✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
# |
dátum |
plánovaný
|
odhad NDS
|
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka |
1 - optimálne,
5 - neprimerané |
aké primeranejšie varianty alebo optimalizácie riešenia treba posúdiť
| ||||||||||
11 úsekov |
276,4 km |
0,4 % |
2 - 4 |
3 031 mil. € |
1 065 - 18 098 | 3,7 |
4,0 |
|||||||||
1 | 71. - 78. | po 2040 | R1 | 42,1 km | 0,0 % | 4 | 631 mil. € | 5 713 - 13 545 | 5 | 5 | Preťažovaniu diaľnice D1 v dopravnej špičke treba predchádzať nie plánovaním ďalších rýchlociest ale zlepšením ponuky vlakov medzi Trnavou a Bratislavou, prípadne aj Sencom a Bratislavou (15-minútový interval v špičke v pracovných dňoch). | |||||
2 | 71. - 78. | po 2040 | R3 | 58,5 km | 0,0 % | 2 | 611 mil. € | 3 247 - 11 434 | 4 | 4 | ||||||
3 | 71. - 78. | po 2040 | R7 | 71,3 km | 0,0 % | 2 | 553 mil. € | 1 065 - 4 239 | 5 | 5 | ||||||
4 | 71. - 78. | po 2040 | R7 | 32,8 km | 0,0 % | 2 | 367 mil. € | 2 228 - 6 331 | 5 | 5 | ||||||
5 | 71. - 78. | po 2040 | R7 | 29,2 km | 0,0 % | 2 | 230 mil. € | 2 156 - 6 890 | 5 | 5 | ||||||
6 | 7/2019 | R4 | 4,3 km | 26,8 % | 4 | 179 mil. € | 15 837 - 18 098 | 1 | 3 | |||||||
7 | 8/2019 | R2 | 13,5 km | 0,0 % | 4 | 142 mil. € | 9 007 - 9 998 | 2 | 2 | |||||||
8 | 39. - 40. | 3/2028 | R2 | 9,6 km | 0,0 % | 2 | 112 mil. € | 8 634 - 11 116 | 2 | 4 | Plánovanie rýchlostnej cesty, ktorej príprava tu od roku 2013 nijako nepokročila, tu zbytočne odsúva menej nákladné a skôr realizovateľné riešenia. Kým na rýchlostnú cestu tu nie je dostatočná intenzita dopravy a odsúva sa na ďalšie desaťročia, bezpečná a rýchla cesta I. triedy by mohla byť legitímnou prioritou.
Kolízny úsek cesty I/9 popri obci Nitrica sa dá riešiť v súčasnej trase rozšírením vozovky na šírku 10,5 m namiesto súčasných 7,5 metra. A tiež doplnením pripájacích a odbočovacích pruhov, aby sa výrazne znížilo riziko kolízií s ťažkými následkami. Úsek dnes tvorený prieťahom Novák je potrebné riešiť preložkou cesty. Trasovanie však treba prispôsobiť faktu, že obchvat Novák kapacitne dlhodobo stačí ako 2-pruh (s prídavným pruhom v dlhom stúpaní), preto treba už pri navrhovaní trasy počítať s obojsmernou premávkou a teda maximálne využiť potenciál vytvorenia prehľadných úsekov na bezpečné predbiehanie. | |||||
9 | 71. - 78. | po 2040 | R3 | 10,3 km | 0,0 % | 2 | 92 mil. € | 5 098 - 5 557 | 4 | 2 | ||||||
10 | 71. - 78. | po 2040 | D3 | 3,1 km | 0,0 % | 4 | 60 mil. € | 5 420 - 8 693 | 5 | 5 | Dostavba na 4-pruh tu nebude potrebná celé desaťročia. O to zarážajúce je, že NDS na prípravu už minula vyše 1,3 milióna eur. | |||||
11 | 71. - 78. | po 2040 | R5 | 1,7 km | 0,0 % | 2 | 54 mil. € | 7 972 | 3 | 4 | Dopravne (zbytočne) veľkorysé riešenie, jeho stavebná náročnosť a vysoké náklady (vyše 50 mil. € za sotva 1,7 km) už dávno volali po zásadnom prehodnotení, no ministri dopravy a ich nominanti na to dlho nenašli odvahu. Radšej predstierali pokračovanie prípravy. Až v októbri 2018 stiahla NDS žiadosť o územné rozhodnutie na pridrahú rýchlocestu, čo je síce nepopulárne ale konečne správne riešenie. Nasledovať má nové posúdenie variantov preložky v parametroch cesty I. triedy alebo skapacitnenia existujúcej cesty so zmiernením jej dopadov na časť obce, ktorou prechádza. Keby o zmene rozhodol už minister Počiatek v roku 2012, keď ho na nutnosť prehodnotenia upozornil Inštitút stratégie MDV, primeranejšie riešenie už mohlo byť pripravené na realizáciu. | |||||
11 úsekov |
276,4 km |
0,4 % |
2 - 4 |
3 031 mil. € |
1 065 - 18 098 | 3,7 |
4,0 |
jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku