✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
# |
dátum |
plánovaný
|
odhad NDS
|
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka |
1 - optimálne,
5 - neprimerané |
aké primeranejšie varianty alebo optimalizácie riešenia treba posúdiť
|
odhad INEKO
| |||||||
254,3 km |
2 - 4 |
5 422 mil. € |
3,0 |
3,0 |
7/2020 - 1/2021 | |||||||||
1 | 1/2014 | D1 | 11,3 km | 4 | 517 mil. € | 2 | 3 | NDS a jej projektant v príprave podcenili význam podrobného preskúmania geológie, chýbal tiež záujem o hľadanie efektívnejších a menej nákladných riešení. Stavbu tak zbytočne predražil a počas realizácie výrazne skomplikoval tunel Žilina (malé nadložie, extrémne zlá geológia), ktorému sa dalo úplne vyhnúť prijateľným zdvihnutím nivelety diaľnice. | 1/2021 (0,0) | |||||
2 | 7/2016 | R7 | 17,4 km | 4 | 2 | 3 | 7/2020 (0,0) | |||||||
3 | 7/2019 | R4 | 4,3 km | 4 | 179 mil. € | 1 | 3 | 3/2023 | ||||||
4 | 4. | 9/2022 | R4 | 10,2 km | 4 | 299 mil. € | 1 | 3 | Dobieha MPV, predpoklad podania žiadosti o stavebné povolenie v 3/2022. Zároveň sa pripravujú podklady pre súťaž na zhotoviteľa stavby. | |||||
5 | 5. | 4/2023 | R1 | 8,1 km | 4 | 173 mil. € | 2 | 3 | Posudzujú sa výsledky porovnávacej štúdie variantov realizácie. | |||||
6 | 6. | 7/2023 | R2 | 6,8 km | 4 | 171 mil. € | 3 | 3 | Preberacie konanie po kompletnom dodaní dokumentácie na ponuku v podrobnosti dokumentácie na realizáciu stavby. | |||||
7 | 11. | 6/2024 | R1 | 2,7 km | 4 | 155 mil. € | 4 | 3 | S ohľadom na blížiace sa dokončenie súvislej D1 (síce neskoro ale skôr ako je reálne predĺžiť R1) nie je namieste očakávať výrazný rast dopravy cez Donovaly. Preto je ambícia spájať B. Bystricu s Ružomberkom rýchlocestou s viacerými tunelmi a celkovými nákladmi cca 1,8 miliardy eur prehnane ambiciózna. Je potrebné posúdiť aj iné varianty riešenia - napríklad cestou I. triedy s jednorúrovým tunelom popod Nízke Tatry a modernizáciou nadväzných úsekov jestvujúcej cesty, prípadne prepojením R1 od B. Bystrice smerom do Turčianskej kotliny (jej spojením s ťahom R3). | žiadna | ||||
8 | 19. | 6/2025 | R4 | 8,2 km | 2 | 94 mil. € | 3 | 3 | žiadna | |||||
9 | 20. - 23. | 10/2025 | R3 | 8,3 km | 2 | 199 mil. € | 2 | 3 | Vypracúva sa dokumentácia na stavebné povolenie. | |||||
10 | 30. | 10/2026 | R1 | 4,6 km | 4 | 100 mil. € | 4 | 3 | S ohľadom na blížiace sa dokončenie súvislej D1 (síce neskoro ale skôr ako je reálne predĺžiť R1) nie je namieste očakávať výrazný rast dopravy cez Donovaly. Preto je ambícia spájať B. Bystricu s Ružomberkom rýchlocestou s viacerými tunelmi a celkovými nákladmi cca 1,8 miliardy eur prehnane ambiciózna. Je potrebné posúdiť aj iné varianty riešenia - napríklad cestou I. triedy s jednorúrovým tunelom popod Nízke Tatry a modernizáciou nadväzných úsekov jestvujúcej cesty, prípadne prepojením R1 od B. Bystrice smerom do Turčianskej kotliny (jej spojením s ťahom R3). | žiadna | ||||
11 | 34. - 36. | 6/2027 | R4 | 6,5 km | 2 | 116 mil. € | 2 | 3 | žiadna | |||||
12 | 37. - 38. | 2/2028 | R1 | 14,9 km | 4 | 785 mil. € | 3 | 3 | Súčasná cesta kapacitne postačuje a perspektívne ju odľahčí kompletizácia diaľnice D1. Tá odbremení trasu cez Donovaly od východo-západného tranzidu, ktorý ju dočasne využíva. | žiadna | ||||
13 | 42. - 43. | 11/2028 | R4 | 7,9 km | 2 | 129 mil. € | 4 | 3 | žiadna | |||||
14 | 46. | 3/2029 | D1 | 7,3 km | 4 | 321 mil. € | 3 | 3 | Dostavba na 4-pruh s druhou rúrou tunela Branisko (4,9 km) do 10 rokov je primeraná potrebám. Odhad nákladov až na úrovni 300 miliónov eur však považujeme za výrazne premrštený. Indikuje, že NDS pristupuje k plánovaniu projektov a ich nákladom benevolentne a bez účinnej kontroly nebude hľadať najefektívnejšie riešenie (hoci trasa je v tomto prípade daná, rizikom môžu byť prehnané požiadavky policajtov, hasičov i rôznych útvarov NDS a absentujúce pravidlá, ktorý by pri stavbách dopravnej infraštruktúry na Slovensku strážili primeranosť požiadaviek a projektovaných riešení). | žiadna | ||||
15 | 48. - 49. | 9/2029 | R3 | 7,9 km | 2 | 71 mil. € | 4 | 3 | žiadna | |||||
16 | 50. - 52. | 5/2030 | R4 | 8,0 km | 2 | 133 mil. € | 4 | 3 | žiadna | |||||
17 | 50. - 52. | 5/2030 | R4 | 7,5 km | 2 | 124 mil. € | 3 | 3 | žiadna | |||||
18 | 50. - 52. | 5/2030 | R4 | 6,0 km | 2 | 101 mil. € | 4 | 3 | žiadna | |||||
19 | 53. - 54. | 7/2030 | R6 | 11,2 km | 2 | 182 mil. € | 4 | 3 | žiadna | |||||
20 | 53. - 54. | 7/2030 | R6 | 11,3 km | 2 | 222 mil. € | 4 | 3 | žiadna | |||||
21 | 57. - 58. | 6/2031 | R3 | 14,0 km | 4 | 191 mil. € | 3 | 3 | žiadna | |||||
22 | 64. - 68. | 8/2033 | D1 | 12,6 km | 4 | 418 mil. € | 3 | 3 | Výstavba 4-pruhovej diaľnice aj na tomto úseku po roku 2030 bude potrebná, otázne je, či dĺžka tunela Dargov musí byť až 4 km, keď v starších materiáloch sa uvádzala dĺžka tunela iba 1 km. | žiadna | ||||
23 | 64. - 68. | 8/2033 | D1 | 15,8 km | 4 | 139 mil. € | 4 | 3 | Za Michalovcami bude diaľnica D1 nadlho postačovať v polovičnom profile, výstavba 4-pruhu nebude opodstatnená. | žiadna | ||||
24 | 64. - 68. | 8/2033 | D1 | 12,1 km | 4 | 162 mil. € | 3 | 3 | Doterajšie trasovanie diaľnice D1 pri Michalovciach si žiaľ vyžaduje až 3,5-kilometrový privádzač, s ktorým sa cesta z/do Michaloviec po D1 predĺži oproti súčasnej ceste až o 4 km a pre tranzit ďalej v smere z/do Humenného ešte viac. Odporúčame preveriť možnosti trasovania bližšie k Michalovciam, aby sa prínosy úseku pre užívateľov citeľne zvýšili, čo je tu pravdepodobne dosiahnuteľné s rovnakými alebo dokonca menšími nákladmi ako zatiaľ plánované riešenie. Zároveň by sa vylúčil záujem časti vodičov využívať z Michaloviec na D1 kratšiu jestvujúcu cestu cez obec Pozdišovce a mestskú časť Michaloviec Močarany. | žiadna | ||||
25 | 64. - 68. | 8/2033 | D1 | 15,5 km | 4 | 136 mil. € | 4 | 3 | Dostavba diaľnice D1 až po hranicu s Ukrajinou bude opodstatnená až v prípade dramatického nárastu dopravy, a aj potom iba v polovičnom profile. Je potrebné ju realizovať súčasne s nadväzujúcim úsekom na ukrajinskej strane, keďže trasovanie D1 počíta s novým miestom cezhraničného prepojenia. Bez pokračovania za ukrajinskou hranicou by si tento úsek D1 vyžiadal navyše až 4-kilometrový privádzač k súčasnému hraničnému prechodu Vyšné Nemecké a znamenal by predĺženie súčasnej trasy. | žiadna | ||||
26 | 69. - 70. | 8/2034 | R3 | 14,0 km | 2 | 305 mil. € | 3 | 3 | žiadna | |||||
254,3 km |
2 - 4 |
5 422 mil. € |
3,0 |
3,0 |
7/2020 - 1/2021 |
jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku