✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
# |
dátum |
plánovaný
|
odhad NDS
|
na aktuálne plánovaný počet jazdných pruhov
|
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka |
1 - optimálne,
5 - neprimerané |
aké primeranejšie varianty alebo optimalizácie riešenia treba posúdiť
| ||||||||
369,0 km |
2 - 8 |
6 339 mil. € |
6 216 mil. € |
4 001 - 93 344 | 2,4 |
2,9 |
|||||||||
1 | 12/2013 | ![]() | D1 | 14,9 km | 4 | 341 mil. € | 288 mil. € | 12 491 - 24 900 | 1 | 1 | Plný profil diaľnice tu je naliehavo potrebný, technické riešenie časti úseku sa ukázalo ako nevhodné (vedenie trasy cez ťažko stabilizovateľný zosuv), nové riešenie sa javí ako lepšie. K voľbe zlého riešenia prispeli šibeničné termíny pre projektantov v honbe za PPP projektmi ešte v roku 2008. Náprava chyby a nové projektovanie a povoľovanie až vo fáze výstavby spôsobí, že dokončenie úseku sa oproti zmluvnému termínu (jún 2017) omešká o viac ako 5 rokov. | ||||
2 | 6/2014 | ![]() | D1 | 13,5 km | 4 | 555 mil. € | 535 mil. € | 22 691 - 32 334 | 1 | 2 | Pôvodný projekt NDS obsahuje napr. zbytočne dlhé mosty či neoptimálne (drahé) riešenie vetrania tunela Višňové. V roku 2012 súťaž na zhotoviteľa metódou "naprojektuj a postav" umožnila uchádzačom pôvodné riešenie výrazne zefektívniť. Uchádzač, ktorý v tendri predložil najnižšiu ponuku (Skanska + Strabag), túto možnosť využil a ponúkol výrazné zefektívnenie technického riešenia. Žiaľ, NDS na podnet druhého Doprastavu túto ponuku bez primeraného dôvodu vylúčila. Toto rozhodnutie v roku 2014 odobril aj Úrad pre verejné obstarávanie, vtedy v réžii nominantov Smeru-SD.
Následne NDS prijala až tretiu ponuku v poradí od združenia Impregilo a Dúhy, ktoré žiadnu optimalizáciu technického riešenia tunelov či mostov neprinieslo. Nasledovali roky zlého riadenia stavby, snahy zhotoviteľa o výrazné dodatočné zvýšenie ceny, v roku 2019 pre štát nevýhodná dohoda o ukončení zmluvy a v roku 2020 nový výber zhotoviteľa. Vzhľadom na stav rozostavanosti však väčšina optimalizácií, ponúknutých v roku 2012, už nebude možná. Náklady citeľne zdvihne aj potreba sanácie rozostavaného tunela a mostov. | ||||
3 | 7/2016 | ![]() | D4 | 4,4 km | 4 - 6 | 100 mil. € | 1 | 2 | |||||||
4 | 7/2016 | ![]() | D4 | 22,6 km | 4 - 6 | 470 mil. € | 32 336 - 93 344 | . . . | 1 | 2 | |||||
5 | 7/2019 | ![]() | R4 | 4,3 km | 4 | 179 mil. € | 155 mil. € | 15 837 - 18 098 | 1 | 3 | |||||
6 | 8/2019 | ![]() | R2 | 13,5 km | 4 | 142 mil. € | 133 mil. € | 9 007 - 9 998 | 2 | 2 | |||||
7 | 3/2020 | ![]() | R2 | 9,1 km | 4 | 267 mil. € | 255 mil. € | 8 780 - 11 203 | 3 | 4 | |||||
8 | 3/2021 | ![]() | R3 | 4,4 km | 2 | 70 mil. € | 62 mil. € | 10 334 - 11 542 | 2 | 2 | |||||
9 | 1. | 10/2021 | ![]() | R4 | 14,3 km | 4 | 202 mil. € | 138 mil. € | 10 088 - 50 895 | 2 | 1 | ||||
10 | 3. | 3/2022 | ![]() | D1 | 3,5 km | 8 | 149 mil. € | 127 mil. € | 62 652 | . . . | 1 | 1 | |||
11 | 4. | 9/2022 | ![]() | R4 | 10,2 km | 4 | 299 mil. € | 263 mil. € | 22 341 - 30 731 | 1 | 3 | ||||
12 | 5. | 4/2023 | ![]() | R1 | 8,1 km | 4 | 173 mil. € | 146 mil. € | 12 387 - 17 316 | 2 | 3 | ||||
13 | 6. | 7/2023 | ![]() | R2 | 6,8 km | 4 | 171 mil. € | 129 mil. € | 11 764 - 50 895 | 3 | 3 | ||||
14 | 8. - 9. | 3/2024 | ![]() | R2 | 6,2 km | 2 | 105 mil. € | 97 mil. € | 5 304 | 2 | 2 | Úzku, kľukatú a neprehľadnú cestu za Rimavskou Sobotou (najhoršiu na celom južnom ťahu) je napriek nie vysokej intenzite dopravy primerané a potrebné nahradiť súvislou preložkou cesty, resp. 1/2-profilom pomerne nenáročných úsekov rýchlostnej cesty R2 Zacharovce - Bátka a Bátka - Figa spolu v dĺžke 14,5 kilometra. Pred finalizáciou prípravy však odporúčame preveriť možnosti optimalizácie technického riešenia a zníženia nákladov. | |||
15 | 8. - 9. | 3/2024 | ![]() | R7 | 9,4 km | 4 | 191 mil. € | 153 mil. € | 6 428 - 9 084 | 4 | 5 | ||||
16 | 10. | 4/2024 | ![]() | D1 | 3,8 km | 2 | 57 mil. € | 52 mil. € | 10 312 | 3 | 5 | Veľkorysé a mimoriadne nákladné riešenie (56 mil. € za 3,8 km dvojpruhovej cesty, čo je viac ako treba napríklad na obchvat Prievidze s 50 tisíc obyvateľmi) je úplne neprimerané. Je potrebné hľadať podstatne menej nákladné napojenie cesty I/64 na diaľnicu D1. | |||
17 | 13. | 8/2024 | ![]() | R2 | 8,3 km | 2 | 169 mil. € | 156 mil. € | 5 277 - 6 250 | 2 | 2 | Úzku, kľukatú a neprehľadnú cestu za Rimavskou Sobotou (najhoršiu na celom južnom ťahu) je napriek nie vysokej intenzite dopravy primerané a potrebné nahradiť súvislou preložkou cesty, resp. 1/2-profilom pomerne nenáročných úsekov rýchlostnej cesty R2 Zacharovce - Bátka a Bátka - Figa spolu v dĺžke 14,5 kilometra. Pred finalizáciou prípravy však odporúčame preveriť možnosti optimalizácie technického riešenia a zníženia nákladov. | |||
18 | 14. - 15. | 10/2024 | ![]() | R7 | 14,3 km | 2 | 172 mil. € | 163 mil. € | 4 | 4 | |||||
19 | 16. - 17. | 12/2024 | ![]() | R2 | 14,1 km | 2 | 272 mil. € | 243 mil. € | 5 792 - 7 064 | 3 | 2 | Prieťah obce Jablonov nad Turňou na tomto úseku už v minulosti vyriešil obchvat. Výstavba R2 s tunelom Soroška - s rizikami v krasovom území - by znamenala aj výstavbu už druhého obchvatu tejto obce. | |||
20 | 18. | 4/2025 | ![]() | D1 | 1,1 km | 2 | 12 mil. € | 10 mil. € | 2 | 1 | |||||
21 | 19. | 6/2025 | ![]() | R4 | 8,2 km | 2 | 94 mil. € | 86 mil. € | 4 001 | 3 | 3 | ||||
22 | 20. - 23. | 10/2025 | ![]() | R3 | 4,9 km | 2 | 77 mil. € | 67 mil. € | 2 | 2 | |||||
23 | 20. - 23. | 10/2025 | ![]() | R3 | 8,3 km | 2 | 199 mil. € | 183 mil. € | 5 550 - 9 787 | 2 | 3 | ||||
24 | 26. | 4/2026 | ![]() | R2 | 20,7 km | 2 | 211 mil. € | 192 mil. € | 6 969 - 10 726 | 4 | 4 | Na tomto úseku by stačilo postaviť krátky obchvat obce Pinciná a menšími úpravami na jestvujúcej ceste I/16 zvýšiť bezpečnosť križovatky pri Lučenci. Zostávajúca väčšina z takmer 21-kilometrového úseku má ešte veľkú kapacitnú rezervu a jediné čo potrebuje, je poriadna údržba zanedbanej vozovky. | |||
25 | 28. - 29. | 8/2026 | ![]() | R2 | 10,6 km | 2 | 125 mil. € | 114 mil. € | 6 412 - 8 112 | 4 | 4 | Na tomto úseku bude aj v prípade rastu intenzity dopravy ešte dlho postačovať súčasná široká a prehľadná cesta I/16. Potrebuje len poriadnu opravu výrazne zanedbanej vozovky. | |||
26 | 41. | 9/2028 | ![]() | R2 | 11,5 km | 2 | 235 mil. € | 204 mil. € | 7 793 | 2 | 4 | Nevyhovujúca súčasná cesta neznamená automaticky nutnosť budovať tu rýchlostnú cestu, obzvlášť keď tá by si vyžiadala aj 600-metrový tunel a až vyše 2,7 km mostov. Pôvodne plánované riešenie R2 na tomto úseku treba zásadne preriešiť a výrazne zefektívniť - prinajmenšom znížením návrhovej rýchlosti a miernym posunom trasy na okraj priemyselného areálu v Dolných Vesteniciach, aby si nevyžadovala budovanie tunela.
Ešte vhodnejším riešením môže byť upustenie od prehnanej ambície mať tu cestu I. triedy aj rýchlostnú cestu a realizovať od Bánoviec po Nováky výrazne kvalitnejšiu a bezpečnejšiu cestu I. triedy. V prvej časti výrazným rozšírením súčasnej cesty I/9 v extraviláne, vrátane doplnenia odbočovacích a pripájacích pruhov a prídavného pruhu v stúpaniach. V ďalšej časti kompletnou preložkou cesty I. triedy mimo obcí Hradište, Dolné Vestenice a Horné Vestenice, ktorá by na rozdiel od plánovanej R2 umožnila doplniť aj potrebné napojenia veľkého priemyselného areálu v Dolných Vesteniciach na nový obchvat a umožnila tak odbremeniť súčasnú cestu cez obce o podstatne väčší podiel z dopravnej záťaže. | |||
27 | 57. - 58. | 6/2031 | ![]() | R8 | 54,9 km | 4 | 1 020 mil. € | 943 mil. € | 4 151 - 11 477 | 3 | 5 | Rýchlostná cesta v tejto trase nemá opodstatnenie. Dopravne primeranejším riešením je tu preložka cesty I. triedy - tá súčasná totiž vedie takmer súvislo naprieč obcami. Takéto riešenie by bolo lacnejšie, skôr realizovateľné a trvalo postačujúce na dopravnú obsluhu územia od Nitry až po Partizánske. Rýchlocestu R8 treba vypustiť z plánovanej siete, pretože v skutočnosti odďaľuje hľadanie primeranejšieho riešenia, ktoré tento región potrebuje. | |||
28 | 60. - 61. | 8/2031 | ![]() | R3 | 10,9 km | 2 | 129 mil. € | 115 mil. € | 5 586 - 10 745 | 3 | 2 | ||||
29 | 69. - 70. | 8/2034 | ![]() | R2 | 49,0 km | 2 | 662 mil. € | 579 mil. € | 5 762 - 14 648 | 4 | 4 | Medzi Novákmi a Prievidzou už je 4-pruhová cesta porovnateľná s rýchlocestou. Ďalej až takmer po Handlovú má jestvujúca cesta I. triedy po modernizácii veľmi dobré parametre a ešte veľkú kapacitnú rezervu, teda tiež môže byť trvalým riešením. Na plánovanie rýchlostnej cesty na väčšine úseku tu preto chýbajú objektívne dôvody. Zásadne lepšiu cestu potrebuje len úsek pri Handlovej, kde je potrebná buď preložka cesty mimo mesta a rozšírenie úseku južne od mesta. Alebo rýchlostná cesta R3, ak by sa práve prepojenie v trase Martin - Horná Štubňa - Handlová - Žiar nad Hronom ukázalo ako najefektívnejší variant kapacitného severo-južného prepojenia stredným Slovenskom. | |||
30 | 71. - 78. | po 2040 | ![]() | D3 | 3,1 km | 4 | 60 mil. € | 60 mil. € | 5 420 - 8 693 | 5 | 5 | Dostavba na 4-pruh tu nebude potrebná celé desaťročia. O to zarážajúce je, že NDS na prípravu už minula vyše 1,3 milióna eur. | |||
369,0 km |
2 - 8 |
6 339 mil. € |
6 216 mil. € |
4 001 - 93 344 | 2,4 |
2,9 |
jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku