✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
# |
dátum |
plánovaný
|
odhad NDS
|
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka |
1 - optimálne,
5 - neprimerané |
aké primeranejšie varianty alebo optimalizácie riešenia treba posúdiť
| |||||||||||
52 úsekov |
518,6 km |
16,1 % |
2 - 6 |
10 333 mil. € |
244,9 mil. € |
1 698 - 93 344 | 2,6 |
2,5 |
6/2017 - 10/2021 | ||||||||
1 | 37. - 38. | 2/2028 | R1 | 14,9 km | 27,4 % | 4 | 785 mil. € | 22,4 mil. € | 8 140 - 13 204 | 3 | 3 | Súčasná cesta kapacitne postačuje a perspektívne ju odľahčí kompletizácia diaľnice D1. Tá odbremení trasu cez Donovaly od východo-západného tranzidu, ktorý ju dočasne využíva. | |||||
2 | 6/2014 | D1 | 13,5 km | 17,2 % | 4 | 555 mil. € | 11,6 mil. € | 22 691 - 32 334 | 1 | 2 | Pôvodný projekt NDS obsahuje napr. zbytočne dlhé mosty či neoptimálne (drahé) riešenie vetrania tunela Višňové. V roku 2012 súťaž na zhotoviteľa metódou "naprojektuj a postav" umožnila uchádzačom pôvodné riešenie výrazne zefektívniť. Uchádzač, ktorý v tendri predložil najnižšiu ponuku (Skanska + Strabag), túto možnosť využil a ponúkol výrazné zefektívnenie technického riešenia. Žiaľ, NDS na podnet druhého Doprastavu túto ponuku bez primeraného dôvodu vylúčila. Toto rozhodnutie v roku 2014 odobril aj Úrad pre verejné obstarávanie, vtedy v réžii nominantov Smeru-SD.
Následne NDS prijala až tretiu ponuku v poradí od združenia Impregilo a Dúhy, ktoré žiadnu optimalizáciu technického riešenia tunelov či mostov neprinieslo. Nasledovali roky zlého riadenia stavby, snahy zhotoviteľa o výrazné dodatočné zvýšenie ceny, v roku 2019 pre štát nevýhodná dohoda o ukončení zmluvy a v roku 2020 nový výber zhotoviteľa. Vzhľadom na stav rozostavanosti však väčšina optimalizácií, ponúknutých v roku 2012, už nebude možná. Náklady citeľne zdvihne aj potreba sanácie rozostavaného tunela a mostov. | ||||||
3 | 1/2014 | D1 | 11,3 km | 0,0 % | 4 | 517 mil. € | 8,7 mil. € | 23 579 - 28 413 | 2 | 3 | NDS a jej projektant v príprave podcenili význam podrobného preskúmania geológie, chýbal tiež záujem o hľadanie efektívnejších a menej nákladných riešení. Stavbu tak zbytočne predražil a počas realizácie výrazne skomplikoval tunel Žilina (malé nadložie, extrémne zlá geológia), ktorému sa dalo úplne vyhnúť prijateľným zdvihnutím nivelety diaľnice. | 1/2021 (0,0) | |||||
4 | 6/2017 | D1 | 7,9 km | 23,7 % | 4 | 434 mil. € | 9,4 mil. € | 19 072 - 21 988 | 1 | 2 | 10/2021 | ||||||
5 | 64. - 68. | 8/2033 | D1 | 12,6 km | 1,3 % | 4 | 418 mil. € | 11,8 mil. € | 9 503 - 9 802 | 3 | 3 | Výstavba 4-pruhovej diaľnice aj na tomto úseku po roku 2030 bude potrebná, otázne je, či dĺžka tunela Dargov musí byť až 4 km, keď v starších materiáloch sa uvádzala dĺžka tunela iba 1 km. | |||||
6 | 10/2013 | D3 | 12,3 km | 48,1 % | 2 | 377 mil. € | 3,3 mil. € | 2 541 - 3 501 | 2 | 2 | 6/2017 | ||||||
7 | 46. | 3/2029 | D1 | 7,3 km | 9,0 % | 4 | 321 mil. € | 9,0 mil. € | 10 359 | 3 | 3 | Dostavba na 4-pruh s druhou rúrou tunela Branisko (4,9 km) do 10 rokov je primeraná potrebám. Odhad nákladov až na úrovni 300 miliónov eur však považujeme za výrazne premrštený. Indikuje, že NDS pristupuje k plánovaniu projektov a ich nákladom benevolentne a bez účinnej kontroly nebude hľadať najefektívnejšie riešenie (hoci trasa je v tomto prípade daná, rizikom môžu byť prehnané požiadavky policajtov, hasičov i rôznych útvarov NDS a absentujúce pravidlá, ktorý by pri stavbách dopravnej infraštruktúry na Slovensku strážili primeranosť požiadaviek a projektovaných riešení). | |||||
8 | 39. - 40. | 3/2028 | D1 | 19,9 km | 6 | 321 mil. € | 8,4 mil. € | 42 774 - 54 519 | . . . | 3 | 2 | Od roku 2008 projektované rozšírenie D1 na 6-pruh + obojstranné kolektorové pásy (spolu 10 pruhov!) až po Trnavu bolo prehnane veľkorysé a nákladné. Je škoda, že NDS upustila od kolektorov až potom, čo dlhé roky živila nesplniteľné očakávania a premárnila mnoho rokov prípravou zlého riešenia. O triezvejšom riešení bez kolektorov sa síce rozhodlo už pred viacerými rokmi, príprava rozšírenia D1 však od roku 2013 reálne nepokračuje, preto niektoré parametre riešenia nie sú známe, pričom predpokladané náklady zostávajú pomerne vysoké. | |||||
9 | 69. - 70. | 8/2034 | R3 | 14,0 km | 18,9 % | 2 | 305 mil. € | 8,3 mil. € | 3 | 3 | |||||||
10 | 4. | 9/2022 | R4 | 10,2 km | 14,0 % | 4 | 299 mil. € | 7,9 mil. € | 22 341 - 30 731 | 1 | 3 | ||||||
11 | 59. | 7/2031 | R2 | 17,5 km | 20,7 % | 4 | 287 mil. € | 7,7 mil. € | 12 819 - 29 988 | 2 | 2 | Dopravne aj spoločensko-ekonomicky optimálny severný obchvat už vyše desaťročie naráža na odpor vlastníkov nehnuteľností v Sliači, ku ktorým sa trasa priblížila. Napriek prisľúbeným technickým opatreniam na elimináciu možných negatívnych vplyvov. Naopak trasovanie R2 cez mesto a teda ešte výraznejšie rozdelenie mesta odmieta Zvolen. Z patovej situácie zodpovední už dlhé roky nevedia nájsť východisko a zrejme jediným riešením bude rozhodnutie vlády o vyššom verejnom záujme. | |||||
12 | 20. - 23. | 10/2025 | R2 | 16,0 km | 9,0 % | 4 | 277 mil. € | 7,0 mil. € | 9 654 - 12 079 | 2 | 2 | Výstavba 4-pruhovej cesty je tu opodstatnená, presadzované veľkorysé riešenie prvej časti úseku s tunelom popod Jastrabské sedlo však môže byť zbytočne nákladné. Odporúčame zvážiť menej veľkorysé riešenie. Napríklad akceptovaním nižšej návrhovej rýchlosti a zabratím vhodných úsekov súčasnej cesty tam, kde má vyhovujúce parametre a súbežná cesta buď existuje alebo sa dá dostavať s výrazne nižšími nákladmi. | |||||
13 | 16. - 17. | 12/2024 | R2 | 14,1 km | 7,3 % | 2 | 272 mil. € | 7,3 mil. € | 5 792 - 7 064 | 3 | 2 | Prieťah obce Jablonov nad Turňou na tomto úseku už v minulosti vyriešil obchvat. Výstavba R2 s tunelom Soroška - s rizikami v krasovom území - by znamenala aj výstavbu už druhého obchvatu tejto obce. | |||||
14 | 6/2014 | D3 | 4,3 km | 45,0 % | 4 | 269 mil. € | 3,9 mil. € | 28 413 - 37 927 | . . . | 4 | 2 | 12/2017 | |||||
15 | 12/2016 | D3 | 5,7 km | 42,1 % | 4 | 269 mil. € | 5,1 mil. € | 11 465 - 18 743 | 1 | 2 | 12/2020 (0,0) | ||||||
16 | 11/2016 | D1 | 14,4 km | 12,2 % | 4 | 241 mil. € | 5,1 mil. € | 3 166 - 11 562 | 2 | 2 | 12/2019 (0,0) | ||||||
17 | 53. - 54. | 7/2030 | R6 | 11,3 km | 30,1 % | 2 | 222 mil. € | 6,0 mil. € | 2 561 - 5 054 | 4 | 3 | ||||||
18 | 20. - 23. | 10/2025 | R3 | 8,3 km | 33,3 % | 2 | 199 mil. € | 5,5 mil. € | 5 550 - 9 787 | 2 | 3 | ||||||
19 | 64. - 68. | 8/2033 | D1 | 18,2 km | 2,3 % | 4 | 192 mil. € | 5,2 mil. € | 6 207 - 8 525 | 2 | 2 | Výstavba 4-pruhovej diaľnice na tomto úseku po roku 2030 bude potrebná. Náklady sú v pomere prínosom veľmi prijateľné, trasa v nenáročnom teréne obchádza naraz až štyri obce. Bolo by vhodné predĺžiť tento úsek ešte o 2 km zo susedného úseku D1 v smere od Košíc s tunelom Dargov (zrejme pribudne až neskôr). Predĺžený úsek by naraz a skôr odbremenil od tranzitnej dopravy aj piatu obec - Dargov. | |||||
20 | 57. - 58. | 6/2031 | R3 | 14,0 km | 7,3 % | 4 | 191 mil. € | 4,8 mil. € | 14 233 - 18 874 | 3 | 3 | ||||||
21 | 53. - 54. | 7/2030 | R6 | 11,2 km | 26,4 % | 2 | 182 mil. € | 4,8 mil. € | 7 234 | 4 | 3 | ||||||
22 | 7/2019 | R4 | 4,3 km | 20,6 % | 4 | 179 mil. € | 2,6 mil. € | 15 837 - 18 098 | 1 | 3 | |||||||
23 | 31. | 11/2026 | D3 | 4,0 km | 15,6 % | 4 | 179 mil. € | 4,9 mil. € | 15 053 | 1 | 2 | S ohľadom na vysokú intenzitu dopravy a až bezmála 4-tisíc ťažkých vozidiel (nad 3,5 tony) je tu dostavba na 4-pruh opodstatnená. | |||||
24 | 5. | 4/2023 | R1 | 8,1 km | 4,7 % | 4 | 173 mil. € | 4,4 mil. € | 12 387 - 17 316 | 2 | 3 | ||||||
25 | 6. | 7/2023 | R2 | 6,8 km | 22,9 % | 4 | 171 mil. € | 3,9 mil. € | 11 764 - 50 895 | 3 | 3 | ||||||
26 | 13. | 8/2024 | R2 | 8,3 km | 4,8 % | 2 | 169 mil. € | 4,7 mil. € | 5 277 - 6 250 | 2 | 2 | Úzku, kľukatú a neprehľadnú cestu za Rimavskou Sobotou (najhoršiu na celom južnom ťahu) je napriek nie vysokej intenzite dopravy primerané a potrebné nahradiť súvislou preložkou cesty, resp. 1/2-profilom pomerne nenáročných úsekov rýchlostnej cesty R2 Zacharovce - Bátka a Bátka - Figa spolu v dĺžke 14,5 kilometra. Pred finalizáciou prípravy však odporúčame preveriť možnosti optimalizácie technického riešenia a zníženia nákladov. | |||||
27 | 64. - 68. | 8/2033 | D1 | 12,1 km | 3,2 % | 4 | 162 mil. € | 4,4 mil. € | 10 444 - 14 783 | 3 | 3 | Doterajšie trasovanie diaľnice D1 pri Michalovciach si žiaľ vyžaduje až 3,5-kilometrový privádzač, s ktorým sa cesta z/do Michaloviec po D1 predĺži oproti súčasnej ceste až o 4 km a pre tranzit ďalej v smere z/do Humenného ešte viac. Odporúčame preveriť možnosti trasovania bližšie k Michalovciam, aby sa prínosy úseku pre užívateľov citeľne zvýšili, čo je tu pravdepodobne dosiahnuteľné s rovnakými alebo dokonca menšími nákladmi ako zatiaľ plánované riešenie. Zároveň by sa vylúčil záujem časti vodičov využívať z Michaloviec na D1 kratšiu jestvujúcu cestu cez obec Pozdišovce a mestskú časť Michaloviec Močarany. | |||||
28 | 11. | 6/2024 | R1 | 2,7 km | 8,1 % | 4 | 155 mil. € | 4,2 mil. € | 16 268 | 4 | 3 | S ohľadom na blížiace sa dokončenie súvislej D1 (síce neskoro ale skôr ako je reálne predĺžiť R1) nie je namieste očakávať výrazný rast dopravy cez Donovaly. Preto je ambícia spájať B. Bystricu s Ružomberkom rýchlocestou s viacerými tunelmi a celkovými nákladmi cca 1,8 miliardy eur prehnane ambiciózna. Je potrebné posúdiť aj iné varianty riešenia - napríklad cestou I. triedy s jednorúrovým tunelom popod Nízke Tatry a modernizáciou nadväzných úsekov jestvujúcej cesty, prípadne prepojením R1 od B. Bystrice smerom do Turčianskej kotliny (jej spojením s ťahom R3). | |||||
29 | 8/2019 | R2 | 13,5 km | 12,1 % | 4 | 142 mil. € | 0,5 mil. € | 9 007 - 9 998 | 2 | 2 | |||||||
30 | 64. - 68. | 8/2033 | D1 | 15,8 km | 1,1 % | 4 | 139 mil. € | 3,8 mil. € | 4 033 - 8 369 | 4 | 3 | Za Michalovcami bude diaľnica D1 nadlho postačovať v polovičnom profile, výstavba 4-pruhu nebude opodstatnená. | |||||
31 | 64. - 68. | 8/2033 | D1 | 15,5 km | 2,2 % | 4 | 136 mil. € | 3,7 mil. € | 1 698 - 6 812 | 4 | 3 | Dostavba diaľnice D1 až po hranicu s Ukrajinou bude opodstatnená až v prípade dramatického nárastu dopravy, a aj potom iba v polovičnom profile. Je potrebné ju realizovať súčasne s nadväzujúcim úsekom na ukrajinskej strane, keďže trasovanie D1 počíta s novým miestom cezhraničného prepojenia. Bez pokračovania za ukrajinskou hranicou by si tento úsek D1 vyžiadal navyše až 4-kilometrový privádzač k súčasnému hraničnému prechodu Vyšné Nemecké a znamenal by predĺženie súčasnej trasy. | |||||
32 | 50. - 52. | 5/2030 | R4 | 8,0 km | 36,3 % | 2 | 133 mil. € | 3,5 mil. € | 5 814 - 7 518 | 4 | 3 | ||||||
33 | 60. - 61. | 8/2031 | R3 | 10,9 km | 9,5 % | 2 | 129 mil. € | 3,4 mil. € | 5 586 - 10 745 | 3 | 2 | ||||||
34 | 42. - 43. | 11/2028 | R4 | 7,9 km | 57,5 % | 2 | 129 mil. € | 3,4 mil. € | 2 552 - 2 737 | 4 | 3 | ||||||
35 | 50. - 52. | 5/2030 | R4 | 7,5 km | 24,3 % | 2 | 124 mil. € | 3,3 mil. € | 3 769 - 3 897 | 3 | 3 | ||||||
36 | 34. - 36. | 6/2027 | R4 | 7,0 km | 24,6 % | 2 | 122 mil. € | 3,1 mil. € | 3 407 - 3 769 | 2 | 2 | ||||||
37 | 34. - 36. | 6/2027 | R4 | 6,5 km | 32,4 % | 2 | 116 mil. € | 2,8 mil. € | 6 651 - 9 113 | 2 | 3 | ||||||
38 | 8. - 9. | 3/2024 | R2 | 6,2 km | 5,5 % | 2 | 105 mil. € | 2,9 mil. € | 5 304 | 2 | 2 | Úzku, kľukatú a neprehľadnú cestu za Rimavskou Sobotou (najhoršiu na celom južnom ťahu) je napriek nie vysokej intenzite dopravy primerané a potrebné nahradiť súvislou preložkou cesty, resp. 1/2-profilom pomerne nenáročných úsekov rýchlostnej cesty R2 Zacharovce - Bátka a Bátka - Figa spolu v dĺžke 14,5 kilometra. Pred finalizáciou prípravy však odporúčame preveriť možnosti optimalizácie technického riešenia a zníženia nákladov. | |||||
39 | 28. - 29. | 8/2026 | R4 | 4,0 km | 36,7 % | 4 | 105 mil. € | 2,6 mil. € | 14 625 | 2 | 2 | ||||||
40 | 50. - 52. | 5/2030 | R4 | 6,0 km | 17,0 % | 2 | 101 mil. € | 2,6 mil. € | 3 782 - 6 302 | 4 | 3 | ||||||
41 | 30. | 10/2026 | R1 | 4,6 km | 26,6 % | 4 | 100 mil. € | 2,7 mil. € | 11 611 | 4 | 3 | S ohľadom na blížiace sa dokončenie súvislej D1 (síce neskoro ale skôr ako je reálne predĺžiť R1) nie je namieste očakávať výrazný rast dopravy cez Donovaly. Preto je ambícia spájať B. Bystricu s Ružomberkom rýchlocestou s viacerými tunelmi a celkovými nákladmi cca 1,8 miliardy eur prehnane ambiciózna. Je potrebné posúdiť aj iné varianty riešenia - napríklad cestou I. triedy s jednorúrovým tunelom popod Nízke Tatry a modernizáciou nadväzných úsekov jestvujúcej cesty, prípadne prepojením R1 od B. Bystrice smerom do Turčianskej kotliny (jej spojením s ťahom R3). | |||||
42 | 60. - 61. | 8/2031 | R3 | 8,7 km | 2,0 % | 2 | 94 mil. € | 2,2 mil. € | 7 211 | 4 | 2 | ||||||
43 | 19. | 6/2025 | R4 | 8,2 km | 5,5 % | 2 | 94 mil. € | 2,6 mil. € | 4 001 | 3 | 3 | ||||||
44 | 71. - 78. | po 2040 | R3 | 10,3 km | 0,9 % | 2 | 92 mil. € | 2,1 mil. € | 5 098 - 5 557 | 4 | 2 | ||||||
45 | 20. - 23. | 10/2025 | R3 | 4,9 km | 31,5 % | 2 | 77 mil. € | 2,0 mil. € | 2 | 2 | |||||||
46 | 48. - 49. | 9/2029 | R3 | 7,9 km | 10,1 % | 2 | 71 mil. € | 1,6 mil. € | 5 441 - 8 427 | 4 | 3 | ||||||
47 | 12. | 7/2024 | R3 | 6,5 km | 22,4 % | 2 | 70 mil. € | 1,7 mil. € | 6 706 - 9 733 | 2 | 2 | ||||||
48 | 3/2021 | R3 | 4,4 km | 30,2 % | 2 | 70 mil. € | 0,2 mil. € | 10 334 - 11 542 | 2 | 2 | |||||||
49 | 42. - 43. | 11/2028 | R3 | 5,0 km | 13,1 % | 2 | 63 mil. € | 1,7 mil. € | 9 492 - 10 279 | 3 | 2 | ||||||
50 | 7/2016 | R7 | 17,4 km | 4 | 8 544 - 13 236 | 2 | 3 | 7/2020 (0,0) | |||||||||
51 | 7/2016 | D4 | 4,4 km | 4 - 6 | 1 | 2 | |||||||||||
52 | 7/2016 | D4 | 22,6 km | 4 - 6 | 32 336 - 93 344 | . . . | 1 | 2 | |||||||||
52 úsekov |
518,6 km |
16,1 % |
2 - 6 |
10 333 mil. € |
244,9 mil. € |
1 698 - 93 344 | 2,6 |
2,5 |
6/2017 - 10/2021 |
jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku