✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
# |
dátum |
plánovaný
|
odhad NDS
|
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka |
1 - optimálne,
5 - neprimerané |
aké primeranejšie varianty alebo optimalizácie riešenia treba posúdiť
| ||||||||||
248,6 km |
2 - 8 |
4 859 mil. € |
2 541 - 93 344 | 1,7 |
2,0 |
11/2015 - 10/2021 | ||||||||||
1 | ![]() | D3 | 3,1 km | 85 mil. € | ||||||||||||
2 | 10/2013 | ![]() | D3 | 12,3 km | 2 | 377 mil. € | 2 541 - 3 501 | 2 | 2 | 6/2017 | ||||||
3 | 12/2013 | ![]() | D1 | 14,9 km | 4 | Hubová, Likavka, Ivachnová | 341 mil. € | 12 491 - 24 900 | 1 | 1 | Plný profil diaľnice tu je naliehavo potrebný, technické riešenie časti úseku sa ukázalo ako nevhodné (vedenie trasy cez ťažko stabilizovateľný zosuv), nové riešenie sa javí ako lepšie. K voľbe zlého riešenia prispeli šibeničné termíny pre projektantov v honbe za PPP projektmi ešte v roku 2008. Náprava chyby a nové projektovanie a povoľovanie až vo fáze výstavby spôsobí, že dokončenie úseku sa oproti zmluvnému termínu (jún 2017) omešká o viac ako 5 rokov. | |||||
4 | 12/2013 | ![]() | R2 | 10,4 km | 4 | 11 493 - 12 436 | 1 | 1 | 11/2015 | |||||||
5 | 1/2014 | ![]() | D1 | 11,3 km | 4 | 517 mil. € | 23 579 - 28 413 | 2 | 3 | NDS a jej projektant v príprave podcenili význam podrobného preskúmania geológie, chýbal tiež záujem o hľadanie efektívnejších a menej nákladných riešení. Stavbu tak zbytočne predražil a počas realizácie výrazne skomplikoval tunel Žilina (malé nadložie, extrémne zlá geológia), ktorému sa dalo úplne vyhnúť prijateľným zdvihnutím nivelety diaľnice. | 1/2021 (0,0) | |||||
6 | 1/2014 | ![]() | R2 | 9,6 km | 2 | 8 248 - 13 434 | 2 | 1 | 10/2016 | |||||||
7 | 6/2014 | ![]() | D1 | 13,5 km | 4 | Lietavská Lúčka | 555 mil. € | 22 691 - 32 334 | 1 | 2 | Pôvodný projekt NDS obsahuje napr. zbytočne dlhé mosty či neoptimálne (drahé) riešenie vetrania tunela Višňové. V roku 2012 súťaž na zhotoviteľa metódou "naprojektuj a postav" umožnila uchádzačom pôvodné riešenie výrazne zefektívniť. Uchádzač, ktorý v tendri predložil najnižšiu ponuku (Skanska + Strabag), túto možnosť využil a ponúkol výrazné zefektívnenie technického riešenia. Žiaľ, NDS na podnet druhého Doprastavu túto ponuku bez primeraného dôvodu vylúčila. Toto rozhodnutie v roku 2014 odobril aj Úrad pre verejné obstarávanie, vtedy v réžii nominantov Smeru-SD.
Následne NDS prijala až tretiu ponuku v poradí od združenia Impregilo a Dúhy, ktoré žiadnu optimalizáciu technického riešenia tunelov či mostov neprinieslo. Nasledovali roky zlého riadenia stavby, snahy zhotoviteľa o výrazné dodatočné zvýšenie ceny, v roku 2019 pre štát nevýhodná dohoda o ukončení zmluvy a v roku 2020 nový výber zhotoviteľa. Vzhľadom na stav rozostavanosti však väčšina optimalizácií, ponúknutých v roku 2012, už nebude možná. Náklady citeľne zdvihne aj potreba sanácie rozostavaného tunela a mostov. | |||||
8 | 6/2014 | ![]() | D3 | 4,3 km | 4 | Brodno - dočasná | 269 mil. € | 28 413 - 37 927 | . . . | 4 | 2 | 12/2017 | ||||
9 | 8/2014 | ![]() | R2 | 7,9 km | 4 | 88 mil. € | 14 357 - 15 923 | 1 | 1 | 5/2017 | ||||||
10 | 7/2016 | ![]() | R7 | 17,4 km | 4 | Šamorín, Holice | 8 544 - 13 236 | 2 | 3 | 7/2020 (0,0) | ||||||
11 | 7/2016 | ![]() | D4 | 4,4 km | 4 - 6 | Čierna voda, Rača | 1 | 2 | ||||||||
12 | 7/2016 | ![]() | D4 | 22,6 km | 4 - 6 | Jarovce, Rusovce, Ketelec, Rovinka, Ivanka západ, Ivanka sever | 32 336 - 93 344 | . . . | 1 | 2 | ||||||
13 | 7/2016 | ![]() | R7 | 8,4 km | 4 | Dunajská Lužná | 13 102 - 19 993 | 1 | 1 | 7/2020 (0,0) | ||||||
14 | 7/2016 | ![]() | R7 | 6,4 km | 4 - 6 | Prievoz | 27 633 - 44 493 | . . . | 1 | 1 | 10/2021 | |||||
15 | 11/2016 | ![]() | D1 | 14,4 km | 4 | Budimír (Košice-Sever), Košické Olšany, Bidovce | 241 mil. € | 3 166 - 11 562 | 2 | 2 | 12/2019 (0,0) | |||||
16 | 12/2016 | ![]() | D3 | 5,7 km | 4 | Čadca Podzávoz, Čadca Bukov | 269 mil. € | 11 465 - 18 743 | 1 | 2 | 12/2020 (0,0) | |||||
17 | 6/2017 | ![]() | D1 | 7,9 km | 4 | Prešov západ, Prešov juh | 434 mil. € | 19 072 - 21 988 | 1 | 2 | 10/2021 | |||||
18 | 12/2017 | ![]() | D1 | 2,6 km | 4 | 39 mil. € | 14 624 | 1 | 1 | 1/2021 (0,0) | ||||||
19 | 7/2019 | ![]() | R4 | 4,3 km | 4 | Prešov - sever | 179 mil. € | 370 mil. € spolu za I. aj II. etapu s celkovými investičnými nákladmi 470 mil. € | 15 837 - 18 098 | 1 | 3 | |||||
20 | 8/2019 | ![]() | R2 | 13,5 km | 4 | Mýtna | 142 mil. € | 415 mil. € spolu za 68 km R2 Kriváň - Tornaľa s odhadovanými investičnými nákladmi cca 900 mil. € | 9 007 - 9 998 | 2 | 2 | |||||
21 | 3/2020 | ![]() | R2 | 9,1 km | 4 | Kriváň | 267 mil. € | 415 mil. € spolu za 68 km R2 Kriváň - Tornaľa s odhadovanými investičnými nákladmi cca 900 mil. € | 8 780 - 11 203 | 3 | 4 | |||||
22 | 3/2021 | ![]() | R3 | 4,4 km | 2 | Nižná,
Nižná - sever | 70 mil. € | 10 334 - 11 542 | 2 | 2 | ||||||
23 | 1. | 10/2021 | ![]() | R4 | 14,3 km | 4 | Košice-juh, Krásna, Hrašovík | 202 mil. € | 591 mil. € spolu s už už otvoreným úsekom D1 Budimír - Bidovce, s ktorým dokopy tvorí východný obchvat Košíc | 10 088 - 50 895 | 2 | 1 | ||||
24 | 3. | 3/2022 | ![]() | D1 | 3,5 km | 8 | Ivanka sever | 149 mil. € | 218 mil. eur | 62 652 | . . . | 1 | 1 | |||
25 | 13. | 8/2024 | ![]() | R2 | 8,3 km | 2 | Zacharovce, Bátka | 169 mil. € | 415 mil. € spolu za 68 km R2 Kriváň - Tornaľa s odhadovanými investičnými nákladmi cca 900 mil. € | 5 277 - 6 250 | 2 | 2 | Úzku, kľukatú a neprehľadnú cestu za Rimavskou Sobotou (najhoršiu na celom južnom ťahu) je napriek nie vysokej intenzite dopravy primerané a potrebné nahradiť súvislou preložkou cesty, resp. 1/2-profilom pomerne nenáročných úsekov rýchlostnej cesty R2 Zacharovce - Bátka a Bátka - Figa spolu v dĺžke 14,5 kilometra. Pred finalizáciou prípravy však odporúčame preveriť možnosti optimalizácie technického riešenia a zníženia nákladov. | |||
26 | 20. - 23. | 10/2025 | ![]() | R2 | 2,7 km | 4 | 59 mil. € | 12 862 | 3 | 4 | Projektované riešenie je úplne neprimerané, zbytočne nákladné a v kontexte iných potrieb neobhájiteľné. Je nutné ho zásadne preriešiť, napríklad prestavbou súčasnej cesty I/9 na 4-pruh. Na tomto úseku totiž cesta vedie mimo obcí a má veľmi dobré smerové aj výškové vedenie vhodné aj pre rýchlostnú cestu. Stačí k nej dobudovať ďalšie 2 jazdné pruhy, čo je reálne s oveľa nižšími nákladmi v porovnaní s plánovaním riešením 4-pruhu v novej trase. | |||||
27 | 55. - 56. | 5/2031 | ![]() | R1 | 11,5 km | 4 | Liptovská Osada | 406 mil. € | 298 mil. €
spolu za 53 km predĺženia R1 B. Bystrica - Ružomberok s investičnými nákladmi až 1857 mil. € | 7 784 | 4 | 4 | S ohľadom na blížiace sa dokončenie súvislej D1 (síce neskoro ale skôr ako je reálne predĺžiť R1) nie je namieste očakávať výrazný rast dopravy cez Donovaly. Preto je ambícia spájať B. Bystricu s Ružomberkom rýchlocestou s viacerými tunelmi a celkovými nákladmi cca 1,8 miliardy eur prehnane ambiciózna. Je potrebné posúdiť aj iné varianty riešenia - napríklad cestou I. triedy s jednorúrovým tunelom popod Nízke Tatry a modernizáciou nadväzných úsekov jestvujúcej cesty, prípadne prepojením R1 od B. Bystrice smerom do Turčianskej kotliny (jej spojením s ťahom R3). | |||
248,6 km |
2 - 8 |
4 859 mil. € |
2 541 - 93 344 | 1,7 |
2,0 |
11/2015 - 10/2021 |
jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku