✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
# |
dátum |
plánovaný
|
odhad NDS
|
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka |
1 - optimálne,
5 - neprimerané |
aspoň) zmenšiť skôr ako b
| |||||||||||
15 úsekov |
151,4 km |
2 - 4 |
4 500 mil. € |
5 792 - 50 895 | 1,9 |
2,5 |
|||||||||||
1 | 12/2013 | ![]() | D1 | 14,9 km | 4 | 341 mil. € | 12 491 - 24 900 | 1 | 1 | ||||||||
2 | 6/2017 | ![]() | D1 | 7,9 km | 4 | 434 mil. € | 19 072 - 21 988 | 1 | 2 | 10/2021 | |||||||
3 | 7/2019 | ![]() | R4 | 4,3 km | 4 | 179 mil. € | 15 837 - 18 098 | 1 | 3 | ||||||||
4 | 8/2019 | ![]() | R2 | 13,5 km | 4 | 142 mil. € | 9 007 - 9 998 | 2 | 2 | 7/2017 | |||||||
5 | 3/2020 | ![]() | R2 | 9,1 km | 4 | 267 mil. € | 8 780 - 11 203 | 3 | 4 | 7/2017 | |||||||
6 | 3/2021 | ![]() | R3 | 4,4 km | 2 | 70 mil. € | 10 334 - 11 542 | 2 | 2 | 10/2004 | |||||||
7 | 1. | 10/2021 | ![]() | R4 | 14,3 km | 4 | 202 mil. € | 10 088 - 50 895 | 2 | 1 | |||||||
8 | 4. | 9/2022 | ![]() | R4 | 10,2 km | 4 | 299 mil. € | 22 341 - 30 731 | 1 | 3 | |||||||
9 | 5. | 4/2023 | ![]() | R1 | 8,1 km | 4 | 173 mil. € | 12 387 - 17 316 | 2 | 3 | |||||||
10 | 6. | 7/2023 | ![]() | R2 | 6,8 km | 4 | 171 mil. € | 11 764 - 50 895 | 3 | 3 | |||||||
11 | 7. | 2/2024 | ![]() | D1 | 13,5 km | 4 | 1 235 mil. € | 13 676 - 21 949 | 1 | Týmto úsekom už dnes prechádza 14 až 22 tisíc vozidiel denne, z toho 1,9 až 3,5 tisíca ťažkých (nad 3,5 tony). To prevyšuje kapacitu dvojpruhovej cesty a neprimerane zaťažuje obce, ktorými takáto dopravná záťaž prechádza. Po dokončení úsekov D1 pri Žiline je pravdepodobné, že aj časť východo-západného tranzitu dnes využívajúca rýchlocestu R1 sa presunie na D1 a doprava tu ďalej stúpne. Po dokončení úseku D1 popri Ružomberku sa tak najväčšie zdržania presunú práve sem. | 1 | 9/2014 | |||||
12 | 8. - 9. | 3/2024 | ![]() | R7 | 9,4 km | 4 | 191 mil. € | 6 428 - 9 084 | 4 | 5 | |||||||
13 | 16. - 17. | 12/2024 | ![]() | R2 | 14,1 km | 2 | 272 mil. € | 5 792 - 7 064 | 3 | Úsek má riešiť horský prechod Soroška. Ten v skutočnosti patrí k najmenej problémovým na Slovensku. Prečo? Nízka intenzita dopravy, prijateľný podiel ťažkých vozidiel, trasa kompletne mimo obcí a v stúpaní z východu aj prídavný pruhu pre pomalé vozidlá. Viaceré iné cestné horské prechody na Slovensku sú nebezpečnejšie a potrebujú riešenie naliehavejšie. Ani v rámci južného ťahu Soroška nie najhorším úsekom, ide skôr o politikmi zveličený problém. | 2 | ||||||
14 | 27. | 5/2026 | ![]() | D3 | 11,2 km | 4 | 410 mil. € | 13 886 - 21 743 | 1 | Týmto úsekom prechádza už takmer 22 tisíc vozidiel denne, z toho 3,4 tisíca ťažkých (nad 3,5 tony). To prevyšuje kapacitu dvojpruhovej cesty, neprimerane zaťažuje dotknuté obce a denne spôsobuje výrazné zdržania. Po otvorení nového úseku D3 z Čadce po Svrčinovec od roku 2021 stúpne atraktivita tohto ťahu ešte viac. S ňou sa zväčší aj dĺžka kolón a každodenných zdržaní na križovatke pri Kysuckom Novom Meste a obci Radoľa. | 1 | Oveľa skôr ako diaľnica by preťažené cesty na Kysuciach mohlo odľahčiť zavedenie hustejšieho taktu vlakov medzi Čadcou a Žilinou s dobre nadväzujúcimi autobusmi, a tiež zriadenie novej železničnej zastávky na juhu Kysuckého Nového Mesta. Do priemyselného centra Kysúc sem dochádza okolo sedemtisíc zamestnancov a je škoda, že im kompetentní už skôr neumožnili dochádzať železnicou, ktorá prechádza v blízkosti najväčších závodov no nemá tam zastávku. NDS by mala urobiť maximum pre to, aby aspoň privádzač z existujúcej cesty na juh Kysuckého Nového Mesta postavila čo najskôr - tým aspoň sčasti odľahčí preťaženú križovatku pri Radoli. | 3/2016 | ||||
15 | 39. - 40. | 3/2028 | ![]() | R2 | 9,6 km | 2 | 112 mil. € | 8 634 - 11 116 | 2 | Jestvujúca cesta I/9 je na tomto úseku mimoriade úzka, s nedostatkom prehľadných úsekov na bežpečné predbiehanie pomalších vozidiel. Jej kapacitu ešte zhoršuje cca 6%-né stúpanie pri Novákoch. Opakovane tu dochádza k ťažkým dopravným nehodám aj s fatálnymi následkami, najmä na rovnom ale úzkom úseku s napojeniami ciest z/do obce Nitrica. | 4 | ||||||
15 úsekov |
151,4 km |
2 - 4 |
4 500 mil. € |
5 792 - 50 895 | 1,9 |
2,5 |
jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku