✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
# |
dátum |
plánovaný
|
odhad NDS
|
<3,5 t
|
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka |
1 - optimálne,
5 - neprimerané |
odhad INEKO
| |||||||||||
44 úsekov |
576,7 km |
2 - 8 |
39 671 m |
11 569 mil. € |
1 698 - 62 652 | 3,0 |
3,1 |
|||||||||||
1 | 7. | 2/2024 | D1 | 13,5 km | 4 | 8 688 m | 1 235 mil. € | 13 676 - 21 949 | 869 - 1 422 | 1 | Týmto úsekom už dnes prechádza 14 až 22 tisíc vozidiel denne, z toho 1,9 až 3,5 tisíca ťažkých (nad 3,5 tony). To prevyšuje kapacitu dvojpruhovej cesty a neprimerane zaťažuje obce, ktorými takáto dopravná záťaž prechádza. Po dokončení úsekov D1 pri Žiline je pravdepodobné, že aj časť východo-západného tranzitu dnes využívajúca rýchlocestu R1 sa presunie na D1 a doprava tu ďalej stúpne. Po dokončení úseku D1 popri Ružomberku sa tak najväčšie zdržania presunú práve sem. | 1 | ||||||
2 | 8. - 9. | 3/2024 | R7 | 9,4 km | 4 | 0 m | 191 mil. € | 6 428 - 9 084 | 500 - 623 | 4 | 5 | |||||||
3 | 14. - 15. | 10/2024 | R7 | 23,5 km | 2 | 0 m | 227 mil. € | 4 | 4 | |||||||||
4 | 14. - 15. | 10/2024 | R7 | 14,3 km | 2 | 0 m | 172 mil. € | 4 | 4 | |||||||||
5 | 16. - 17. | 12/2024 | R7 | 8,4 km | 4 | 0 m | 161 mil. € | 6 403 - 9 478 | 451 - 513 | 4 | 5 | |||||||
6 | 16. - 17. | 12/2024 | R2 | 14,1 km | 2 | 4 282 m | 272 mil. € | 5 792 - 7 064 | 461 - 521 | 3 | Úsek má riešiť horský prechod Soroška. Ten v skutočnosti patrí k najmenej problémovým na Slovensku. Prečo? Nízka intenzita dopravy, prijateľný podiel ťažkých vozidiel, trasa kompletne mimo obcí a v stúpaní z východu aj prídavný pruhu pre pomalé vozidlá. Viaceré iné cestné horské prechody na Slovensku sú nebezpečnejšie a potrebujú riešenie naliehavejšie. Ani v rámci južného ťahu Soroška nie najhorším úsekom, ide skôr o politikmi zveličený problém. | 2 | ||||||
7 | 20. - 23. | 10/2025 | R3 | 4,9 km | 2 | 0 m | 77 mil. € | 2 | 2 | |||||||||
8 | 20. - 23. | 10/2025 | R3 | 8,3 km | 2 | 630 m | 199 mil. € | 5 550 - 9 787 | 497 - 699 | 2 | 3 | |||||||
9 | 20. - 23. | 10/2025 | R2 | 16,0 km | 4 | 510 m | 277 mil. € | 9 654 - 12 079 | 692 - 940 | 2 | Súčasná cesta má dobré šírkové parametre iba po Trenčianske Jastrabie, ďalej až po Ruskovce ide o úzku cestu neadekvátnu vysokej dopravnej záťaži, ktorá navyše sčasti vedie aj cez obec. | 2 | ||||||
10 | 20. - 23. | 10/2025 | R2 | 2,7 km | 4 | 0 m | 59 mil. € | 12 862 | 894 | 3 | Súčasná cesta I/9 v tomto úseku je prehľadná, dostatočne široká a vedie mimo obcí. Potrebuje len generálnu prestavbu úplne zdegradovanej betónovej vozovky, ktorú má už pripravenú Slovenská správa ciest. Po jej uskutočnení bude cesta I/9 od diaľnice D1 po Mníchovu Lehotu najmenej problémová z celého ťahu po Nováky. | 4 | ||||||
11 | 24. | 12/2025 | R2 | 6,1 km | 4 | 0 m | 143 mil. € | 12 157 | 1 004 | 3 | Súčasná cesta I/9 v tomto úseku je prehľadná, dostatočne široká a vedie mimo obcí. Potrebuje len generálnu prestavbu úplne zdegradovanej betónovej vozovky, ktorú pripravuje Slovenská správa ciest. Po jej uskutočnení bude cesta I/9 od diaľnice D1 po Mníchovu Lehotu najmenej problémová z celého ťahu po Nováky. | 4 | ||||||
12 | 25. | 1/2026 | D3 | 10,8 km | 4 | 0 m | 309 mil. € | 14 176 - 14 186 | 875 - 929 | 2 | Tento úsek je menej naliehavý ako úseky D3 pri Kysuckom Novom Meste a Čadci, keďže súčasná cesta I/11 tu už má parametre polovičného profilu diaľnice. Úsekom prechádza vyše 14 tisíc vozidiel denne, z toho až tritisíc ťažkých (nad 3,5 tony). Kapacita dvojpruhovej cesty sa tak aj tu blíži k naplneniu. Po otvorení kriticky chýbajúceho úseku D3 nad Čadcou od roku 2021 stúpne atraktivita tohto ťahu ešte viac a kompletizácia celej diaľnice D3 bude nevyhnutnosťou. | 4 | ||||||
13 | 26. | 4/2026 | R2 | 20,7 km | 2 | 0 m | 211 mil. € | 6 969 - 10 726 | 557 - 946 | 4 | Na tomto úseku je dostatočne široká, prehľadná a bezpečná cesta I. triedy, ktorá má ešte veľkú kapacitnú rezervu. Navyše tu cesta I/16 vedie takmer výlučne mimo obcí, na vyše 20-kilometrovom úseku zaťažuje obytnú zónu iba krátky prieťah cez obec Pinciná. | 4 | ||||||
14 | 27. | 5/2026 | D3 | 11,2 km | 4 | 0 m | 410 mil. € | 13 886 - 21 743 | 738 - 1 705 | 1 | Týmto úsekom prechádza už takmer 22 tisíc vozidiel denne, z toho 3,4 tisíca ťažkých (nad 3,5 tony). To prevyšuje kapacitu dvojpruhovej cesty, neprimerane zaťažuje dotknuté obce a denne spôsobuje výrazné zdržania. Po otvorení nového úseku D3 z Čadce po Svrčinovec od roku 2021 stúpne atraktivita tohto ťahu ešte viac. S ňou sa zväčší aj dĺžka kolón a každodenných zdržaní na križovatke pri Kysuckom Novom Meste a obci Radoľa. | 1 | ||||||
15 | 28. - 29. | 8/2026 | R4 | 4,0 km | 4 | 0 m | 105 mil. € | 14 625 | 888 | 2 | 2 | |||||||
16 | 28. - 29. | 8/2026 | R2 | 10,6 km | 2 | 0 m | 125 mil. € | 6 412 - 8 112 | 516 - 606 | 4 | Na tomto úseku je dostatočne široká, prehľadná a bezpečná cesta I. triedy, ktorá má pri nízkom dopravnom zaťažení veľkú kapacitnú rezervu. Ešte dlho nebude opodstatnené budovať k nej súbežnú rýchlostnú cestu. | 4 | ||||||
17 | 30. | 10/2026 | R1 | 4,6 km | 4 | 0 m | 100 mil. € | 11 611 | 623 | 4 | Po dostavbe úseku D1 Hubová - Ivachnová bude súčasná cesta I/18 pri Ružomberku kapacitne postačovať s veľkou rezervou. Nevyžiada si budovanie úseku R1, keďže po jestvujúcej ceste zabezpečí napojenie na D1 aj východne od Ružomberka (v mieste kríženia jej trasy s diaľnicou D1). Samozrejme bez zdržaní, ktoré na ceste I/18 medzi Ivachnovou a Ružomberkom vznikajú v súčasnosti, keď chýba diaľnica D1. | 3 | ||||||
18 | 31. | 11/2026 | D3 | 4,0 km | 4 | 590 m | 179 mil. € | 15 053 | 1 018 | 1 | Vyše 15 tisíc vozidiel, z toho 3,8-tisíca ťažkých, znamená pre tunel Horelica pri Čadci o polovicu vyššie zaťaženie v porovnaní s tunelom Branisko, ktorý má rovnako iba jednu tunelovú rúru. Časté priebežné uzatváranie tunela Horelica v dôsledku kolón nateraz súvisí aj s križovatkami iba kilometer za tunelom, kde sa tvoria kolóny siahajúce až do tunela. Po otvorení nasledujúceho úseku Čadca - Svrčinovec od roku 2021 by sa situácia mala citeľne zlepšiť, no dostavba na plný profil bude aj tak potrebná a je lepšie k nej pristúpiť skôr ako tu dopravná záťaž po otvorení ďalších úsekov D3 ešte viac stúpne. | 2 | ||||||
19 | 32. - 33. | 12/2026 | D4 | 12,4 km | 4 | 10 990 m | 772 mil. € | 3 | Naliehavosť dopravného problému tu netvorí tranzit ale vnútromestská doprava, resp. doprava s cieľom v Bratislave. Stav, keď doprava medzi východom a západom hlavného mesta preťažuje hneď dva mosty cez Dunaj, nie je dlhodobo udržateľný a časom si vyžiada riešenie. Východná a južná časť obchvatu Bratislavy, ktorá má vzniknuť v ramci PPP projektu D4R7, síce sčasti odbremení Prístavný most ale vôbec neodľahčí most Lafranconi, ktorý sa bude postupne blížiť k naplneniu kapacity. | 4 | ||||||||
20 | 32. - 33. | 12/2026 | R2 | 18,0 km | 2 | 0 m | 224 mil. € | 10 140 - 11 010 | 570 - 674 | 3 | Na tomto úseku je dostatočne široká, prehľadná a bezpečná cesta I. triedy, ktorá vedie takmer výlučne mimo obcí - s výnimkou Čečejoviec. Na vyriešenie obchvatu jednej obce netreba budovať 18 kilometrov rýchlostnej cesty. | 5 | ||||||
21 | 34. - 36. | 6/2027 | D1 | 10,6 km | 8 | 0 m | 234 mil. € | 62 652 | . . . | 4 281 | 2 | 1 | ||||||
22 | 34. - 36. | 6/2027 | R4 | 6,5 km | 2 | 0 m | 116 mil. € | 6 651 - 9 113 | 383 - 425 | 2 | 3 | |||||||
23 | 34. - 36. | 6/2027 | R4 | 7,0 km | 2 | 0 m | 122 mil. € | 3 407 - 3 769 | 201 - 240 | 2 | 2 | |||||||
24 | 37. - 38. | 2/2028 | R1 | 14,9 km | 4 | 4 780 m | 785 mil. € | 8 140 - 13 204 | 575 - 1 052 | 3 | Súčasná cesta cez Donovaly vďaka prídavným pruhom pre pomalé vozidlá kapacitne postačuje, problémom sa stáva iba počas výdatného sneženia. Tento ťah perspektívne odľahčí kompletizácia diaľnice D1. Tá presmeruje väčšinu z východo-západného tranzitu z aktuálne obľúbenej trasy (R1 - Donovaly - D1) na ucelenú diaľnicu D1, a to skôr ako by prichádzalo do úvahy vybudovanie súvislej R1 až po Ružomberok. | 3 | ||||||
25 | 37. - 38. | 2/2028 | R2 | 7,8 km | 2 | 0 m | 73 mil. € | 5 587 | 488 | 5 | Na tomto úseku je dostatočne široká, prehľadná a bezpečná cesta I. triedy, ktorá vedie takmer výlučne mimo obcí. Má veľkú kapacitnú rezervu a ešte dlho tu bude postačovať. | 4 | ||||||
26 | 39. - 40. | 3/2028 | D1 | 19,9 km | 6 | 0 m | 321 mil. € | 42 774 - 54 519 | . . . | 2 765 - 3 271 | 3 | Rozšírenie tohto úseku na plnohodnotný 6-pruh (vrátane odstavných pruhov) je potrebné, ale podstatne menej naliehavé ako rozšírenie viac zaťažených úsekov D1 od Bratislavy po Triblavinu a Senec. | 2 | |||||
27 | 39. - 40. | 3/2028 | R2 | 9,6 km | 2 | 0 m | 112 mil. € | 8 634 - 11 116 | 635 - 690 | 2 | Jestvujúca cesta I/9 je na tomto úseku mimoriade úzka, s nedostatkom prehľadných úsekov na bežpečné predbiehanie pomalších vozidiel. Jej kapacitu ešte zhoršuje cca 6%-né stúpanie pri Novákoch. Opakovane tu dochádza k ťažkým dopravným nehodám aj s fatálnymi následkami, najmä na rovnom ale úzkom úseku s napojeniami ciest z/do obce Nitrica. | 4 | ||||||
28 | 41. | 9/2028 | R2 | 11,5 km | 2 | 593 m | 235 mil. € | 7 793 | 655 | 2 | Jestvujúca cesta I/9 je na tomto úseku mimoriade úzka, na viacerých miestach neprehľadná a vôbec nevyhovujúca vysokej dopravnej záťaži. Jej kapacitu ešte zhoršuje cca 6%-né stúpanie pri obci Hradište. S ohľadom na dopravné zaťaženie sú významné tiež negatívne vplyvy na obyvateľstvo obcí Dolné Vestenice a Hradište, čo naliehavosť riešenia ešte podčiarkuje (podľa údajov zo stacionárnych radarov je tu intenzita dopravy podstatne vyššia ako údaje z celoštátneho sčítania dopravy v roku 2015, ktoré pre SSC realizoval VÚD). | 4 | ||||||
29 | 42. - 43. | 11/2028 | R4 | 7,9 km | 2 | 0 m | 129 mil. € | 2 552 - 2 737 | 177 - 189 | 4 | 3 | |||||||
30 | 42. - 43. | 11/2028 | R3 | 5,0 km | 2 | 0 m | 63 mil. € | 9 492 - 10 279 | 332 - 531 | 3 | 2 | |||||||
31 | 57. - 58. | 6/2031 | R8 | 54,9 km | 4 | 0 m | 1 020 mil. € | 4 151 - 11 477 | 333 - 812 | 3 | Problémom na tomto ťahu nie je vysoká intenzita dopravy ani chýbajúca rýchlostná cesta, ale takmer súvislo obostavaná cesta I/64, ktorá vedie v dlhých úsekoch intravilánmi obcí. | 5 | ||||||
32 | 57. - 58. | 6/2031 | R3 | 14,0 km | 4 | 0 m | 191 mil. € | 14 233 - 18 874 | 911 - 1 315 | 3 | 3 | |||||||
33 | 59. | 7/2031 | R2 | 17,5 km | 4 | 0 m | 287 mil. € | 12 819 - 29 988 | 940 - 1 697 | 2 | Jestvujúca cesta I/16 cez Zvolen pretína mesto našťastie mimo centra, avšak v trase, ktoré mesto rozdeľuje. V intraviláne zároveň plní úlohu kľúčovej vnútromestskej komunikácie, keďže spája sídliská na juhu mesta s centrom Zvolena. Vysoké dopravné zaťaženie, negatívne vplyvy na obyvateľstvo i spomaľovanie dopravy postupne zvyšuje naliehavosť odklonenia tranzitnej dopravy na obchvat. Ten má prepojiť hotové úseky R2 východne od Zvolena na rýchlostnú cestu R1. | 2 | ||||||
34 | 60. - 61. | 8/2031 | R3 | 8,7 km | 2 | 0 m | 94 mil. € | 7 211 | 601 | 4 | 2 | |||||||
35 | 60. - 61. | 8/2031 | R3 | 10,9 km | 2 | 0 m | 129 mil. € | 5 586 - 10 745 | 561 - 714 | 3 | 2 | |||||||
36 | 62. - 63. | 10/2032 | D2 | 8,5 km | 6 | 0 m | 90 mil. € | 32 968 | . . . | 2 277 | 5 | Napriek vysokému podielu ťažkej dopravy tu 4-pruhová diaľnica má ešte veľkú kapacitnú rezervu a príprava rozšírenia je neopodstatnená. NDS by mala skôr pripracovať rozšírenie cca 2-kilometrového úseku D2 na vstupe do Bratislavy od križovatky Lamač po križovatku Polianky, kde sa 4-pruhová diaľnica podstatne skôr priblíži k naplneniu kapacity. | 5 | |||||
37 | 62. - 63. | 10/2032 | D2 | 6,9 km | 6 | 0 m | 107 mil. € | 5 | Napriek vysokému podielu ťažkej dopravy tu 4-pruhová diaľnica má ešte veľkú kapacitnú rezervu a príprava rozšírenia je neopodstatnená. NDS by mala skôr pripracovať rozšírenie cca 2-kilometrového úseku D2 na vstupe do Bratislavy od križovatky Lamač po križovatku Polianky, kde sa 4-pruhová diaľnica podstatne skôr priblíži k naplneniu kapacity. | 5 | ||||||||
38 | 64. - 68. | 8/2033 | D1 | 12,6 km | 4 | 4 008 m | 418 mil. € | 9 503 - 9 802 | 678 - 730 | 3 | Týmto úsekom prechádza do 10 tisíc vozidiel denne, z toho sotva tisíc ťažkých (nad 3,5 tony). Jestvujúca cesta I. triedy aj vďaka pruhom pre pomalé vozidlá v stúpaní na horský priechod Dargov kapacitne zvládne aj podstatne vyššiu dopravnú záťaž | 3 | ||||||
39 | 64. - 68. | 8/2033 | D1 | 18,2 km | 4 | 0 m | 192 mil. € | 6 207 - 8 525 | 404 - 665 | 2 | Týmto úsekom v roku 2015 prechádzalo 6-až 9-tisíc vozidiel denne, z toho sotva tisíc ťažkých (nad 3,5 tony). Jestvujúca cesta I. triedy kapacitne zvládne aj podstatne vyššiu dopravnú záťaž. V prípade citeľného rastu intenzít dopravy je tento úsek najpotrebnejší z celej ešte plánovanej D1 na východ od Košíc, pretože odbremení od tranzitnej dopravy viacero obcí (Sečovce, Hriadky, Horovce, Trhovište) a osobným vozidlám skráti jazdný čas až o 8 minút. To znamená podstatne väčšie spoločenské prínosy ako má predošlý, dvojnásobne nákladnejší úsek s tunelom Dargov. | 2 | ||||||
40 | 64. - 68. | 8/2033 | D1 | 15,8 km | 4 | 0 m | 139 mil. € | 4 033 - 8 369 | 217 - 330 | 4 | Jednotlivými úsekmi cesty I. triedy tu prechádza 4-až 8-tisíc vozidiel denne, z toho do 600 ťažkých (nad 3,5 tony). Výstavba diaľnice tu ešte dlho nebude opodstatnená | 3 | ||||||
41 | 64. - 68. | 8/2033 | D1 | 12,1 km | 4 | 0 m | 162 mil. € | 10 444 - 14 783 | 659 - 820 | 3 | Týmto úsekom prechádza vyše 10-tisíc, najbližšie k Michalovciam až takmer 15-tisíc vodiel denne. Vďaka nízkemu podielu ťažkých vozidiel (menej ako tisícka nad 3,5 tony) jestvujúca cesta I. triedy zatiaľ kapacitne postačuje | 3 | ||||||
42 | 64. - 68. | 8/2033 | D1 | 15,5 km | 4 | 0 m | 136 mil. € | 1 698 - 6 812 | 70 - 361 | 4 | Veľmi nízka dopravná záťaž na prihraničnom úseku znamená, že výstavba diaľnice tu ešte dlho nebude opodstatnená a aj vo vzdialenom horizonte má zmysel uvažovať iba s 2-pruhovým riešením | 3 | ||||||
43 | 69. - 70. | 8/2034 | R3 | 14,0 km | 2 | 3 450 m | 305 mil. € | 3 | 3 | |||||||||
44 | 69. - 70. | 8/2034 | R2 | 49,0 km | 2 | 1 150 m | 662 mil. € | 5 762 - 14 648 | 525 - 852 | 4 | Z tohto úseku bude potrebná iba časť medzi Handlovou a Žiarom nad Hronom, aj to až spolu s prepojením medzi Handlovou a Turčianskou kotlinou (R3 Ráztočno - Horná Štubňa), ktorý by sem presmeroval aj severo-južný tranzit stredným Slovenskom a využitie úseku citeľne zvýšil. | 4 | ||||||
44 úsekov |
576,7 km |
2 - 8 |
39 671 m |
11 569 mil. € |
1 698 - 62 652 | 3,0 |
3,1 |
jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku