✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
# |
dátum |
plánovaný
|
odhad NDS
|
rok
|
<3,5 t
|
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka |
1 - optimálne,
5 - neprimerané |
aké primeranejšie varianty alebo optimalizácie riešenia treba posúdiť
| |||||||||||
1 | 6/2014 | D1 | 13,5 km | 4 | 555 mil. € | 2030 | 22 691 - 32 334 | 1 254 - 2 069 | 1 | 2 | Pôvodný projekt NDS obsahuje napr. zbytočne dlhé mosty či neoptimálne (drahé) riešenie vetrania tunela Višňové. V roku 2012 súťaž na zhotoviteľa metódou "naprojektuj a postav" umožnila uchádzačom pôvodné riešenie výrazne zefektívniť. Uchádzač, ktorý v tendri predložil najnižšiu ponuku (Skanska + Strabag), túto možnosť využil a ponúkol výrazné zefektívnenie technického riešenia. Žiaľ, NDS na podnet druhého Doprastavu túto ponuku bez primeraného dôvodu vylúčila. Toto rozhodnutie v roku 2014 odobril aj Úrad pre verejné obstarávanie, vtedy v réžii nominantov Smeru-SD.
Následne NDS prijala až tretiu ponuku v poradí od združenia Impregilo a Dúhy, ktoré žiadnu optimalizáciu technického riešenia tunelov či mostov neprinieslo. Nasledovali roky zlého riadenia stavby, snahy zhotoviteľa o výrazné dodatočné zvýšenie ceny, v roku 2019 pre štát nevýhodná dohoda o ukončení zmluvy a v roku 2020 nový výber zhotoviteľa. Vzhľadom na stav rozostavanosti však väčšina optimalizácií, ponúknutých v roku 2012, už nebude možná. Náklady citeľne zdvihne aj potreba sanácie rozostavaného tunela a mostov. | ||||||||
2 | 71. - 78. | po 2040 | R1 | 42,1 km | 4 | 631 mil. € | 5 713 - 13 545 | 469 - 796 | 5 | 5 | Preťažovaniu diaľnice D1 v dopravnej špičke treba predchádzať nie plánovaním ďalších rýchlociest ale zlepšením ponuky vlakov medzi Trnavou a Bratislavou, prípadne aj Sencom a Bratislavou (15-minútový interval v špičke v pracovných dňoch). | 1,0 | 10,0 | ||||||
3 | 71. - 78. | po 2040 | R7 | 29,2 km | 2 | 230 mil. € | 2040 | 2 156 - 6 890 | 244 - 497 | 5 | 5 | 4,0 | 7,0 | ||||||
4 | 71. - 78. | po 2040 | R3 | 10,3 km | 2 | 92 mil. € | 2030 | 5 098 - 5 557 | 421 - 428 | 4 | 2 | 4,0 | 7,0 | ||||||
5 | 71. - 78. | po 2040 | D3 | 3,1 km | 4 | 60 mil. € | 2034 | 5 420 - 8 693 | 476 - 755 | 5 | 5 | Dostavba na 4-pruh tu nebude potrebná celé desaťročia. O to zarážajúce je, že NDS na prípravu už minula vyše 1,3 milióna eur. | 5,0 | 5,0 | |||||
6 | 71. - 78. | po 2040 | R5 | 1,7 km | 2 | 54 mil. € | 2030 | 7 972 | 499 | 3 | 4 | Dopravne (zbytočne) veľkorysé riešenie, jeho stavebná náročnosť a vysoké náklady (vyše 50 mil. € za sotva 1,7 km) už dávno volali po zásadnom prehodnotení, no ministri dopravy a ich nominanti na to dlho nenašli odvahu. Radšej predstierali pokračovanie prípravy. Až v októbri 2018 stiahla NDS žiadosť o územné rozhodnutie na pridrahú rýchlocestu, čo je síce nepopulárne ale konečne správne riešenie. Nasledovať má nové posúdenie variantov preložky v parametroch cesty I. triedy alebo skapacitnenia existujúcej cesty so zmiernením jej dopadov na časť obce, ktorou prechádza. Keby o zmene rozhodol už minister Počiatek v roku 2012, keď ho na nutnosť prehodnotenia upozornil Inštitút stratégie MDV, primeranejšie riešenie už mohlo byť pripravené na realizáciu. | 4,0 | 8,0 | |||||
7 | 71. - 78. | po 2040 | R7 | 32,8 km | 2 | 367 mil. € | 2040 | 2 228 - 6 331 | 178 - 352 | 5 | 5 | 2,0 | 9,0 | ||||||
8 | 71. - 78. | po 2040 | R3 | 58,5 km | 2 | 611 mil. € | 2030 | 3 247 - 11 434 | 214 - 760 | 4 | 4 | 2,0 | 9,0 | ||||||
9 | 71. - 78. | po 2040 | R7 | 71,3 km | 2 | 553 mil. € | 2040 | 1 065 - 4 239 | 71 - 279 | 5 | 5 | 2,0 | 9,0 | ||||||
9 úsekov |
262,5 km |
2 - 4 |
3 153 mil. € |
1 065 - 32 334 | 4,1 |
4,1 |
jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku