✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
# |
dátum |
plánovaný
|
odhad NDS
|
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka |
1 - optimálne,
5 - neprimerané |
aké primeranejšie varianty alebo optimalizácie riešenia treba posúdiť
| ||||||||||||
25 úsekov |
230,7 km |
2 - 8 |
44 212 m |
4 325 mil. € |
28,5 mil. € |
2 541 - 93 344 | 1,7 |
1,9 |
11/2015 - 10/2021 |
|||||||||
1 | D3 | 3,1 km | 85 mil. € | 27,2 mil. € | ||||||||||||||
2 | 10/2013 | D3 | 12,3 km | 2 | 5 908 m | 377 mil. € | 30,7 mil. € | 2 541 - 3 501 | 2 | 2 | 6/2017 | |||||||
3 | 12/2013 | D1 | 14,9 km | 4 | 4 388 m | 341 mil. € | 22,8 mil. € | 12 491 - 24 900 | 1 | 1 | Plný profil diaľnice tu je naliehavo potrebný, technické riešenie časti úseku sa ukázalo ako nevhodné (vedenie trasy cez ťažko stabilizovateľný zosuv), nové riešenie sa javí ako lepšie. K voľbe zlého riešenia prispeli šibeničné termíny pre projektantov v honbe za PPP projektmi ešte v roku 2008. Náprava chyby a nové projektovanie a povoľovanie až vo fáze výstavby spôsobí, že dokončenie úseku sa oproti zmluvnému termínu (jún 2017) omešká o viac ako 5 rokov. | |||||||
4 | 12/2013 | R2 | 10,4 km | 4 | 1 079 m | 11 493 - 12 436 | 1 | 1 | 11/2015 | |||||||||
5 | 1/2014 | D1 | 11,3 km | 4 | 3 585 m | 517 mil. € | 45,7 mil. € | 23 579 - 28 413 | 2 | 3 | NDS a jej projektant v príprave podcenili význam podrobného preskúmania geológie, chýbal tiež záujem o hľadanie efektívnejších a menej nákladných riešení. Stavbu tak zbytočne predražil a počas realizácie výrazne skomplikoval tunel Žilina (malé nadložie, extrémne zlá geológia), ktorému sa dalo úplne vyhnúť prijateľným zdvihnutím nivelety diaľnice. | 1/2021 (0,0) | ||||||
6 | 1/2014 | R2 | 9,6 km | 2 | 575 m | 8 248 - 13 434 | 2 | 1 | 10/2016 | |||||||||
7 | 6/2014 | D1 | 13,5 km | 4 | 2 605 m | 555 mil. € | 41,1 mil. € | 22 691 - 32 334 | 1 | 2 | Pôvodný projekt NDS obsahuje napr. zbytočne dlhé mosty či neoptimálne (drahé) riešenie vetrania tunela Višňové. V roku 2012 súťaž na zhotoviteľa metódou "naprojektuj a postav" umožnila uchádzačom pôvodné riešenie výrazne zefektívniť. Uchádzač, ktorý v tendri predložil najnižšiu ponuku (Skanska + Strabag), túto možnosť využil a ponúkol výrazné zefektívnenie technického riešenia. Žiaľ, NDS na podnet druhého Doprastavu túto ponuku bez primeraného dôvodu vylúčila. Toto rozhodnutie v roku 2014 odobril aj Úrad pre verejné obstarávanie, vtedy v réžii nominantov Smeru-SD.
Následne NDS prijala až tretiu ponuku v poradí od združenia Impregilo a Dúhy, ktoré žiadnu optimalizáciu technického riešenia tunelov či mostov neprinieslo. Nasledovali roky zlého riadenia stavby, snahy zhotoviteľa o výrazné dodatočné zvýšenie ceny, v roku 2019 pre štát nevýhodná dohoda o ukončení zmluvy a v roku 2020 nový výber zhotoviteľa. Vzhľadom na stav rozostavanosti však väčšina optimalizácií, ponúknutých v roku 2012, už nebude možná. Náklady citeľne zdvihne aj potreba sanácie rozostavaného tunela a mostov. | |||||||
8 | 6/2014 | D3 | 4,3 km | 4 | 1 912 m | 269 mil. € | 63,3 mil. € | 28 413 - 37 927 | . . . | 4 | 2 | 12/2017 | ||||||
9 | 8/2014 | R2 | 7,9 km | 4 | 800 m | 88 mil. € | 11,2 mil. € | 14 357 - 15 923 | 1 | 1 | 5/2017 | |||||||
10 | 7/2016 | R7 | 17,4 km | 4 | 8 544 - 13 236 | 2 | 3 | 7/2020 (0,0) | ||||||||||
11 | 7/2016 | D4 | 4,4 km | 4 - 6 | 1 | 2 | ||||||||||||
12 | 7/2016 | D4 | 22,6 km | 4 - 6 | 32 336 - 93 344 | . . . | 1 | 2 | ||||||||||
13 | 7/2016 | R7 | 8,4 km | 4 | 13 102 - 19 993 | 1 | 1 | 7/2020 (0,0) | ||||||||||
14 | 7/2016 | R7 | 6,4 km | 4 - 6 | 27 633 - 44 493 | . . . | 1 | 1 | 10/2021 | |||||||||
15 | 11/2016 | D1 | 14,4 km | 4 | 3 417 m | 241 mil. € | 16,7 mil. € | 3 166 - 11 562 | 2 | 2 | 12/2019 (0,0) | |||||||
16 | 12/2016 | D3 | 5,7 km | 4 | 3 435 m | 269 mil. € | 47,4 mil. € | 11 465 - 18 743 | 1 | 2 | 12/2020 (0,0) | |||||||
17 | 6/2017 | D1 | 7,9 km | 4 | 3 376 m | 434 mil. € | 55,1 mil. € | 19 072 - 21 988 | 1 | 2 | 10/2021 | |||||||
18 | 12/2017 | D1 | 2,6 km | 4 | 76 m | 39 mil. € | 15,0 mil. € | 14 624 | 1 | 1 | 1/2021 (0,0) | |||||||
19 | 7/2019 | R4 | 4,3 km | 4 | 1 221 m | 179 mil. € | 41,7 mil. € | 15 837 - 18 098 | 1 | 3 | ||||||||
20 | 8/2019 | R2 | 13,5 km | 4 | 1 631 m | 142 mil. € | 10,5 mil. € | 9 007 - 9 998 | 2 | 2 | ||||||||
21 | 3/2020 | R2 | 9,1 km | 4 | 2 765 m | 267 mil. € | 28,7 mil. € | 8 780 - 11 203 | 3 | 4 | ||||||||
22 | 3/2021 | R3 | 4,4 km | 2 | 1 703 m | 70 mil. € | 15,9 mil. € | 10 334 - 11 542 | 2 | 2 | ||||||||
23 | 1. | 10/2021 | R4 | 14,3 km | 4 | 1 401 m | 202 mil. € | 14,1 mil. € | 10 088 - 50 895 | 2 | 1 | |||||||
24 | 3. | 3/2022 | D1 | 3,5 km | 8 | 1 352 m | 149 mil. € | 42,5 mil. € | 62 652 | . . . | 1 | 1 | ||||||
25 | 30. | 10/2026 | R1 | 4,6 km | 4 | 2 982 m | 100 mil. € | 21,7 mil. € | 11 611 | 4 | 3 | S ohľadom na blížiace sa dokončenie súvislej D1 (síce neskoro ale skôr ako je reálne predĺžiť R1) nie je namieste očakávať výrazný rast dopravy cez Donovaly. Preto je ambícia spájať B. Bystricu s Ružomberkom rýchlocestou s viacerými tunelmi a celkovými nákladmi cca 1,8 miliardy eur prehnane ambiciózna. Je potrebné posúdiť aj iné varianty riešenia - napríklad cestou I. triedy s jednorúrovým tunelom popod Nízke Tatry a modernizáciou nadväzných úsekov jestvujúcej cesty, prípadne prepojením R1 od B. Bystrice smerom do Turčianskej kotliny (jej spojením s ťahom R3). | Priority vo výstavbe cestnej infraštruktúry, str. 43, schválené vládou SR v septembri 2020 "Je potrebné preveriť predovšetkým trasovanie severojužného prepojenia medzi diaľnicou D1, rýchlostnou cestou R1/R2 a hranicou s Maďarskom. Sieť TEN-T CORE dnes počíta s vedením tohto koridoru cez Turiec, Krupinu a Šahy rýchlostnou cestou R3. Alternatívy vedenia tejto cesty rýchlostnou cestou R1 popod Nízke Tatry a variantami napojenia na Maďarsko prostredníctvom R3 z Hronského Beňadiku cez Levice alebo s využitím existujúcej a rozostavanej R2 medzi Zvolenom a Lučencom je potrebné samostatne preveriť a zamerať prípravu na jednu najefektívnejšiu alternatívu." Priority vo výstavbe cestnej infraštruktúry, str. 29, schválené vládou SR v septembri 2020"> "TEN-T Core koridor severo-južného prepojenia je zaradený do priorizácie (rovnako ako všetky TEN-T Core úseky), ale nie je hodnotený z pohľadu ekonomickej návratnosti a plnenia cieľov. Projekt je vzhľadom na svoj rozsah potrebné posúdiť samostatnou štúdiou uskutočniteľnosti podľa aktuálnej metodiky a dopravným modelom, ktorý zohľadní diaľkové tranzitné vzťahy a prevedenú dopravu." Priority vo výstavbe cestnej infraštruktúry, str. 43, schválené vládou SR v septembri 2020 "Je potrebné preveriť predovšetkým trasovanie severojužného prepojenia medzi diaľnicou D1, rýchlostnou cestou R1/R2 a hranicou s Maďarskom. Sieť TEN-T CORE dnes počíta s vedením tohto koridoru cez Turiec, Krupinu a Šahy rýchlostnou cestou R3. Alternatívy vedenia tejto cesty rýchlostnou cestou R1 popod Nízke Tatry a variantami napojenia na Maďarsko prostredníctvom R3 z Hronského Beňadiku cez Levice alebo s využitím existujúcej a rozostavanej R2 medzi Zvolenom a Lučencom je potrebné samostatne preveriť a zamerať prípravu na jednu najefektívnejšiu alternatívu." Priority vo výstavbe cestnej infraštruktúry, str. 29, schválené vládou SR v septembri 2020 | |||||
25 úsekov |
230,7 km |
2 - 8 |
44 212 m |
4 325 mil. € |
28,5 mil. € |
2 541 - 93 344 | 1,7 |
1,9 |
11/2015 - 10/2021 |
jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku