✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
# |
dátum |
odhad NDS
|
po ocenení sociálno-ekonomických prínosov za 30 rokov
|
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka |
1 - optimálne,
5 - neprimerané |
aké primeranejšie varianty alebo optimalizácie riešenia treba posúdiť
| |||||||||
13 úsekov |
141,6 km |
2 558 mil. € |
3 166 - 93 344 | 1,4 |
1,9 |
12/2019 - 10/2021 | |||||||||
1 | 12/2013 | ![]() | D1 | 14,9 km | 341 mil. € | 22,9 % | 12 491 - 24 900 | 1 | 1 | Plný profil diaľnice tu je naliehavo potrebný, technické riešenie časti úseku sa ukázalo ako nevhodné (vedenie trasy cez ťažko stabilizovateľný zosuv), nové riešenie sa javí ako lepšie. K voľbe zlého riešenia prispeli šibeničné termíny pre projektantov v honbe za PPP projektmi ešte v roku 2008. Náprava chyby a nové projektovanie a povoľovanie až vo fáze výstavby spôsobí, že dokončenie úseku sa oproti zmluvnému termínu (jún 2017) omešká o viac ako 5 rokov. | |||||
2 | 1/2014 | ![]() | D1 | 11,3 km | 517 mil. € | 13,8 % | 23 579 - 28 413 | 2 | 3 | NDS a jej projektant v príprave podcenili význam podrobného preskúmania geológie, chýbal tiež záujem o hľadanie efektívnejších a menej nákladných riešení. Stavbu tak zbytočne predražil a počas realizácie výrazne skomplikoval tunel Žilina (malé nadložie, extrémne zlá geológia), ktorému sa dalo úplne vyhnúť prijateľným zdvihnutím nivelety diaľnice. | 1/2021 (0,0) | ||||
3 | 6/2014 | ![]() | D1 | 13,5 km | 555 mil. € | 13,8 % | 22 691 - 32 334 | 1 | 2 | Pôvodný projekt NDS obsahuje napr. zbytočne dlhé mosty či neoptimálne (drahé) riešenie vetrania tunela Višňové. V roku 2012 súťaž na zhotoviteľa metódou "naprojektuj a postav" umožnila uchádzačom pôvodné riešenie výrazne zefektívniť. Uchádzač, ktorý v tendri predložil najnižšiu ponuku (Skanska + Strabag), túto možnosť využil a ponúkol výrazné zefektívnenie technického riešenia. Žiaľ, NDS na podnet druhého Doprastavu túto ponuku bez primeraného dôvodu vylúčila. Toto rozhodnutie v roku 2014 odobril aj Úrad pre verejné obstarávanie, vtedy v réžii nominantov Smeru-SD.
Následne NDS prijala až tretiu ponuku v poradí od združenia Impregilo a Dúhy, ktoré žiadnu optimalizáciu technického riešenia tunelov či mostov neprinieslo. Nasledovali roky zlého riadenia stavby, snahy zhotoviteľa o výrazné dodatočné zvýšenie ceny, v roku 2019 pre štát nevýhodná dohoda o ukončení zmluvy a v roku 2020 nový výber zhotoviteľa. Vzhľadom na stav rozostavanosti však väčšina optimalizácií, ponúknutých v roku 2012, už nebude možná. Náklady citeľne zdvihne aj potreba sanácie rozostavaného tunela a mostov. | |||||
4 | 7/2016 | ![]() | R7 | 17,4 km | 8 544 - 13 236 | 2 | 3 | 7/2020 (0,0) | |||||||
5 | 7/2016 | ![]() | D4 | 4,4 km | 1 | 2 | |||||||||
6 | 7/2016 | ![]() | D4 | 22,6 km | 32 336 - 93 344 | . . . | 1 | 2 | |||||||
7 | 7/2016 | ![]() | R7 | 8,4 km | 13 102 - 19 993 | 1 | 1 | 7/2020 (0,0) | |||||||
8 | 7/2016 | ![]() | R7 | 6,4 km | 27 633 - 44 493 | . . . | 1 | 1 | 10/2021 | ||||||
9 | 11/2016 | ![]() | D1 | 14,4 km | 241 mil. € | 7,9 % | 3 166 - 11 562 | 2 | 2 | 12/2019 (0,0) | |||||
10 | 12/2016 | ![]() | D3 | 5,7 km | 269 mil. € | 9,3 % | 11 465 - 18 743 | 1 | 2 | 12/2020 (0,0) | |||||
11 | 6/2017 | ![]() | D1 | 7,9 km | 434 mil. € | 13,4 % | 19 072 - 21 988 | 1 | 2 | 10/2021 | |||||
12 | 12/2017 | ![]() | D1 | 2,6 km | 39 mil. € | NDS údaj neposkytla | 14 624 | 1 | 1 | 1/2021 (0,0) | |||||
13 | 64. - 68. | 8/2033 | ![]() | D1 | 12,1 km | 162 mil. € | NDS údaj neposkytla | 10 444 - 14 783 | 3 | 3 | Doterajšie trasovanie diaľnice D1 pri Michalovciach si žiaľ vyžaduje až 3,5-kilometrový privádzač, s ktorým sa cesta z/do Michaloviec po D1 predĺži oproti súčasnej ceste až o 4 km a pre tranzit ďalej v smere z/do Humenného ešte viac. Odporúčame preveriť možnosti trasovania bližšie k Michalovciam, aby sa prínosy úseku pre užívateľov citeľne zvýšili, čo je tu pravdepodobne dosiahnuteľné s rovnakými alebo dokonca menšími nákladmi ako zatiaľ plánované riešenie. Zároveň by sa vylúčil záujem časti vodičov využívať z Michaloviec na D1 kratšiu jestvujúcu cestu cez obec Pozdišovce a mestskú časť Michaloviec Močarany. | ||||
13 úsekov |
141,6 km |
2 558 mil. € |
3 166 - 93 344 | 1,4 |
1,9 |
12/2019 - 10/2021 |
jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku