✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
# |
dátum |
plánovaný
|
odhad NDS
|
3,5 - 12 t
|
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka |
1 - optimálne,
5 - neprimerané | |||||||||
2 - 8 |
9 913 mil. € |
2 552 - 93 344 | 2,6 |
2,8 |
1/2021 - 10/2021 | ||||||||||
1 | 12/2013 | D1 | 4 | 341 mil. € | 21 683 | 12 491 - 24 900 | 449 - 869 | 1 | 1 | ||||||
2 | 1/2014 | D1 | 4 | 517 mil. € | 20 602 | 23 579 - 28 413 | 786 - 949 | 2 | 3 | 1/2021 (0,0) | |||||
3 | 6/2014 | D1 | 4 | 555 mil. € | 28 353 | 22 691 - 32 334 | 598 - 1 181 | 1 | 2 | ||||||
4 | 7/2016 | D4 | 4 - 6 | 1 | 2 | ||||||||||
5 | 7/2016 | D4 | 4 - 6 | 32 336 - 93 344 | . . . | 437 - 2 455 | 1 | 2 | |||||||
6 | 7/2016 | R7 | 4 - 6 | 27 633 - 44 493 | . . . | 537 - 1 008 | 1 | 1 | 10/2021 | ||||||
7 | 6/2017 | D1 | 4 | 434 mil. € | 15 433 | 19 072 - 21 988 | 456 - 660 | 1 | 2 | 10/2021 | |||||
8 | 12/2017 | D1 | 4 | 39 mil. € | NDS údaj neposkytla | 14 624 | 343 | 1 | 1 | 1/2021 (0,0) | |||||
9 | 7/2019 | R4 | 4 | 179 mil. € | 15 022 | 15 837 - 18 098 | 348 - 424 | 1 | 3 | ||||||
10 | 8/2019 | R2 | 4 | 142 mil. € | 11 490 | 9 007 - 9 998 | 288 - 316 | 2 | 2 | ||||||
11 | 3/2020 | R2 | 4 | 267 mil. € | 12 064 | 8 780 - 11 203 | 348 - 358 | 3 | 4 | ||||||
12 | 3/2021 | R3 | 2 | 70 mil. € | 7 754 | 10 334 - 11 542 | 262 - 312 | 2 | 2 | ||||||
13 | 1. | 10/2021 | R4 | 4 | 202 mil. € | 15 320 | 10 088 - 50 895 | 232 - 1 254 | 2 | 1 | |||||
14 | 7. | 2/2024 | D1 | 4 | 1 235 mil. € | 25 191 | 13 676 - 21 949 | 422 - 799 | 1 | Týmto úsekom už dnes prechádza 14 až 22 tisíc vozidiel denne, z toho 1,9 až 3,5 tisíca ťažkých (nad 3,5 tony). To prevyšuje kapacitu dvojpruhovej cesty a neprimerane zaťažuje obce, ktorými takáto dopravná záťaž prechádza. Po dokončení úsekov D1 pri Žiline je pravdepodobné, že aj časť východo-západného tranzitu dnes využívajúca rýchlocestu R1 sa presunie na D1 a doprava tu ďalej stúpne. Po dokončení úseku D1 popri Ružomberku sa tak najväčšie zdržania presunú práve sem. | 1 | ||||
15 | 14. - 15. | 10/2024 | R7 | 2 | 227 mil. € | 12 104 | 4 | 4 | |||||||
16 | 14. - 15. | 10/2024 | R7 | 2 | 172 mil. € | 10 118 | 4 | 4 | |||||||
17 | 16. - 17. | 12/2024 | R7 | 4 | 161 mil. € | 16 380 | 6 403 - 9 478 | 248 - 279 | 4 | 5 | |||||
18 | 16. - 17. | 12/2024 | R2 | 2 | 272 mil. € | 6 302 | 5 792 - 7 064 | 192 - 224 | 3 | Úsek má riešiť horský prechod Soroška. Ten v skutočnosti patrí k najmenej problémovým na Slovensku. Prečo? Nízka intenzita dopravy, prijateľný podiel ťažkých vozidiel, trasa kompletne mimo obcí a v stúpaní z východu aj prídavný pruhu pre pomalé vozidlá. Viaceré iné cestné horské prechody na Slovensku sú nebezpečnejšie a potrebujú riešenie naliehavejšie. Ani v rámci južného ťahu Soroška nie najhorším úsekom, ide skôr o politikmi zveličený problém. | 2 | ||||
19 | 25. | 1/2026 | D3 | 4 | 309 mil. € | 28 654 | 14 176 - 14 186 | 381 - 551 | 2 | Tento úsek je menej naliehavý ako úseky D3 pri Kysuckom Novom Meste a Čadci, keďže súčasná cesta I/11 tu už má parametre polovičného profilu diaľnice. Úsekom prechádza vyše 14 tisíc vozidiel denne, z toho až tritisíc ťažkých (nad 3,5 tony). Kapacita dvojpruhovej cesty sa tak aj tu blíži k naplneniu. Po otvorení kriticky chýbajúceho úseku D3 nad Čadcou od roku 2021 stúpne atraktivita tohto ťahu ešte viac a kompletizácia celej diaľnice D3 bude nevyhnutnosťou. | 4 | ||||
20 | 27. | 5/2026 | D3 | 4 | 410 mil. € | 38 080 | 13 886 - 21 743 | 426 - 554 | 1 | Týmto úsekom prechádza už takmer 22 tisíc vozidiel denne, z toho 3,4 tisíca ťažkých (nad 3,5 tony). To prevyšuje kapacitu dvojpruhovej cesty, neprimerane zaťažuje dotknuté obce a denne spôsobuje výrazné zdržania. Po otvorení nového úseku D3 z Čadce po Svrčinovec od roku 2021 stúpne atraktivita tohto ťahu ešte viac. S ňou sa zväčší aj dĺžka kolón a každodenných zdržaní na križovatke pri Kysuckom Novom Meste a obci Radoľa. | 1 | ||||
21 | 28. - 29. | 8/2026 | R4 | 4 | 105 mil. € | 11 489 | 14 625 | 408 | 2 | 2 | |||||
22 | 31. | 11/2026 | D3 | 4 | 179 mil. € | 26 769 | 15 053 | 588 | 1 | Vyše 15 tisíc vozidiel, z toho 3,8-tisíca ťažkých, znamená pre tunel Horelica pri Čadci o polovicu vyššie zaťaženie v porovnaní s tunelom Branisko, ktorý má rovnako iba jednu tunelovú rúru. Časté priebežné uzatváranie tunela Horelica v dôsledku kolón nateraz súvisí aj s križovatkami iba kilometer za tunelom, kde sa tvoria kolóny siahajúce až do tunela. Po otvorení nasledujúceho úseku Čadca - Svrčinovec od roku 2021 by sa situácia mala citeľne zlepšiť, no dostavba na plný profil bude aj tak potrebná a je lepšie k nej pristúpiť skôr ako tu dopravná záťaž po otvorení ďalších úsekov D3 ešte viac stúpne. | 2 | ||||
23 | 32. - 33. | 12/2026 | D4 | 4 | 772 mil. € | 20 978 | 3 | Naliehavosť dopravného problému tu netvorí tranzit ale vnútromestská doprava, resp. doprava s cieľom v Bratislave. Stav, keď doprava medzi východom a západom hlavného mesta preťažuje hneď dva mosty cez Dunaj, nie je dlhodobo udržateľný a časom si vyžiada riešenie. Východná a južná časť obchvatu Bratislavy, ktorá má vzniknuť v ramci PPP projektu D4R7, síce sčasti odbremení Prístavný most ale vôbec neodľahčí most Lafranconi, ktorý sa bude postupne blížiť k naplneniu kapacity. | 4 | ||||||
24 | 32. - 33. | 12/2026 | R2 | 2 | 224 mil. € | 15 407 | 10 140 - 11 010 | 299 - 336 | 3 | Na tomto úseku je dostatočne široká, prehľadná a bezpečná cesta I. triedy, ktorá vedie takmer výlučne mimo obcí - s výnimkou Čečejoviec. Na vyriešenie obchvatu jednej obce netreba budovať 18 kilometrov rýchlostnej cesty. | 5 | ||||
25 | 34. - 36. | 6/2027 | D1 | 8 | 234 mil. € | 83 524 | 62 652 | . . . | 837 | 2 | 1 | ||||
26 | 34. - 36. | 6/2027 | R4 | 2 | 116 mil. € | 7 822 | 6 651 - 9 113 | 140 - 156 | 2 | 3 | |||||
27 | 34. - 36. | 6/2027 | R4 | 2 | 122 mil. € | 4 129 | 3 407 - 3 769 | 95 - 124 | 2 | 2 | |||||
28 | 37. - 38. | 2/2028 | R1 | 4 | 785 mil. € | 13 409 | 8 140 - 13 204 | 192 - 339 | 3 | Súčasná cesta cez Donovaly vďaka prídavným pruhom pre pomalé vozidlá kapacitne postačuje, problémom sa stáva iba počas výdatného sneženia. Tento ťah perspektívne odľahčí kompletizácia diaľnice D1. Tá presmeruje väčšinu z východo-západného tranzitu z aktuálne obľúbenej trasy (R1 - Donovaly - D1) na ucelenú diaľnicu D1, a to skôr ako by prichádzalo do úvahy vybudovanie súvislej R1 až po Ružomberok. | 3 | ||||
29 | 37. - 38. | 2/2028 | R2 | 2 | 73 mil. € | 8 422 | 5 587 | 178 | 5 | Na tomto úseku je dostatočne široká, prehľadná a bezpečná cesta I. triedy, ktorá vedie takmer výlučne mimo obcí. Má veľkú kapacitnú rezervu a ešte dlho tu bude postačovať. | 4 | ||||
30 | 39. - 40. | 3/2028 | D1 | 6 | 321 mil. € | NDS údaj neposkytla | 42 774 - 54 519 | . . . | 459 - 530 | 3 | Rozšírenie tohto úseku na plnohodnotný 6-pruh (vrátane odstavných pruhov) je potrebné, ale podstatne menej naliehavé ako rozšírenie viac zaťažených úsekov D1 od Bratislavy po Triblavinu a Senec. | 2 | |||
31 | 39. - 40. | 3/2028 | R2 | 2 | 112 mil. € | 11 065 | 8 634 - 11 116 | 240 - 422 | 2 | Jestvujúca cesta I/9 je na tomto úseku mimoriade úzka, s nedostatkom prehľadných úsekov na bežpečné predbiehanie pomalších vozidiel. Jej kapacitu ešte zhoršuje cca 6%-né stúpanie pri Novákoch. Opakovane tu dochádza k ťažkým dopravným nehodám aj s fatálnymi následkami, najmä na rovnom ale úzkom úseku s napojeniami ciest z/do obce Nitrica. | 4 | ||||
32 | 41. | 9/2028 | R2 | 2 | 235 mil. € | 8 908 | 7 793 | 393 | 2 | Jestvujúca cesta I/9 je na tomto úseku mimoriade úzka, na viacerých miestach neprehľadná a vôbec nevyhovujúca vysokej dopravnej záťaži. Jej kapacitu ešte zhoršuje cca 6%-né stúpanie pri obci Hradište. S ohľadom na dopravné zaťaženie sú významné tiež negatívne vplyvy na obyvateľstvo obcí Dolné Vestenice a Hradište, čo naliehavosť riešenia ešte podčiarkuje (podľa údajov zo stacionárnych radarov je tu intenzita dopravy podstatne vyššia ako údaje z celoštátneho sčítania dopravy v roku 2015, ktoré pre SSC realizoval VÚD). | 4 | ||||
33 | 42. - 43. | 11/2028 | R4 | 2 | 129 mil. € | 4 200 | 2 552 - 2 737 | 77 - 169 | 4 | 3 | |||||
34 | 42. - 43. | 11/2028 | R3 | 2 | 63 mil. € | 1 303 | 9 492 - 10 279 | 170 - 254 | 3 | 2 | |||||
35 | 44. - 45. | 2/2029 | R2 | 2 | 176 mil. € | 8 348 | 5 189 - 6 389 | 153 - 173 | 5 | Na tomto úseku je dostatočne široká, prehľadná a bezpečná cesta I. triedy, ktorá vedie takmer výlučne mimo obcí. Má veľkú kapacitnú rezervu a nebude problémom ani keby tu došlo k značnému nárastu intenzity dopravy. | 5 | ||||
36 | 44. - 45. | 2/2029 | D4 | 4 | 133 mil. € | NDS údaj neposkytla | 5 | Južné diaľničné prepojenie Bratislavy na Viedeň a rakúsku diaľničnú sieť má veľkú kapacitnú rezervu. Druhé - severné diaľničné prepojenie popri Marchegu teda v Rakúsku sotva prejde. Nevychádza totiž z odôvodnenej potreby riešiť dopravný problém, skôr sa na Slovensku používa ako zámienka na obhájenie a presadenie nadväzujúceho úseku D4 práve v polohe medzi Račou a Mariankou. Takéto riešenie si pritom vyžiada najdlhší, až vyše 11-kilometrový tunel a preťažené cesty v hlavnom meste odľahčí menej ako kratší tunel bližšie k Bratislave. | 5 | ||||||
37 | 46. | 3/2029 | D1 | 4 | 321 mil. € | 17 042 | 10 359 | 541 | 3 | Týmto úsekom prechádza cca 12 tisíc vozidiel, z toho dvetisíc ťažkých (nad 3,5 tony). Jestvujúca diaľnica v polovičnom profile kapacitne zvládne aj o polovicu vyššiu dopravnú záťaž. Vnímanie potreby dobudovania druhej rúry Braniska súvisí skôr s uzatváraním tunela počas technologických odstávok z dôvodu údržby a opráv, čomu však nie je namieste prisudzovať rovnakú naliehavosť ako riešeniu iných úsekov, ktoré sú podobnou dopravou po nevyhovujúcej ceste zaťažené celoročne. | 3 | ||||
38 | 47. | 7/2029 | R2 | 2 | 117 mil. € | 15 407 | 5 809 - 8 826 | 226 - 259 | 5 | Na tomto úseku je dostatočne široká, prehľadná a bezpečná cesta I. triedy, ktorá vedie takmer výlučne mimo obcí. Má veľkú kapacitnú rezervu a ešte dlho tu bude postačovať. | 4 | ||||
39 | 48. - 49. | 9/2029 | R2 | 2 | 93 mil. € | 10 783 | 6 452 - 10 032 | 212 - 272 | 5 | Na tomto úseku je dostatočne široká, prehľadná a bezpečná cesta I. triedy, ktorá vedie takmer výlučne mimo obcí. Má veľkú kapacitnú rezervu a nebude problémom ani keby tu došlo k značnému nárastu intenzity dopravy. | 5 | ||||
40 | 48. - 49. | 9/2029 | R3 | 2 | 71 mil. € | 12 145 - 15 746 | 5 441 - 8 427 | 196 - 287 | 4 | 3 | |||||
2 - 8 |
9 913 mil. € |
2 552 - 93 344 | 2,6 |
2,8 |
1/2021 - 10/2021 |
jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku