✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
# |
dátum |
plánovaný
|
odhad NDS
|
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka |
1 - optimálne,
5 - neprimerané |
aké primeranejšie varianty alebo optimalizácie riešenia treba posúdiť
| |||||||||||
254,3 km |
2 - 4 |
5 422 mil. € |
1 698 - 50 895 | 3,0 |
3,0 |
7/2020 - 1/2021 | |||||||||||
1 | 50. - 52. | 5/2030 | R4 | 8,0 km | 2 | Kuková | 133 mil. € | 5,9 % (Kapušany - V. Komárnik) | 5 814 - 7 518 | 4 | 3 | 6/2025 | |||||
2 | 53. - 54. | 7/2030 | R6 | 11,2 km | 2 | Púchov západ,
Púchov východ,
Dolné Kočkovce | 182 mil. € | 9,2 % (Púchov - hranica SR/ČR) | 7 234 | 4 | 3 | 3/2026 | |||||
3 | 64. - 68. | 8/2033 | D1 | 15,8 km | 4 | Sobrance | 139 mil. € | 7,7 % (Bidovce - št. hr. SR/UA) | 4 033 - 8 369 | 4 | 3 | Za Michalovcami bude diaľnica D1 nadlho postačovať v polovičnom profile, výstavba 4-pruhu nebude opodstatnená. | 9/2028 | ||||
4 | 48. - 49. | 9/2029 | R3 | 7,9 km | 2 | Mošovce,
Horná Štubňa | 71 mil. € | 5,8 % (Martin - Horná Štubňa) | 5 441 - 8 427 | 4 | 3 | 7/2025 | |||||
5 | 11. | 6/2024 | R1 | 2,7 km | 4 | Ružomberok juh, Ružomberok východ | 155 mil. € | - 0,8 % (B. Bystrica - Ružomberok) | 16 268 | 4 | 3 | S ohľadom na blížiace sa dokončenie súvislej D1 (síce neskoro ale skôr ako je reálne predĺžiť R1) nie je namieste očakávať výrazný rast dopravy cez Donovaly. Preto je ambícia spájať B. Bystricu s Ružomberkom rýchlocestou s viacerými tunelmi a celkovými nákladmi cca 1,8 miliardy eur prehnane ambiciózna. Je potrebné posúdiť aj iné varianty riešenia - napríklad cestou I. triedy s jednorúrovým tunelom popod Nízke Tatry a modernizáciou nadväzných úsekov jestvujúcej cesty, prípadne prepojením R1 od B. Bystrice smerom do Turčianskej kotliny (jej spojením s ťahom R3). | 4/2022 | ||||
6 | 30. | 10/2026 | R1 | 4,6 km | 4 | križovatka D1 | 100 mil. € | - 0,8 % (B. Bystrica - Ružomberok) | 11 611 | 4 | 3 | S ohľadom na blížiace sa dokončenie súvislej D1 (síce neskoro ale skôr ako je reálne predĺžiť R1) nie je namieste očakávať výrazný rast dopravy cez Donovaly. Preto je ambícia spájať B. Bystricu s Ružomberkom rýchlocestou s viacerými tunelmi a celkovými nákladmi cca 1,8 miliardy eur prehnane ambiciózna. Je potrebné posúdiť aj iné varianty riešenia - napríklad cestou I. triedy s jednorúrovým tunelom popod Nízke Tatry a modernizáciou nadväzných úsekov jestvujúcej cesty, prípadne prepojením R1 od B. Bystrice smerom do Turčianskej kotliny (jej spojením s ťahom R3). | 10/2024 | ||||
7 | 64. - 68. | 8/2033 | D1 | 15,5 km | 4 | Záhor | 136 mil. € | 7,7 % (Bidovce - št. hr. SR/UA) | 1 698 - 6 812 | 4 | 3 | Dostavba diaľnice D1 až po hranicu s Ukrajinou bude opodstatnená až v prípade dramatického nárastu dopravy, a aj potom iba v polovičnom profile. Je potrebné ju realizovať súčasne s nadväzujúcim úsekom na ukrajinskej strane, keďže trasovanie D1 počíta s novým miestom cezhraničného prepojenia. Bez pokračovania za ukrajinskou hranicou by si tento úsek D1 vyžiadal navyše až 4-kilometrový privádzač k súčasnému hraničnému prechodu Vyšné Nemecké a znamenal by predĺženie súčasnej trasy. | 9/2028 | ||||
8 | 50. - 52. | 5/2030 | R4 | 6,0 km | 2 | Stročín | 101 mil. € | 5,9 % (Kapušany - V. Komárnik) | 3 782 - 6 302 | 4 | 3 | 6/2025 | |||||
9 | 42. - 43. | 11/2028 | R4 | 7,9 km | 2 | Hunkovce, Vyšný Komárnik | 129 mil. € | 5,9 % (Kapušany - V. Komárnik) | 2 552 - 2 737 | 4 | 3 | 12/2023 | |||||
10 | 53. - 54. | 7/2030 | R6 | 11,3 km | 2 | Mestečko | 222 mil. € | 9,2 % (Púchov - hranica SR/ČR) | 2 561 - 5 054 | 4 | 3 | 3/2026 | |||||
11 | 46. | 3/2029 | D1 | 7,3 km | 4 | 321 mil. € | 10 359 | 3 | 3 | Dostavba na 4-pruh s druhou rúrou tunela Branisko (4,9 km) do 10 rokov je primeraná potrebám. Odhad nákladov až na úrovni 300 miliónov eur však považujeme za výrazne premrštený. Indikuje, že NDS pristupuje k plánovaniu projektov a ich nákladom benevolentne a bez účinnej kontroly nebude hľadať najefektívnejšie riešenie (hoci trasa je v tomto prípade daná, rizikom môžu byť prehnané požiadavky policajtov, hasičov i rôznych útvarov NDS a absentujúce pravidlá, ktorý by pri stavbách dopravnej infraštruktúry na Slovensku strážili primeranosť požiadaviek a projektovaných riešení). | 2/2027 | ||||||
12 | 64. - 68. | 8/2033 | D1 | 12,6 km | 4 | Dargov | 418 mil. € | 7,7 % (Bidovce - št. hr. SR/UA) | 9 503 - 9 802 | 3 | 3 | Výstavba 4-pruhovej diaľnice aj na tomto úseku po roku 2030 bude potrebná, otázne je, či dĺžka tunela Dargov musí byť až 4 km, keď v starších materiáloch sa uvádzala dĺžka tunela iba 1 km. | 9/2028 | ||||
13 | 69. - 70. | 8/2034 | R3 | 14,0 km | 2 | Sklené,
Ráztočno | 305 mil. € | 5,8 % (Martin - Horná Štubňa) | 3 | 3 | 5/2030 | ||||||
14 | 6. | 7/2023 | R2 | 6,8 km | 4 | Ludvíkov Dvor, Haniska | 171 mil. € | 11 764 - 50 895 | 3 | 3 | 2/2015 | ||||||
15 | 19. | 6/2025 | R4 | 8,2 km | 2 | Svidník sever | 94 mil. € | 5,9 % (Kapušany - V. Komárnik) | 4 001 | 3 | 3 | 3/2009 | |||||
16 | 57. - 58. | 6/2031 | R3 | 14,0 km | 4 | Martin, Rakovo | 191 mil. € | 5,8 % (Martin - Horná Štubňa) | 14 233 - 18 874 | 3 | 3 | 11/2027 | |||||
17 | 64. - 68. | 8/2033 | D1 | 12,1 km | 4 | Michalovce | 162 mil. € | 7,7 % (Bidovce - št. hr. SR/UA) | 10 444 - 14 783 | 3 | 3 | Doterajšie trasovanie diaľnice D1 pri Michalovciach si žiaľ vyžaduje až 3,5-kilometrový privádzač, s ktorým sa cesta z/do Michaloviec po D1 predĺži oproti súčasnej ceste až o 4 km a pre tranzit ďalej v smere z/do Humenného ešte viac. Odporúčame preveriť možnosti trasovania bližšie k Michalovciam, aby sa prínosy úseku pre užívateľov citeľne zvýšili, čo je tu pravdepodobne dosiahnuteľné s rovnakými alebo dokonca menšími nákladmi ako zatiaľ plánované riešenie. Zároveň by sa vylúčil záujem časti vodičov využívať z Michaloviec na D1 kratšiu jestvujúcu cestu cez obec Pozdišovce a mestskú časť Michaloviec Močarany. | 9/2028 | ||||
18 | 50. - 52. | 5/2030 | R4 | 7,5 km | 2 | Giraltovce | 124 mil. € | 5,9 % (Kapušany - V. Komárnik) | 3 769 - 3 897 | 3 | 3 | 6/2025 | |||||
19 | 37. - 38. | 2/2028 | R1 | 14,9 km | 4 | Slovenská Ľupča, Korytnica | 785 mil. € | - 0,8 % (B. Bystrica - Ružomberok) | 8 140 - 13 204 | 3 | 3 | Súčasná cesta kapacitne postačuje a perspektívne ju odľahčí kompletizácia diaľnice D1. Tá odbremení trasu cez Donovaly od východo-západného tranzidu, ktorý ju dočasne využíva. | 5/2025 | ||||
20 | 5. | 4/2023 | R1 | 8,1 km | 4 | Šalková | 173 mil. € | - 0,8 % (B. Bystrica - Ružomberok) | 12 387 - 17 316 | 2 | 3 | 6/2011 | |||||
21 | 7/2016 | R7 | 17,4 km | 4 | Šamorín, Holice | 8 544 - 13 236 | 2 | 3 | 12/2013 | 7/2020 (0,0) | |||||||
22 | 34. - 36. | 6/2027 | R4 | 6,5 km | 2 | Kuková | 116 mil. € | 5,9 % (Kapušany - V. Komárnik) | 6 651 - 9 113 | 2 | 3 | 7/2022 | |||||
23 | 1/2014 | D1 | 11,3 km | 4 | 517 mil. € | 23 579 - 28 413 | 2 | 3 | NDS a jej projektant v príprave podcenili význam podrobného preskúmania geológie, chýbal tiež záujem o hľadanie efektívnejších a menej nákladných riešení. Stavbu tak zbytočne predražil a počas realizácie výrazne skomplikoval tunel Žilina (malé nadložie, extrémne zlá geológia), ktorému sa dalo úplne vyhnúť prijateľným zdvihnutím nivelety diaľnice. | 11/2007 | 1/2021 (0,0) | ||||||
24 | 20. - 23. | 10/2025 | R3 | 8,3 km | 2 | Podbiel | 199 mil. € | 5 550 - 9 787 | 2 | 3 | 2/2011 | ||||||
25 | 7/2019 | R4 | 4,3 km | 4 | Prešov - sever | 179 mil. € | 15 837 - 18 098 | 1 | 3 | 9/2015 | |||||||
26 | 4. | 9/2022 | R4 | 10,2 km | 4 | Kapušany | 299 mil. € | 22 341 - 30 731 | 1 | 3 | 9/2015 | ||||||
254,3 km |
2 - 4 |
5 422 mil. € |
1 698 - 50 895 | 3,0 |
3,0 |
7/2020 - 1/2021 |
jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku