✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
# |
dátum |
plánovaný
|
odhad NDS
|
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka |
1 - optimálne,
5 - neprimerané |
aké primeranejšie varianty alebo optimalizácie riešenia treba posúdiť
| |||||||||||
274,7 km |
2 - 6 |
4 041 mil. € |
73,5 km |
1 065 - 32 968 | 4,5 |
4,3 |
|||||||||||
1 | 7. | 2/2024 | ![]() | D1 | 13,5 km | 4 | Turany 2, Hubová | 1 235 mil. € | 19,0 km | 13 676 - 21 949 | 1 | Týmto úsekom už dnes prechádza 14 až 22 tisíc vozidiel denne, z toho 1,9 až 3,5 tisíca ťažkých (nad 3,5 tony). To prevyšuje kapacitu dvojpruhovej cesty a neprimerane zaťažuje obce, ktorými takáto dopravná záťaž prechádza. Po dokončení úsekov D1 pri Žiline je pravdepodobné, že aj časť východo-západného tranzitu dnes využívajúca rýchlocestu R1 sa presunie na D1 a doprava tu ďalej stúpne. Po dokončení úseku D1 popri Ružomberku sa tak najväčšie zdržania presunú práve sem. | 1 | Trasa s dlhším tunelom Korbeľka skráti diaľnicu D1 o takmer 3 km, vyhne sa nebezpečným zosuvným územiam i chráneným biotopom a zrejme nebude drahšia ako tzv. úžinový variant. Je preto v tomto prípade najlepším riešením (záverečné stanovisko EIA ju odporúčalo už v roku 2002). Snaha politikov urýchliť dostavbu D1 voľbou trasy s kratším tunelom, a to bez jej riadneho posúdenia, žiaľ viedla do slepej uličky. Neochota priznať a včas opraviť zlé rozhodnutie spôsobila zbytočné zásahy do prírody, márne vynaloženie už vyše 28 miliónov eur a desaťtisícov hodín práce odborníkov. A najmä oddialila reálny horizont dokončenia tohoto úseku diaľnice o viac ako desaťročie. | |||
2 | 8. - 9. | 3/2024 | ![]() | R2 | 6,2 km | 2 | 105 mil. € | 6,2 km | 5 304 | 2 | Úseky jestvujúcej cesty I/16 od Zacharoviec pri Rimavskej Sobote po obchvat Figy sú výrazne najhoršie na celom južnom ťahu. Ide o naliehavejší problém ako riešenie iba zriedka problémového horského prechodu Soroška, kde sa plánuje dlhý a nákladný tunel. | 2 | Úzku, kľukatú a neprehľadnú cestu za Rimavskou Sobotou (najhoršiu na celom južnom ťahu) je napriek nie vysokej intenzite dopravy primerané a potrebné nahradiť súvislou preložkou cesty, resp. 1/2-profilom pomerne nenáročných úsekov rýchlostnej cesty R2 Zacharovce - Bátka a Bátka - Figa spolu v dĺžke 14,5 kilometra. Pred finalizáciou prípravy však odporúčame preveriť možnosti optimalizácie technického riešenia a zníženia nákladov. | ||||
3 | 37. - 38. | 2/2028 | ![]() | R2 | 7,8 km | 2 | Jablonov n.Turňou | 73 mil. € | 7,3 km | 5 587 | 5 | Na tomto úseku je dostatočne široká, prehľadná a bezpečná cesta I. triedy, ktorá vedie takmer výlučne mimo obcí. Má veľkú kapacitnú rezervu a ešte dlho tu bude postačovať. | 4 | ||||
4 | 44. - 45. | 2/2029 | ![]() | R2 | 18,0 km | 2 | Plešivec | 176 mil. € | 17,2 km | 5 189 - 6 389 | 5 | Na tomto úseku je dostatočne široká, prehľadná a bezpečná cesta I. triedy, ktorá vedie takmer výlučne mimo obcí. Má veľkú kapacitnú rezervu a nebude problémom ani keby tu došlo k značnému nárastu intenzity dopravy. | 5 | Ani výstavba 1/2-prifilu rýchlostnej cesty tu nie je opodstatnená, keďže už súčasná cesta vedie mimo obcí, navyše patrí k málo zaťaženým cestám I. triedy. | |||
5 | 44. - 45. | 2/2029 | ![]() | D4 | 3,6 km | 4 | 133 mil. € | 5 | Južné diaľničné prepojenie Bratislavy na Viedeň a rakúsku diaľničnú sieť má veľkú kapacitnú rezervu. Druhé - severné diaľničné prepojenie popri Marchegu teda v Rakúsku sotva prejde. Nevychádza totiž z odôvodnenej potreby riešiť dopravný problém, skôr sa na Slovensku používa ako zámienka na obhájenie a presadenie nadväzujúceho úseku D4 práve v polohe medzi Račou a Mariankou. Takéto riešenie si pritom vyžiada najdlhší, až vyše 11-kilometrový tunel a preťažené cesty v hlavnom meste odľahčí menej ako kratší tunel bližšie k Bratislave. | 5 | |||||||
6 | 47. | 7/2029 | ![]() | R2 | 14,0 km | 2 | Turňa nad Bodvou | 117 mil. € | 14,0 km | 5 809 - 8 826 | 5 | Na tomto úseku je dostatočne široká, prehľadná a bezpečná cesta I. triedy, ktorá vedie takmer výlučne mimo obcí. Má veľkú kapacitnú rezervu a ešte dlho tu bude postačovať. | 4 | ||||
7 | 48. - 49. | 9/2029 | ![]() | R2 | 9,8 km | 2 | 93 mil. € | 9,8 km | 6 452 - 10 032 | 5 | Na tomto úseku je dostatočne široká, prehľadná a bezpečná cesta I. triedy, ktorá vedie takmer výlučne mimo obcí. Má veľkú kapacitnú rezervu a nebude problémom ani keby tu došlo k značnému nárastu intenzity dopravy. | 5 | Ani výstavba 1/2-prifilu rýchlostnej cesty tu nie je opodstatnená, keďže už súčasná cesta vedie mimo obcí, navyše patrí k málo zaťaženým cestám I. triedy. | ||||
8 | 48. - 49. | 9/2029 | ![]() | R3 | 7,9 km | 2 | Mošovce,
Horná Štubňa | 71 mil. € | 5 441 - 8 427 | 4 | 3 | ||||||
9 | 62. - 63. | 10/2032 | ![]() | D2 | 8,5 km | 6 | Stupava | 90 mil. € | 32 968 | . . . | 5 | Napriek vysokému podielu ťažkej dopravy tu 4-pruhová diaľnica má ešte veľkú kapacitnú rezervu a príprava rozšírenia je neopodstatnená. NDS by mala skôr pripracovať rozšírenie cca 2-kilometrového úseku D2 na vstupe do Bratislavy od križovatky Lamač po križovatku Polianky, kde sa 4-pruhová diaľnica podstatne skôr priblíži k naplneniu kapacity. | 5 | Prípadnému preťaženiu diaľnice v dopravnej špičke (ak intenzita dopravy ďalej porastie) treba predísť zatraktívnením verejnej dopravy - napríklad skrátením intervalu vlakov z Malaciek do Bratislavy na 15 minút (v špičke v pracovných dňoch). | |||
10 | 62. - 63. | 10/2032 | ![]() | D2 | 6,9 km | 6 | Stupava | 107 mil. € | 5 | Napriek vysokému podielu ťažkej dopravy tu 4-pruhová diaľnica má ešte veľkú kapacitnú rezervu a príprava rozšírenia je neopodstatnená. NDS by mala skôr pripracovať rozšírenie cca 2-kilometrového úseku D2 na vstupe do Bratislavy od križovatky Lamač po križovatku Polianky, kde sa 4-pruhová diaľnica podstatne skôr priblíži k naplneniu kapacity. | 5 | Prípadnému preťaženiu diaľnice v dopravnej špičke (ak intenzita dopravy ďalej porastie) treba predísť zatraktívnením verejnej dopravy - napríklad skrátením intervalu vlakov z Malaciek do Bratislavy na 15 minút (v špičke v pracovných dňoch). | |||||
11 | 71. - 78. | po 2040 | ![]() | R1 | 42,1 km | 4 | 631 mil. € | 5 713 - 13 545 | 5 | Po plánovanom rozšírení diaľnice D1 z Bratislavy do Senca na 8-pruh a ďalej do Trnavy na plnohodnotný 6-pruh nebude nová súbežná 4-pruhová rýchlocesta ešte veľmi dlho potrebná. | 5 | Preťažovaniu diaľnice D1 v dopravnej špičke treba predchádzať nie plánovaním ďalších rýchlociest ale zlepšením ponuky vlakov medzi Trnavou a Bratislavou, prípadne aj Sencom a Bratislavou (15-minútový interval v špičke v pracovných dňoch). | |||||
12 | 71. - 78. | po 2040 | ![]() | R7 | 29,2 km | 2 | Bešeňov, Čaka | 230 mil. € | 2 156 - 6 890 | 5 | 5 | ||||||
13 | 71. - 78. | po 2040 | ![]() | D3 | 3,1 km | 4 | 60 mil. € | 5 420 - 8 693 | 5 | Ide o jednu z najmenej potrebných stavieb NDS. Intenzita dopravy je tu veľmi nízka. V roku 2017 otvorený polovičný profil diaľnice na tomto úseku bude dlho postačovať s veľkou kapacitnou rezervou. | 5 | Dostavba na 4-pruh tu nebude potrebná celé desaťročia. O to zarážajúce je, že NDS na prípravu už minula vyše 1,3 milióna eur. | |||||
14 | 71. - 78. | po 2040 | ![]() | R7 | 32,8 km | 2 | Kľačany, Lučenec Západ, Lučenec Východ | 367 mil. € | 2 228 - 6 331 | 5 | 5 | ||||||
15 | 71. - 78. | po 2040 | ![]() | R7 | 71,3 km | 2 | Šárovce, Demandice, Tupá, Šahy, Tešmák, Veľký Krtíš | 553 mil. € | 1 065 - 4 239 | 5 | 5 | ||||||
274,7 km |
2 - 6 |
4 041 mil. € |
73,5 km |
1 065 - 32 968 | 4,5 |
4,3 |
jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku