✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
# |
dátum |
plánovaný
|
odhad NDS
|
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka |
1 - optimálne,
5 - neprimerané |
aké primeranejšie varianty alebo optimalizácie riešenia treba posúdiť
| ||||||||||
11 úsekov |
118,9 km |
2 - 8 |
1 965 mil. € |
2 552 - 62 652 | 3,5 |
3,3 |
||||||||||
1 | 6/2014 | ![]() | D1 | 13,5 km | 4 | 555 mil. € | 22 691 - 32 334 | 133 - 458 | 1 | 2 | Pôvodný projekt NDS obsahuje napr. zbytočne dlhé mosty či neoptimálne (drahé) riešenie vetrania tunela Višňové. V roku 2012 súťaž na zhotoviteľa metódou "naprojektuj a postav" umožnila uchádzačom pôvodné riešenie výrazne zefektívniť. Uchádzač, ktorý v tendri predložil najnižšiu ponuku (Skanska + Strabag), túto možnosť využil a ponúkol výrazné zefektívnenie technického riešenia. Žiaľ, NDS na podnet druhého Doprastavu túto ponuku bez primeraného dôvodu vylúčila. Toto rozhodnutie v roku 2014 odobril aj Úrad pre verejné obstarávanie, vtedy v réžii nominantov Smeru-SD.
Následne NDS prijala až tretiu ponuku v poradí od združenia Impregilo a Dúhy, ktoré žiadnu optimalizáciu technického riešenia tunelov či mostov neprinieslo. Nasledovali roky zlého riadenia stavby, snahy zhotoviteľa o výrazné dodatočné zvýšenie ceny, v roku 2019 pre štát nevýhodná dohoda o ukončení zmluvy a v roku 2020 nový výber zhotoviteľa. Vzhľadom na stav rozostavanosti však väčšina optimalizácií, ponúknutých v roku 2012, už nebude možná. Náklady citeľne zdvihne aj potreba sanácie rozostavaného tunela a mostov. | |||||
2 | 34. - 36. | 6/2027 | ![]() | D1 | 10,6 km | 8 | 234 mil. € | 62 652 | . . . | 530 | 2 | 1 | Od roku 2008 projektované rozšírenie D1 na 6-pruh + obojstranné kolektorové pásy (spolu 10 pruhov!) bolo prehnane veľkorysé a nákladné. Žiaľ, NDS upustila od kolektorov a nahradila ich plánom rozšírenia samotnej diaľnice po Senec na 8-pruh až potom, čo dlhé roky živila nesplniteľné očakávania a premárnila mnoho rokov i milióny eur nákladov prípravou zlého riešenia. O triezvejšom riešení bez kolektorov ale s 8-pruhom na D1 sa už viac rokov hovorí, príprava však stagnuje. | |||
3 | 39. - 40. | 3/2028 | ![]() | R2 | 9,6 km | 2 | 112 mil. € | 8 634 - 11 116 | 120 - 202 | 2 | 4 | Plánovanie rýchlostnej cesty, ktorej príprava tu od roku 2013 nijako nepokročila, tu zbytočne odsúva menej nákladné a skôr realizovateľné riešenia. Kým na rýchlostnú cestu tu nie je dostatočná intenzita dopravy a odsúva sa na ďalšie desaťročia, bezpečná a rýchla cesta I. triedy by mohla byť legitímnou prioritou.
Kolízny úsek cesty I/9 popri obci Nitrica sa dá riešiť v súčasnej trase rozšírením vozovky na šírku 10,5 m namiesto súčasných 7,5 metra. A tiež doplnením pripájacích a odbočovacích pruhov, aby sa výrazne znížilo riziko kolízií s ťažkými následkami. Úsek dnes tvorený prieťahom Novák je potrebné riešiť preložkou cesty. Trasovanie však treba prispôsobiť faktu, že obchvat Novák kapacitne dlhodobo stačí ako 2-pruh (s prídavným pruhom v dlhom stúpaní), preto treba už pri navrhovaní trasy počítať s obojsmernou premávkou a teda maximálne využiť potenciál vytvorenia prehľadných úsekov na bezpečné predbiehanie. | ||||
4 | 42. - 43. | 11/2028 | ![]() | R4 | 7,9 km | 2 | 129 mil. € | 2 552 - 2 737 | 21 - 33 | 4 | 3 | |||||
5 | 44. - 45. | 2/2029 | ![]() | R2 | 18,0 km | 2 | 176 mil. € | 5 189 - 6 389 | 49 - 72 | 5 | 5 | Ani výstavba 1/2-prifilu rýchlostnej cesty tu nie je opodstatnená, keďže už súčasná cesta vedie mimo obcí, navyše patrí k málo zaťaženým cestám I. triedy. | ||||
6 | 47. | 7/2029 | ![]() | R2 | 14,0 km | 2 | 117 mil. € | 5 809 - 8 826 | 56 - 84 | 5 | 4 | |||||
7 | 48. - 49. | 9/2029 | ![]() | R2 | 9,8 km | 2 | 93 mil. € | 6 452 - 10 032 | 69 - 107 | 5 | 5 | Ani výstavba 1/2-prifilu rýchlostnej cesty tu nie je opodstatnená, keďže už súčasná cesta vedie mimo obcí, navyše patrí k málo zaťaženým cestám I. triedy. | ||||
8 | 50. - 52. | 5/2030 | ![]() | R4 | 8,0 km | 2 | 133 mil. € | 5 814 - 7 518 | 59 - 68 | 4 | 3 | |||||
9 | 50. - 52. | 5/2030 | ![]() | R4 | 7,5 km | 2 | 124 mil. € | 3 769 - 3 897 | 42 - 55 | 3 | 3 | |||||
10 | 50. - 52. | 5/2030 | ![]() | R4 | 6,0 km | 2 | 101 mil. € | 3 782 - 6 302 | 12 - 96 | 4 | 3 | |||||
11 | 57. - 58. | 6/2031 | ![]() | R3 | 14,0 km | 4 | 191 mil. € | 14 233 - 18 874 | 35 - 248 | 3 | 3 | |||||
11 úsekov |
118,9 km |
2 - 8 |
1 965 mil. € |
2 552 - 62 652 | 3,5 |
3,3 |
jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku