✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
# |
dátum |
plánovaný
|
odhad NDS
|
na aktuálne plánovaný počet jazdných pruhov
|
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka |
1 - optimálne,
5 - neprimerané |
aké primeranejšie varianty alebo optimalizácie riešenia treba posúdiť
| ||||||||||
265,1 km |
2 - 8 |
35 074 m |
4 657 mil. € |
4 694 mil. € |
4 001 - 93 344 | 2,4 |
2,8 |
||||||||||
1 | 12/2013 | D1 | 14,9 km | 4 | 3 988 m | 341 mil. € | 288 mil. € | 12 491 - 24 900 | 1 | 1 | Plný profil diaľnice tu je naliehavo potrebný, technické riešenie časti úseku sa ukázalo ako nevhodné (vedenie trasy cez ťažko stabilizovateľný zosuv), nové riešenie sa javí ako lepšie. K voľbe zlého riešenia prispeli šibeničné termíny pre projektantov v honbe za PPP projektmi ešte v roku 2008. Náprava chyby a nové projektovanie a povoľovanie až vo fáze výstavby spôsobí, že dokončenie úseku sa oproti zmluvnému termínu (jún 2017) omešká o viac ako 5 rokov. | 4/2002 | |||||
2 | 6/2014 | D1 | 13,5 km | 4 | 2 365 m | 555 mil. € | 535 mil. € | 22 691 - 32 334 | 1 | 2 | Pôvodný projekt NDS obsahuje napr. zbytočne dlhé mosty či neoptimálne (drahé) riešenie vetrania tunela Višňové. V roku 2012 súťaž na zhotoviteľa metódou "naprojektuj a postav" umožnila uchádzačom pôvodné riešenie výrazne zefektívniť. Uchádzač, ktorý v tendri predložil najnižšiu ponuku (Skanska + Strabag), túto možnosť využil a ponúkol výrazné zefektívnenie technického riešenia. Žiaľ, NDS na podnet druhého Doprastavu túto ponuku bez primeraného dôvodu vylúčila. Toto rozhodnutie v roku 2014 odobril aj Úrad pre verejné obstarávanie, vtedy v réžii nominantov Smeru-SD.
Následne NDS prijala až tretiu ponuku v poradí od združenia Impregilo a Dúhy, ktoré žiadnu optimalizáciu technického riešenia tunelov či mostov neprinieslo. Nasledovali roky zlého riadenia stavby, snahy zhotoviteľa o výrazné dodatočné zvýšenie ceny, v roku 2019 pre štát nevýhodná dohoda o ukončení zmluvy a v roku 2020 nový výber zhotoviteľa. Vzhľadom na stav rozostavanosti však väčšina optimalizácií, ponúknutých v roku 2012, už nebude možná. Náklady citeľne zdvihne aj potreba sanácie rozostavaného tunela a mostov. | 7/2005 | |||||
3 | 7/2016 | D4 | 4,4 km | 4 - 6 | 100 mil. € | 1 | 2 | 6/2014 | |||||||||
4 | 7/2016 | D4 | 22,6 km | 4 - 6 | 470 mil. € | 32 336 - 93 344 | . . . | 1 | 2 | 6/2014 | |||||||
5 | 7/2019 | R4 | 4,3 km | 4 | 884 m | 179 mil. € | 155 mil. € | 15 837 - 18 098 | 1 | 3 | 2/2015 | ||||||
6 | 8/2019 | R2 | 13,5 km | 4 | 1 631 m | 142 mil. € | 133 mil. € | 9 007 - 9 998 | 2 | 2 | 7/2010 | ||||||
7 | 3/2020 | R2 | 9,1 km | 4 | 2 553 m | 267 mil. € | 255 mil. € | 8 780 - 11 203 | 3 | 4 | 7/2010 | ||||||
8 | 3/2021 | R3 | 4,4 km | 2 | 1 568 m | 70 mil. € | 62 mil. € | 10 334 - 11 542 | 2 | 2 | 5/2009 | ||||||
9 | 1. | 10/2021 | R4 | 14,3 km | 4 | 1 036 m | 202 mil. € | 138 mil. € | 10 088 - 50 895 | 2 | 1 | 11/2013 | |||||
10 | 3. | 3/2022 | D1 | 3,5 km | 8 | 490 m | 149 mil. € | 127 mil. € | 62 652 | . . . | 1 | 1 | 11/2011 | ||||
11 | 4. | 9/2022 | R4 | 10,2 km | 4 | 1 432 m | 299 mil. € | 263 mil. € | 22 341 - 30 731 | 1 | 3 | 2/2015 | |||||
12 | 5. | 4/2023 | R1 | 8,1 km | 4 | 379 m | 173 mil. € | 146 mil. € | 12 387 - 17 316 | 2 | 3 | 11/2010 | |||||
13 | 6. | 7/2023 | R2 | 6,8 km | 4 | 1 556 m | 171 mil. € | 129 mil. € | 11 764 - 50 895 | 3 | 3 | 11/2013 | |||||
14 | 8. - 9. | 3/2024 | R2 | 6,2 km | 2 | 343 m | 105 mil. € | 97 mil. € | 5 304 | 2 | 2 | Úzku, kľukatú a neprehľadnú cestu za Rimavskou Sobotou (najhoršiu na celom južnom ťahu) je napriek nie vysokej intenzite dopravy primerané a potrebné nahradiť súvislou preložkou cesty, resp. 1/2-profilom pomerne nenáročných úsekov rýchlostnej cesty R2 Zacharovce - Bátka a Bátka - Figa spolu v dĺžke 14,5 kilometra. Pred finalizáciou prípravy však odporúčame preveriť možnosti optimalizácie technického riešenia a zníženia nákladov. | 6/2008 | ||||
15 | 8. - 9. | 3/2024 | R7 | 9,4 km | 4 | 362 m | 191 mil. € | 153 mil. € | 6 428 - 9 084 | 4 | 5 | 4/2020 | |||||
16 | 10. | 4/2024 | D1 | 3,8 km | 2 | 1 030 m | 57 mil. € | 52 mil. € | 10 312 | 3 | 5 | Veľkorysé a mimoriadne nákladné riešenie (56 mil. € za 3,8 km dvojpruhovej cesty, čo je viac ako treba napríklad na obchvat Prievidze s 50 tisíc obyvateľmi) je úplne neprimerané. Je potrebné hľadať podstatne menej nákladné napojenie cesty I/64 na diaľnicu D1. | 2/2009 | ||||
17 | 13. | 8/2024 | R2 | 8,3 km | 2 | 401 m | 169 mil. € | 156 mil. € | 5 277 - 6 250 | 2 | 2 | Úzku, kľukatú a neprehľadnú cestu za Rimavskou Sobotou (najhoršiu na celom južnom ťahu) je napriek nie vysokej intenzite dopravy primerané a potrebné nahradiť súvislou preložkou cesty, resp. 1/2-profilom pomerne nenáročných úsekov rýchlostnej cesty R2 Zacharovce - Bátka a Bátka - Figa spolu v dĺžke 14,5 kilometra. Pred finalizáciou prípravy však odporúčame preveriť možnosti optimalizácie technického riešenia a zníženia nákladov. | 10/2008 | ||||
18 | 14. - 15. | 10/2024 | R7 | 14,3 km | 2 | 2 006 m | 172 mil. € | 163 mil. € | 4 | 4 | 9/2020 | ||||||
19 | 16. - 17. | 12/2024 | R2 | 14,1 km | 2 | 1 035 m | 272 mil. € | 243 mil. € | 5 792 - 7 064 | 3 | 2 | Prieťah obce Jablonov nad Turňou na tomto úseku už v minulosti vyriešil obchvat. Výstavba R2 s tunelom Soroška - s rizikami v krasovom území - by znamenala aj výstavbu už druhého obchvatu tejto obce. | 6/2013 | ||||
20 | 18. | 4/2025 | D1 | 1,1 km | 2 | 32 m | 12 mil. € | 10 mil. € | 2 | 1 | 6/2013 | ||||||
21 | 19. | 6/2025 | R4 | 8,2 km | 2 | 453 m | 94 mil. € | 86 mil. € | 4 001 | 3 | 3 | 9/2006 | |||||
22 | 20. - 23. | 10/2025 | R3 | 4,9 km | 2 | 1 544 m | 77 mil. € | 67 mil. € | 2 | 2 | 9/2009 | ||||||
23 | 20. - 23. | 10/2025 | R3 | 8,3 km | 2 | 2 764 m | 199 mil. € | 183 mil. € | 5 550 - 9 787 | 2 | 3 | 12/2009 | |||||
24 | 26. | 4/2026 | R2 | 20,7 km | 2 | 2 594 m | 211 mil. € | 192 mil. € | 6 969 - 10 726 | 4 | 4 | Na tomto úseku by stačilo postaviť krátky obchvat obce Pinciná a menšími úpravami na jestvujúcej ceste I/16 zvýšiť bezpečnosť križovatky pri Lučenci. Zostávajúca väčšina z takmer 21-kilometrového úseku má ešte veľkú kapacitnú rezervu a jediné čo potrebuje, je poriadna údržba zanedbanej vozovky. | 1/2011 | ||||
25 | 28. - 29. | 8/2026 | R2 | 10,6 km | 2 | 1 041 m | 125 mil. € | 114 mil. € | 6 412 - 8 112 | 4 | 4 | Na tomto úseku bude aj v prípade rastu intenzity dopravy ešte dlho postačovať súčasná široká a prehľadná cesta I/16. Potrebuje len poriadnu opravu výrazne zanedbanej vozovky. | 2/2009 | ||||
26 | 41. | 9/2028 | R2 | 11,5 km | 2 | 2 549 m | 235 mil. € | 204 mil. € | 7 793 | 2 | 4 | Nevyhovujúca súčasná cesta neznamená automaticky nutnosť budovať tu rýchlostnú cestu, obzvlášť keď tá by si vyžiadala aj 600-metrový tunel a až vyše 2,7 km mostov. Pôvodne plánované riešenie R2 na tomto úseku treba zásadne preriešiť a výrazne zefektívniť - prinajmenšom znížením návrhovej rýchlosti a miernym posunom trasy na okraj priemyselného areálu v Dolných Vesteniciach, aby si nevyžadovala budovanie tunela.
Ešte vhodnejším riešením môže byť upustenie od prehnanej ambície mať tu cestu I. triedy aj rýchlostnú cestu a realizovať od Bánoviec po Nováky výrazne kvalitnejšiu a bezpečnejšiu cestu I. triedy. V prvej časti výrazným rozšírením súčasnej cesty I/9 v extraviláne, vrátane doplnenia odbočovacích a pripájacích pruhov a prídavného pruhu v stúpaniach. V ďalšej časti kompletnou preložkou cesty I. triedy mimo obcí Hradište, Dolné Vestenice a Horné Vestenice, ktorá by na rozdiel od plánovanej R2 umožnila doplniť aj potrebné napojenia veľkého priemyselného areálu v Dolných Vesteniciach na nový obchvat a umožnila tak odbremeniť súčasnú cestu cez obce o podstatne väčší podiel z dopravnej záťaže. | 11/2010 | ||||
27 | 60. - 61. | 8/2031 | R3 | 10,9 km | 2 | 1 040 m | 129 mil. € | 115 mil. € | 5 586 - 10 745 | 3 | 2 | 3/2026 | |||||
28 | 71. - 78. | po 2040 | D3 | 3,1 km | 4 | 60 mil. € | 60 mil. € | 5 420 - 8 693 | 5 | 5 | Dostavba na 4-pruh tu nebude potrebná celé desaťročia. O to zarážajúce je, že NDS na prípravu už minula vyše 1,3 milióna eur. | 11/2009 | |||||
265,1 km |
2 - 8 |
35 074 m |
4 657 mil. € |
4 694 mil. € |
4 001 - 93 344 | 2,4 |
2,8 |
jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku