✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
# |
dátum |
plánovaný
|
odhad NDS
|
stavebné práce
|
<3,5 t
|
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka |
1 - optimálne,
5 - neprimerané |
aké primeranejšie varianty alebo optimalizácie riešenia treba posúdiť
| ||||||||||
1 | 6/2014 | D1 | 13,5 km | 4 | 555 mil. € | 409,8 mil. € | 13,5 km | 28 353 | 22 691 - 32 334 | 1 254 - 2 069 | 1 | 2 | Pôvodný projekt NDS obsahuje napr. zbytočne dlhé mosty či neoptimálne (drahé) riešenie vetrania tunela Višňové. V roku 2012 súťaž na zhotoviteľa metódou "naprojektuj a postav" umožnila uchádzačom pôvodné riešenie výrazne zefektívniť. Uchádzač, ktorý v tendri predložil najnižšiu ponuku (Skanska + Strabag), túto možnosť využil a ponúkol výrazné zefektívnenie technického riešenia. Žiaľ, NDS na podnet druhého Doprastavu túto ponuku bez primeraného dôvodu vylúčila. Toto rozhodnutie v roku 2014 odobril aj Úrad pre verejné obstarávanie, vtedy v réžii nominantov Smeru-SD.
Následne NDS prijala až tretiu ponuku v poradí od združenia Impregilo a Dúhy, ktoré žiadnu optimalizáciu technického riešenia tunelov či mostov neprinieslo. Nasledovali roky zlého riadenia stavby, snahy zhotoviteľa o výrazné dodatočné zvýšenie ceny, v roku 2019 pre štát nevýhodná dohoda o ukončení zmluvy a v roku 2020 nový výber zhotoviteľa. Vzhľadom na stav rozostavanosti však väčšina optimalizácií, ponúknutých v roku 2012, už nebude možná. Náklady citeľne zdvihne aj potreba sanácie rozostavaného tunela a mostov. | |||||
2 | 7/2016 | D4 | 4,4 km | 4 - 6 | 1 | 2 | ||||||||||||
3 | 7/2016 | D4 | 22,6 km | 4 - 6 | 32 336 - 93 344 | . . . | 1 679 - 8 658 | 1 | 2 | |||||||||
4 | 7/2019 | R4 | 4,3 km | 4 | 179 mil. € | 15 022 | 15 837 - 18 098 | 917 - 967 | 1 | 3 | ||||||||
5 | 8/2019 | R2 | 13,5 km | 4 | 142 mil. € | 13,5 km | 11 490 | 9 007 - 9 998 | 831 - 943 | 2 | 2 | |||||||
6 | 3/2020 | R2 | 9,1 km | 4 | 267 mil. € | 9,2 km | 12 064 | 8 780 - 11 203 | 751 - 846 | 3 | 4 | |||||||
7 | 3/2021 | R3 | 4,4 km | 2 | 70 mil. € | 5,4 km | 7 754 | 10 334 - 11 542 | 639 - 801 | 2 | 2 | |||||||
8 | 1. | 10/2021 | R4 | 14,3 km | 4 | 202 mil. € | 15 320 | 10 088 - 50 895 | 603 - 2 996 | 2 | 1 | |||||||
9 | 6. | 7/2023 | R2 | 6,8 km | 4 | 171 mil. € | 12 495 - 26 580 | 11 764 - 50 895 | 603 - 2 996 | 3 | 3 | |||||||
10 | 71. - 78. | po 2040 | R5 | 1,7 km | 2 | 54 mil. € | 12 176 | 7 972 | 499 | 3 | 4 | Dopravne (zbytočne) veľkorysé riešenie, jeho stavebná náročnosť a vysoké náklady (vyše 50 mil. € za sotva 1,7 km) už dávno volali po zásadnom prehodnotení, no ministri dopravy a ich nominanti na to dlho nenašli odvahu. Radšej predstierali pokračovanie prípravy. Až v októbri 2018 stiahla NDS žiadosť o územné rozhodnutie na pridrahú rýchlocestu, čo je síce nepopulárne ale konečne správne riešenie. Nasledovať má nové posúdenie variantov preložky v parametroch cesty I. triedy alebo skapacitnenia existujúcej cesty so zmiernením jej dopadov na časť obce, ktorou prechádza. Keby o zmene rozhodol už minister Počiatek v roku 2012, keď ho na nutnosť prehodnotenia upozornil Inštitút stratégie MDV, primeranejšie riešenie už mohlo byť pripravené na realizáciu. | ||||||
94,7 km |
2 - 6 |
1 641 mil. € |
409,8 mil. € |
41,6 km |
7 972 - 93 344 | 1,9 |
2,5 |
jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku