoli) drahšie než je nutné. Ministerstvo dopravy by malo konečne opustiť úplne nereálne plány o vodnej ceste cez Kysuce - ich rešpektovanie totiž núti NDS projektovať a stavať zbytočne vysoké a dlhé mosty, ktoré stavbu D3 nezmyselne predražujú. Ďalšie zníženie nadmerných nákladov sa dá dosiahnuť menej veľkorysou preložkou cesty I. triedy (od Brodna po Kysuckú bránu), ktorá by zároveň umožnila viesť diaľnicu D3 v priestore Kysuckej brány menej komplikovane a draho. Doteraz vyžadované a projektované parametre preložky cesty I. triedy sú neprimerané, keďže dopravný význam cesty I. triedy bude po presune väčšiny vozidiel na diaľnicu oveľa menší. | 7/1997 | |||||
14 | 34. - 36. | 6/2027 | D1 | 10,6 km | 0,3 % | 8 | 234 mil. € | 62 652 | . . . | 2 | 1 | Od roku 2008 projektované rozšírenie D1 na 6-pruh + obojstranné kolektorové pásy (spolu 10 pruhov!) bolo prehnane veľkorysé a nákladné. Žiaľ, NDS upustila od kolektorov a nahradila ich plánom rozšírenia samotnej diaľnice po Senec na 8-pruh až potom, čo dlhé roky živila nesplniteľné očakávania a premárnila mnoho rokov i milióny eur nákladov prípravou zlého riešenia. O triezvejšom riešení bez kolektorov ale s 8-pruhom na D1 sa už viac rokov hovorí, príprava však stagnuje. | 12/2009 | ||||
120,5 km |
13,3 % |
2 - 8 |
2 854 mil. € |
52,3 mil. € |
8 248 - 62 652 | 1,4 |
1,2 |
11/2015 - 10/2021 |
jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku