✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
# |
dátum |
plánovaný
|
odhad NDS
|
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka |
1 - optimálne,
5 - neprimerané |
aké primeranejšie varianty alebo optimalizácie riešenia treba posúdiť
| ||||||||||||
14 úsekov |
115,6 km |
2 - 4 |
14 837 m |
1 843 mil. € |
13,7 mil. € |
4 001 - 12 862 | 3,5 |
3,4 |
||||||||||
1 | 18. | 4/2025 | D1 | 1,1 km | 2 | 158 m | 12 mil. € | 8,9 mil. € | 2 | 1 | ||||||||
2 | 19. | 6/2025 | R4 | 8,2 km | 2 | 487 m | 94 mil. € | 10,5 mil. € | 4 001 | 2 304 | 3 | 3 | ||||||
3 | 20. - 23. | 10/2025 | R3 | 4,9 km | 2 | 1 544 m | 77 mil. € | 13,7 mil. € | 2 | 2 | ||||||||
4 | 20. - 23. | 10/2025 | R3 | 8,3 km | 2 | 2 956 m | 199 mil. € | 22,0 mil. € | 5 550 - 9 787 | 4 271 - 7 857 | 2 | 3 | ||||||
5 | 20. - 23. | 10/2025 | R2 | 16,0 km | 4 | 1 929 m | 277 mil. € | 14,7 mil. € | 9 654 - 12 079 | 7 385 - 9 316 | 2 | 2 | Výstavba 4-pruhovej cesty je tu opodstatnená, presadzované veľkorysé riešenie prvej časti úseku s tunelom popod Jastrabské sedlo však môže byť zbytočne nákladné. Odporúčame zvážiť menej veľkorysé riešenie. Napríklad akceptovaním nižšej návrhovej rýchlosti a zabratím vhodných úsekov súčasnej cesty tam, kde má vyhovujúce parametre a súbežná cesta buď existuje alebo sa dá dostavať s výrazne nižšími nákladmi. | |||||
6 | 20. - 23. | 10/2025 | R2 | 2,7 km | 4 | 206 m | 59 mil. € | 18,7 mil. € | 12 862 | 10 033 | 3 | 4 | Projektované riešenie je úplne neprimerané, zbytočne nákladné a v kontexte iných potrieb neobhájiteľné. Je nutné ho zásadne preriešiť, napríklad prestavbou súčasnej cesty I/9 na 4-pruh. Na tomto úseku totiž cesta vedie mimo obcí a má veľmi dobré smerové aj výškové vedenie vhodné aj pre rýchlostnú cestu. Stačí k nej dobudovať ďalšie 2 jazdné pruhy, čo je reálne s oveľa nižšími nákladmi v porovnaní s plánovaním riešením 4-pruhu v novej trase. | |||||
7 | 24. | 12/2025 | R2 | 6,1 km | 4 | 1 640 m | 143 mil. € | 16,5 mil. € | 12 157 | 9 342 | 3 | 4 | Projektované riešenie rýchlostnej cesty R2 je na tomto úseku úplne neprimerané, zbytočne nákladné a v kontexte iných potrieb neobhájiteľné. Je výsledkom ambície zachovať súčasnú cestu I. triedy, ktorá už vedie mimo obcí a bude sa čoskoro modernizovať, a súbežne s ňou postaviť v novej trase ešte 4-pruhovú rýchlostnú cestu síce v nenáročnom teréne ale s nákladmi až 20 mil. €/km, ktorá navyše neprináša žiadne skrátenie trasy a oproti súčasnej ceste má horšie výškové vedenie (viac stúpaní). Je nutné tento i krátky nasledujúci úsek R2 zásadne preriešiť. Oveľa menej nákladným a kapacitne primeranejším riešením - keď sa časom naplní kapacita 2-pruhovej cesty I/9 - môže byť jej rozšírenie na 4-pruh s dobudovaním mimoúrovňových križovatiek. | |||||
8 | 37. - 38. | 2/2028 | R2 | 7,8 km | 2 | 397 m | 73 mil. € | 7,9 mil. € | 5 587 | 4 388 | 5 | 4 | ||||||
9 | 44. - 45. | 2/2029 | R2 | 18,0 km | 2 | 1 965 m | 176 mil. € | 8,4 mil. € | 5 189 - 6 389 | 4 018 - 5 243 | 5 | 5 | Ani výstavba 1/2-prifilu rýchlostnej cesty tu nie je opodstatnená, keďže už súčasná cesta vedie mimo obcí, navyše patrí k málo zaťaženým cestám I. triedy. | |||||
10 | 44. - 45. | 2/2029 | D4 | 3,6 km | 4 | 133 mil. € | 33,9 mil. € | 5 | 5 | |||||||||
11 | 46. | 3/2029 | D1 | 7,3 km | 4 | 660 m | 321 mil. € | 41,1 mil. € | 10 359 | 7 618 | 3 | 3 | Dostavba na 4-pruh s druhou rúrou tunela Branisko (4,9 km) do 10 rokov je primeraná potrebám. Odhad nákladov až na úrovni 300 miliónov eur však považujeme za výrazne premrštený. Indikuje, že NDS pristupuje k plánovaniu projektov a ich nákladom benevolentne a bez účinnej kontroly nebude hľadať najefektívnejšie riešenie (hoci trasa je v tomto prípade daná, rizikom môžu byť prehnané požiadavky policajtov, hasičov i rôznych útvarov NDS a absentujúce pravidlá, ktorý by pri stavbách dopravnej infraštruktúry na Slovensku strážili primeranosť požiadaviek a projektovaných riešení). | |||||
12 | 47. | 7/2029 | R2 | 14,0 km | 2 | 891 m | 117 mil. € | 7,2 mil. € | 5 809 - 8 826 | 4 474 - 7 101 | 5 | 4 | ||||||
13 | 48. - 49. | 9/2029 | R2 | 9,8 km | 2 | 1 074 m | 93 mil. € | 8,2 mil. € | 6 452 - 10 032 | 5 199 - 8 404 | 5 | 5 | Ani výstavba 1/2-prifilu rýchlostnej cesty tu nie je opodstatnená, keďže už súčasná cesta vedie mimo obcí, navyše patrí k málo zaťaženým cestám I. triedy. | |||||
14 | 48. - 49. | 9/2029 | R3 | 7,9 km | 2 | 930 m | 71 mil. € | 4,8 mil. € | 5 441 - 8 427 | 3 831 - 6 436 | 4 | 3 | ||||||
14 úsekov |
115,6 km |
2 - 4 |
14 837 m |
1 843 mil. € |
13,7 mil. € |
4 001 - 12 862 | 3,5 |
3,4 |
jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku