✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
# |
dátum |
plánovaný
|
odhad NDS
|
podľa údajov NDS
|
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka |
1 - optimálne,
5 - neprimerané |
aké primeranejšie varianty alebo optimalizácie riešenia treba posúdiť
|
+ posun v rokoch
za posledné cca 4 roky |
||||||||
25 úsekov |
2 - 8 |
4 343 mil. € |
2 541 - 62 652 | 2,0 |
2,3 |
10/2016 - 8/2036 | ||||||||||
1 | 5. | 4/2023 | R1 | 4 | 173 mil. € | 38 235 | 12 387 - 17 316 | 2 | 3 | 4/2026 (+3,7) | ||||||
2 | 34. - 36. | 6/2027 | D1 | 8 | 234 mil. € | 83 524 | 62 652 | . . . | 2 | 1 | Od roku 2008 projektované rozšírenie D1 na 6-pruh + obojstranné kolektorové pásy (spolu 10 pruhov!) bolo prehnane veľkorysé a nákladné. Žiaľ, NDS upustila od kolektorov a nahradila ich plánom rozšírenia samotnej diaľnice po Senec na 8-pruh až potom, čo dlhé roky živila nesplniteľné očakávania a premárnila mnoho rokov i milióny eur nákladov prípravou zlého riešenia. O triezvejšom riešení bez kolektorov ale s 8-pruhom na D1 sa už viac rokov hovorí, príprava však stagnuje. | 6/2030 (+6,9) | ||||
3 | 11/2016 | D1 | 4 | 241 mil. € | 15 904 | 3 166 - 11 562 | 2 | 2 | 12/2019 | |||||||
4 | 8. - 9. | 3/2024 | R2 | 2 | 105 mil. € | 6 705 | 5 304 | 2 | 2 | Úzku, kľukatú a neprehľadnú cestu za Rimavskou Sobotou (najhoršiu na celom južnom ťahu) je napriek nie vysokej intenzite dopravy primerané a potrebné nahradiť súvislou preložkou cesty, resp. 1/2-profilom pomerne nenáročných úsekov rýchlostnej cesty R2 Zacharovce - Bátka a Bátka - Figa spolu v dĺžke 14,5 kilometra. Pred finalizáciou prípravy však odporúčame preveriť možnosti optimalizácie technického riešenia a zníženia nákladov. | 3/2026 (+4,7) | |||||
5 | 64. - 68. | 8/2033 | D1 | 4 | 192 mil. € | 10 984 | 6 207 - 8 525 | 2 | 2 | Výstavba 4-pruhovej diaľnice na tomto úseku po roku 2030 bude potrebná. Náklady sú v pomere prínosom veľmi prijateľné, trasa v nenáročnom teréne obchádza naraz až štyri obce. Bolo by vhodné predĺžiť tento úsek ešte o 2 km zo susedného úseku D1 v smere od Košíc s tunelom Dargov (zrejme pribudne až neskôr). Predĺžený úsek by naraz a skôr odbremenil od tranzitnej dopravy aj piatu obec - Dargov. | 8/2036 (+7,9) | |||||
6 | 20. - 23. | 10/2025 | R3 | 2 | 77 mil. € | 5 660 | 2 | 2 | 10/2028 (+4,1) | |||||||
7 | 39. - 40. | 3/2028 | R2 | 2 | 112 mil. € | 11 065 | 8 634 - 11 116 | 2 | 4 | Plánovanie rýchlostnej cesty, ktorej príprava tu od roku 2013 nijako nepokročila, tu zbytočne odsúva menej nákladné a skôr realizovateľné riešenia. Kým na rýchlostnú cestu tu nie je dostatočná intenzita dopravy a odsúva sa na ďalšie desaťročia, bezpečná a rýchla cesta I. triedy by mohla byť legitímnou prioritou.
Kolízny úsek cesty I/9 popri obci Nitrica sa dá riešiť v súčasnej trase rozšírením vozovky na šírku 10,5 m namiesto súčasných 7,5 metra. A tiež doplnením pripájacích a odbočovacích pruhov, aby sa výrazne znížilo riziko kolízií s ťažkými následkami. Úsek dnes tvorený prieťahom Novák je potrebné riešiť preložkou cesty. Trasovanie však treba prispôsobiť faktu, že obchvat Novák kapacitne dlhodobo stačí ako 2-pruh (s prídavným pruhom v dlhom stúpaní), preto treba už pri navrhovaní trasy počítať s obojsmernou premávkou a teda maximálne využiť potenciál vytvorenia prehľadných úsekov na bezpečné predbiehanie. | 3/2031 (+5,9) | |||||
8 | 7/2016 | R7 | 4 | 8 544 - 13 236 | 2 | 3 | 7/2020 (+0,0) | |||||||||
9 | 34. - 36. | 6/2027 | R4 | 2 | 116 mil. € | 7 822 | 6 651 - 9 113 | 2 | 3 | 6/2030 (+3,7) | ||||||
10 | 1/2014 | D1 | 4 | 517 mil. € | 20 602 | 23 579 - 28 413 | 2 | 3 | NDS a jej projektant v príprave podcenili význam podrobného preskúmania geológie, chýbal tiež záujem o hľadanie efektívnejších a menej nákladných riešení. Stavbu tak zbytočne predražil a počas realizácie výrazne skomplikoval tunel Žilina (malé nadložie, extrémne zlá geológia), ktorému sa dalo úplne vyhnúť prijateľným zdvihnutím nivelety diaľnice. | 2021 (+2,1) | ||||||
11 | 1. | 10/2021 | R4 | 4 | 202 mil. € | 15 320 | 10 088 - 50 895 | 2 | 1 | 10/2024 (+2,6) | ||||||
12 | 12. | 7/2024 | R3 | 2 | 70 mil. € | 3 821 | 6 706 - 9 733 | 2 | 2 | 7/2026 (+2,7) | ||||||
13 | 25. | 1/2026 | D3 | 4 | 309 mil. € | 28 654 | 14 176 - 14 186 | 2 | 4 | Plný profil diaľnice je tu nevyhnutnosť. Žiaľ, ministerstvo sa v roku 2018 znovu vrátilo k zbytočne drahému riešeniu, keď ustúpilo neprimeraným požiadavkám niektorých obcí na zachovanie súčasnej cesty I. triedy aj potom, čo diaľnica prevezme vyše 80 % záťaže. Pre vozidlá, čo zostanú mimo diaľnice, by dlhodobo stačila súbežná cesta nižšej kategórie. Tá sčasti existuje a na časti úseku by bolo potrebné ju dostavať, ale s výrazne nižšími nákladmi ako si vyžiada chystané riešenie. Ak sa tu veľkorysá cesta I. triedy naozaj nevyužije ako súčasť budúcej diaľnice (dostavbou iba 2 pruhov) bude vedľa nej dobudovanie ďalších štyroch pruhov v stiesnenom teréne technicky náročné a drahé. Najmä z tohto dôvodu projekt v uplynulých 8 rokoch zamrzol už v pokročilej fáze prípravy, no bez zdrojov na realizáciu. | 1/2029 (+3,0) | |||||
14 | 28. - 29. | 8/2026 | R4 | 4 | 105 mil. € | 11 489 | 14 625 | 2 | 2 | 8/2029 (+3,8) | ||||||
15 | 20. - 23. | 10/2025 | R2 | 4 | 277 mil. € | 12 676 - 16 847 | 9 654 - 12 079 | 2 | 2 | Výstavba 4-pruhovej cesty je tu opodstatnená, presadzované veľkorysé riešenie prvej časti úseku s tunelom popod Jastrabské sedlo však môže byť zbytočne nákladné. Odporúčame zvážiť menej veľkorysé riešenie. Napríklad akceptovaním nižšej návrhovej rýchlosti a zabratím vhodných úsekov súčasnej cesty tam, kde má vyhovujúce parametre a súbežná cesta buď existuje alebo sa dá dostavať s výrazne nižšími nákladmi. | 10/2028 (+3,2) | |||||
16 | 8/2019 | R2 | 4 | 142 mil. € | 11 490 | 9 007 - 9 998 | 2 | 2 | 2021 (+1,1) | |||||||
17 | 20. - 23. | 10/2025 | R3 | 2 | 199 mil. € | 6 090 | 5 550 - 9 787 | 2 | 3 | 10/2028 (+4,1) | ||||||
18 | 41. | 9/2028 | R2 | 2 | 235 mil. € | 8 908 | 7 793 | 2 | 4 | Nevyhovujúca súčasná cesta neznamená automaticky nutnosť budovať tu rýchlostnú cestu, obzvlášť keď tá by si vyžiadala aj 600-metrový tunel a až vyše 2,7 km mostov. Pôvodne plánované riešenie R2 na tomto úseku treba zásadne preriešiť a výrazne zefektívniť - prinajmenšom znížením návrhovej rýchlosti a miernym posunom trasy na okraj priemyselného areálu v Dolných Vesteniciach, aby si nevyžadovala budovanie tunela.
Ešte vhodnejším riešením môže byť upustenie od prehnanej ambície mať tu cestu I. triedy aj rýchlostnú cestu a realizovať od Bánoviec po Nováky výrazne kvalitnejšiu a bezpečnejšiu cestu I. triedy. V prvej časti výrazným rozšírením súčasnej cesty I/9 v extraviláne, vrátane doplnenia odbočovacích a pripájacích pruhov a prídavného pruhu v stúpaniach. V ďalšej časti kompletnou preložkou cesty I. triedy mimo obcí Hradište, Dolné Vestenice a Horné Vestenice, ktorá by na rozdiel od plánovanej R2 umožnila doplniť aj potrebné napojenia veľkého priemyselného areálu v Dolných Vesteniciach na nový obchvat a umožnila tak odbremeniť súčasnú cestu cez obce o podstatne väčší podiel z dopravnej záťaže. | 9/2031 (+5,4) | |||||
19 | 18. | 4/2025 | D1 | 2 | 12 mil. € | 4 984 | 2 | 1 | 1/2027 (+5,0) | |||||||
20 | 34. - 36. | 6/2027 | R4 | 2 | 122 mil. € | 4 129 | 3 407 - 3 769 | 2 | 2 | 6/2030 (+3,7) | ||||||
21 | 1/2014 | R2 | 2 | 8 248 - 13 434 | 2 | 1 | 10/2016 | |||||||||
22 | 10/2013 | D3 | 2 | 377 mil. € | 2 541 - 3 501 | 2 | 2 | 6/2017 | ||||||||
23 | 3/2021 | R3 | 2 | 70 mil. € | 7 754 | 10 334 - 11 542 | 2 | 2 | 8/2022 (+2,2) | |||||||
24 | 13. | 8/2024 | R2 | 2 | 169 mil. € | 7 668 | 5 277 - 6 250 | 2 | 2 | Úzku, kľukatú a neprehľadnú cestu za Rimavskou Sobotou (najhoršiu na celom južnom ťahu) je napriek nie vysokej intenzite dopravy primerané a potrebné nahradiť súvislou preložkou cesty, resp. 1/2-profilom pomerne nenáročných úsekov rýchlostnej cesty R2 Zacharovce - Bátka a Bátka - Figa spolu v dĺžke 14,5 kilometra. Pred finalizáciou prípravy však odporúčame preveriť možnosti optimalizácie technického riešenia a zníženia nákladov. | 8/2026 (+5,1) | |||||
25 | 59. | 7/2031 | R2 | 4 | 287 mil. € | 13 441 | 12 819 - 29 988 | 2 | 2 | Dopravne aj spoločensko-ekonomicky optimálny severný obchvat už vyše desaťročie naráža na odpor vlastníkov nehnuteľností v Sliači, ku ktorým sa trasa priblížila. Napriek prisľúbeným technickým opatreniam na elimináciu možných negatívnych vplyvov. Naopak trasovanie R2 cez mesto a teda ešte výraznejšie rozdelenie mesta odmieta Zvolen. Z patovej situácie zodpovední už dlhé roky nevedia nájsť východisko a zrejme jediným riešením bude rozhodnutie vlády o vyššom verejnom záujme. | 7/2034 (+10,0) | |||||
25 úsekov |
2 - 8 |
4 343 mil. € |
2 541 - 62 652 | 2,0 |
2,3 |
10/2016 - 8/2036 |
jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku