✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
# |
dátum |
plánovaný
|
odhad NDS
|
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka |
1 - optimálne,
5 - neprimerané |
aké primeranejšie varianty alebo optimalizácie riešenia treba posúdiť
| ||||||||||
254,3 km |
2 - 4 |
5 422 mil. € |
138,8 mil. € |
1 698 - 50 895 | 3,0 |
3,0 |
7/2020 - 1/2021 | |||||||||
1 | 1/2014 | 11,3 km | 4 | 517 mil. € | 8,7 mil. € | 23 579 - 28 413 | 2 | 3 | NDS a jej projektant v príprave podcenili význam podrobného preskúmania geológie, chýbal tiež záujem o hľadanie efektívnejších a menej nákladných riešení. Stavbu tak zbytočne predražil a počas realizácie výrazne skomplikoval tunel Žilina (malé nadložie, extrémne zlá geológia), ktorému sa dalo úplne vyhnúť prijateľným zdvihnutím nivelety diaľnice. | 1/2021 (0,0) | ||||||
2 | 7/2016 | 17,4 km | 4 | Šamorín, Holice | 8 544 - 13 236 | 2 | 3 | 7/2020 (0,0) | ||||||||
3 | 7/2019 | 4,3 km | 4 | Prešov - sever | 179 mil. € | 2,6 mil. € | 15 837 - 18 098 | 1 | 3 | |||||||
4 | 4. | 9/2022 | 10,2 km | 4 | Kapušany | 299 mil. € | 7,9 mil. € | 22 341 - 30 731 | 1 | 3 | ||||||
5 | 5. | 4/2023 | 8,1 km | 4 | Šalková | 173 mil. € | 4,4 mil. € | 12 387 - 17 316 | 2 | 3 | ||||||
6 | 6. | 7/2023 | 6,8 km | 4 | Ludvíkov Dvor, Haniska | 171 mil. € | 3,9 mil. € | 11 764 - 50 895 | 3 | 3 | ||||||
7 | 11. | 6/2024 | 2,7 km | 4 | Ružomberok juh, Ružomberok východ | 155 mil. € | 4,2 mil. € | 16 268 | 4 | Súčasná cesta kapacitne postačuje a perspektívne ju odľahčí kompletizácia diaľnice D1. Tá odbremení trasu cez Donovaly od východo-západného tranzidu, ktorý ju dočasne využíva. | 3 | S ohľadom na blížiace sa dokončenie súvislej D1 (síce neskoro ale skôr ako je reálne predĺžiť R1) nie je namieste očakávať výrazný rast dopravy cez Donovaly. Preto je ambícia spájať B. Bystricu s Ružomberkom rýchlocestou s viacerými tunelmi a celkovými nákladmi cca 1,8 miliardy eur prehnane ambiciózna. Je potrebné posúdiť aj iné varianty riešenia - napríklad cestou I. triedy s jednorúrovým tunelom popod Nízke Tatry a modernizáciou nadväzných úsekov jestvujúcej cesty, prípadne prepojením R1 od B. Bystrice smerom do Turčianskej kotliny (jej spojením s ťahom R3). | ||||
8 | 19. | 6/2025 | 8,2 km | 2 | Svidník sever | 94 mil. € | 2,6 mil. € | 4 001 | 3 | 3 | ||||||
9 | 20. - 23. | 10/2025 | 8,3 km | 2 | Podbiel | 199 mil. € | 5,5 mil. € | 5 550 - 9 787 | 2 | 3 | ||||||
10 | 30. | 10/2026 | 4,6 km | 4 | križovatka D1 | 100 mil. € | 2,7 mil. € | 11 611 | 4 | Po dostavbe úseku D1 Hubová - Ivachnová bude súčasná cesta I/18 pri Ružomberku kapacitne postačovať s veľkou rezervou. Nevyžiada si budovanie úseku R1, keďže po jestvujúcej ceste zabezpečí napojenie na D1 aj východne od Ružomberka (v mieste kríženia jej trasy s diaľnicou D1). Samozrejme bez zdržaní, ktoré na ceste I/18 medzi Ivachnovou a Ružomberkom vznikajú v súčasnosti, keď chýba diaľnica D1. | 3 | S ohľadom na blížiace sa dokončenie súvislej D1 (síce neskoro ale skôr ako je reálne predĺžiť R1) nie je namieste očakávať výrazný rast dopravy cez Donovaly. Preto je ambícia spájať B. Bystricu s Ružomberkom rýchlocestou s viacerými tunelmi a celkovými nákladmi cca 1,8 miliardy eur prehnane ambiciózna. Je potrebné posúdiť aj iné varianty riešenia - napríklad cestou I. triedy s jednorúrovým tunelom popod Nízke Tatry a modernizáciou nadväzných úsekov jestvujúcej cesty, prípadne prepojením R1 od B. Bystrice smerom do Turčianskej kotliny (jej spojením s ťahom R3). | ||||
11 | 34. - 36. | 6/2027 | 6,5 km | 2 | Kuková | 116 mil. € | 2,8 mil. € | 6 651 - 9 113 | 2 | 3 | ||||||
12 | 37. - 38. | 2/2028 | 14,9 km | 4 | Slovenská Ľupča, Korytnica | 785 mil. € | 22,4 mil. € | 8 140 - 13 204 | 3 | Súčasná cesta cez Donovaly vďaka prídavným pruhom pre pomalé vozidlá kapacitne postačuje, problémom sa stáva iba počas výdatného sneženia. Tento ťah perspektívne odľahčí kompletizácia diaľnice D1. Tá presmeruje väčšinu z východo-západného tranzitu z aktuálne obľúbenej trasy (R1 - Donovaly - D1) na ucelenú diaľnicu D1, a to skôr ako by prichádzalo do úvahy vybudovanie súvislej R1 až po Ružomberok. | 3 | Súčasná cesta kapacitne postačuje a perspektívne ju odľahčí kompletizácia diaľnice D1. Tá odbremení trasu cez Donovaly od východo-západného tranzidu, ktorý ju dočasne využíva. | ||||
13 | 42. - 43. | 11/2028 | 7,9 km | 2 | Hunkovce, Vyšný Komárnik | 129 mil. € | 3,4 mil. € | 2 552 - 2 737 | 4 | 3 | ||||||
14 | 46. | 3/2029 | 7,3 km | 4 | 321 mil. € | 9,0 mil. € | 10 359 | 3 | Týmto úsekom prechádza cca 12 tisíc vozidiel, z toho dvetisíc ťažkých (nad 3,5 tony). Jestvujúca diaľnica v polovičnom profile kapacitne zvládne aj o polovicu vyššiu dopravnú záťaž. Vnímanie potreby dobudovania druhej rúry Braniska súvisí skôr s uzatváraním tunela počas technologických odstávok z dôvodu údržby a opráv, čomu však nie je namieste prisudzovať rovnakú naliehavosť ako riešeniu iných úsekov, ktoré sú podobnou dopravou po nevyhovujúcej ceste zaťažené celoročne. | 3 | Dostavba na 4-pruh s druhou rúrou tunela Branisko (4,9 km) do 10 rokov je primeraná potrebám. Odhad nákladov až na úrovni 300 miliónov eur však považujeme za výrazne premrštený. Indikuje, že NDS pristupuje k plánovaniu projektov a ich nákladom benevolentne a bez účinnej kontroly nebude hľadať najefektívnejšie riešenie (hoci trasa je v tomto prípade daná, rizikom môžu byť prehnané požiadavky policajtov, hasičov i rôznych útvarov NDS a absentujúce pravidlá, ktorý by pri stavbách dopravnej infraštruktúry na Slovensku strážili primeranosť požiadaviek a projektovaných riešení). | |||||
15 | 48. - 49. | 9/2029 | 7,9 km | 2 | Mošovce,
Horná Štubňa | 71 mil. € | 1,6 mil. € | 5 441 - 8 427 | 4 | 3 | ||||||
16 | 50. - 52. | 5/2030 | 8,0 km | 2 | Kuková | 133 mil. € | 3,5 mil. € | 5 814 - 7 518 | 4 | 3 | ||||||
17 | 50. - 52. | 5/2030 | 7,5 km | 2 | Giraltovce | 124 mil. € | 3,3 mil. € | 3 769 - 3 897 | 3 | 3 | ||||||
18 | 50. - 52. | 5/2030 | 6,0 km | 2 | Stročín | 101 mil. € | 2,6 mil. € | 3 782 - 6 302 | 4 | 3 | ||||||
19 | 53. - 54. | 7/2030 | 11,2 km | 2 | Púchov západ,
Púchov východ,
Dolné Kočkovce | 182 mil. € | 4,8 mil. € | 7 234 | 4 | 3 | ||||||
20 | 53. - 54. | 7/2030 | 11,3 km | 2 | Mestečko | 222 mil. € | 6,0 mil. € | 2 561 - 5 054 | 4 | 3 | ||||||
21 | 57. - 58. | 6/2031 | 14,0 km | 4 | Martin, Rakovo | 191 mil. € | 4,8 mil. € | 14 233 - 18 874 | 3 | 3 | ||||||
22 | 64. - 68. | 8/2033 | 12,6 km | 4 | Dargov | 418 mil. € | 11,8 mil. € | 9 503 - 9 802 | 3 | Týmto úsekom prechádza do 10 tisíc vozidiel denne, z toho sotva tisíc ťažkých (nad 3,5 tony). Jestvujúca cesta I. triedy aj vďaka pruhom pre pomalé vozidlá v stúpaní na horský priechod Dargov kapacitne zvládne aj podstatne vyššiu dopravnú záťaž | 3 | Výstavba 4-pruhovej diaľnice aj na tomto úseku po roku 2030 bude potrebná, otázne je, či dĺžka tunela Dargov musí byť až 4 km, keď v starších materiáloch sa uvádzala dĺžka tunela iba 1 km. | ||||
23 | 64. - 68. | 8/2033 | 15,8 km | 4 | Sobrance | 139 mil. € | 3,8 mil. € | 4 033 - 8 369 | 4 | Jednotlivými úsekmi cesty I. triedy tu prechádza 4-až 8-tisíc vozidiel denne, z toho do 600 ťažkých (nad 3,5 tony). Výstavba diaľnice tu ešte dlho nebude opodstatnená | 3 | Za Michalovcami bude diaľnica D1 nadlho postačovať v polovičnom profile, výstavba 4-pruhu nebude opodstatnená. | ||||
24 | 64. - 68. | 8/2033 | 12,1 km | 4 | Michalovce | 162 mil. € | 4,4 mil. € | 10 444 - 14 783 | 3 | Týmto úsekom prechádza vyše 10-tisíc, najbližšie k Michalovciam až takmer 15-tisíc vodiel denne. Vďaka nízkemu podielu ťažkých vozidiel (menej ako tisícka nad 3,5 tony) jestvujúca cesta I. triedy zatiaľ kapacitne postačuje | 3 | Doterajšie trasovanie diaľnice D1 pri Michalovciach si žiaľ vyžaduje až 3,5-kilometrový privádzač, s ktorým sa cesta z/do Michaloviec po D1 predĺži oproti súčasnej ceste až o 4 km a pre tranzit ďalej v smere z/do Humenného ešte viac. Odporúčame preveriť možnosti trasovania bližšie k Michalovciam, aby sa prínosy úseku pre užívateľov citeľne zvýšili, čo je tu pravdepodobne dosiahnuteľné s rovnakými alebo dokonca menšími nákladmi ako zatiaľ plánované riešenie. Zároveň by sa vylúčil záujem časti vodičov využívať z Michaloviec na D1 kratšiu jestvujúcu cestu cez obec Pozdišovce a mestskú časť Michaloviec Močarany. | ||||
25 | 64. - 68. | 8/2033 | 15,5 km | 4 | Záhor | 136 mil. € | 3,7 mil. € | 1 698 - 6 812 | 4 | Veľmi nízka dopravná záťaž na prihraničnom úseku znamená, že výstavba diaľnice tu ešte dlho nebude opodstatnená a aj vo vzdialenom horizonte má zmysel uvažovať iba s 2-pruhovým riešením | 3 | Dostavba diaľnice D1 až po hranicu s Ukrajinou bude opodstatnená až v prípade dramatického nárastu dopravy, a aj potom iba v polovičnom profile. Je potrebné ju realizovať súčasne s nadväzujúcim úsekom na ukrajinskej strane, keďže trasovanie D1 počíta s novým miestom cezhraničného prepojenia. Bez pokračovania za ukrajinskou hranicou by si tento úsek D1 vyžiadal navyše až 4-kilometrový privádzač k súčasnému hraničnému prechodu Vyšné Nemecké a znamenal by predĺženie súčasnej trasy. | ||||
26 | 69. - 70. | 8/2034 | 14,0 km | 2 | Sklené,
Ráztočno | 305 mil. € | 8,3 mil. € | 3 | 3 | |||||||
254,3 km |
2 - 4 |
5 422 mil. € |
138,8 mil. € |
1 698 - 50 895 | 3,0 |
3,0 |
7/2020 - 1/2021 |
jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku