✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | ✖ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
# |
dátum |
plánovaný
|
odhad NDS
|
po ocenení sociálno-ekonomických prínosov za 30 rokov
|
1 - veľmi vysoká,
5 - veľmi nízka |
1 - optimálne,
5 - neprimerané |
aké primeranejšie varianty alebo optimalizácie riešenia treba posúdiť
| |||||||||||
40 úsekov |
455,6 km |
2 - 8 |
10 060 mil. € |
2 561 - 62 652 | 3,3 |
3,3 |
||||||||||||
1 | 6/2014 | D1 | 13,5 km | 4 | 555 mil. € | 13,8 % | 22 691 - 32 334 | 1 | 2 | Pôvodný projekt NDS obsahuje napr. zbytočne dlhé mosty či neoptimálne (drahé) riešenie vetrania tunela Višňové. V roku 2012 súťaž na zhotoviteľa metódou "naprojektuj a postav" umožnila uchádzačom pôvodné riešenie výrazne zefektívniť. Uchádzač, ktorý v tendri predložil najnižšiu ponuku (Skanska + Strabag), túto možnosť využil a ponúkol výrazné zefektívnenie technického riešenia. Žiaľ, NDS na podnet druhého Doprastavu túto ponuku bez primeraného dôvodu vylúčila. Toto rozhodnutie v roku 2014 odobril aj Úrad pre verejné obstarávanie, vtedy v réžii nominantov Smeru-SD.
Následne NDS prijala až tretiu ponuku v poradí od združenia Impregilo a Dúhy, ktoré žiadnu optimalizáciu technického riešenia tunelov či mostov neprinieslo. Nasledovali roky zlého riadenia stavby, snahy zhotoviteľa o výrazné dodatočné zvýšenie ceny, v roku 2019 pre štát nevýhodná dohoda o ukončení zmluvy a v roku 2020 nový výber zhotoviteľa. Vzhľadom na stav rozostavanosti však väčšina optimalizácií, ponúknutých v roku 2012, už nebude možná. Náklady citeľne zdvihne aj potreba sanácie rozostavaného tunela a mostov. | ||||||||
2 | 3/2020 | R2 | 9,1 km | 4 | 267 mil. € | NDS údaj neposkytla | 8 780 - 11 203 | 3 | 4 | |||||||||
3 | 1. | 10/2021 | R4 | 14,3 km | 4 | 202 mil. € | 20,5 % | 10 088 - 50 895 | 2 | 1 | ||||||||
4 | 3. | 3/2022 | D1 | 3,5 km | 8 | 149 mil. € | 13,7 % | 62 652 | . . . | 1 | 1 | |||||||
5 | 4. | 9/2022 | R4 | 10,2 km | 4 | 299 mil. € | 5,9 % | 22 341 - 30 731 | 1 | 3 | ||||||||
6 | 5. | 4/2023 | R1 | 8,1 km | 4 | 173 mil. € | 5,1 % | - 0,8 % (B. Bystrica - Ružomberok) | 12 387 - 17 316 | 2 | 3 | |||||||
7 | 6. | 7/2023 | R2 | 6,8 km | 4 | 171 mil. € | 25,6 % | 11 764 - 50 895 | 3 | 3 | ||||||||
8 | 7. | 2/2024 | D1 | 13,5 km | 4 | 1 235 mil. € | 6,8 % | 13 676 - 21 949 | 1 | 1 | Trasa s dlhším tunelom Korbeľka skráti diaľnicu D1 o takmer 3 km, vyhne sa nebezpečným zosuvným územiam i chráneným biotopom a zrejme nebude drahšia ako tzv. úžinový variant. Je preto v tomto prípade najlepším riešením (záverečné stanovisko EIA ju odporúčalo už v roku 2002). Snaha politikov urýchliť dostavbu D1 voľbou trasy s kratším tunelom, a to bez jej riadneho posúdenia, žiaľ viedla do slepej uličky. Neochota priznať a včas opraviť zlé rozhodnutie spôsobila zbytočné zásahy do prírody, márne vynaloženie už vyše 28 miliónov eur a desaťtisícov hodín práce odborníkov. A najmä oddialila reálny horizont dokončenia tohoto úseku diaľnice o viac ako desaťročie. | 12/2018 | ||||||
9 | 8. - 9. | 3/2024 | R2 | 6,2 km | 2 | 105 mil. € | 6,0 % | 5 304 | 2 | 2 | Úzku, kľukatú a neprehľadnú cestu za Rimavskou Sobotou (najhoršiu na celom južnom ťahu) je napriek nie vysokej intenzite dopravy primerané a potrebné nahradiť súvislou preložkou cesty, resp. 1/2-profilom pomerne nenáročných úsekov rýchlostnej cesty R2 Zacharovce - Bátka a Bátka - Figa spolu v dĺžke 14,5 kilometra. Pred finalizáciou prípravy však odporúčame preveriť možnosti optimalizácie technického riešenia a zníženia nákladov. | |||||||
10 | 8. - 9. | 3/2024 | R7 | 9,4 km | 4 | 191 mil. € | 6,1 % | 6 428 - 9 084 | 4 | 5 | ||||||||
11 | 10. | 4/2024 | D1 | 3,8 km | 2 | 57 mil. € | NDS údaj neposkytla | 10 312 | 3 | 5 | Veľkorysé a mimoriadne nákladné riešenie (56 mil. € za 3,8 km dvojpruhovej cesty, čo je viac ako treba napríklad na obchvat Prievidze s 50 tisíc obyvateľmi) je úplne neprimerané. Je potrebné hľadať podstatne menej nákladné napojenie cesty I/64 na diaľnicu D1. | |||||||
12 | 11. | 6/2024 | R1 | 2,7 km | 4 | 155 mil. € | NDS údaj neposkytla | - 0,8 % (B. Bystrica - Ružomberok) | 16 268 | 4 | 3 | S ohľadom na blížiace sa dokončenie súvislej D1 (síce neskoro ale skôr ako je reálne predĺžiť R1) nie je namieste očakávať výrazný rast dopravy cez Donovaly. Preto je ambícia spájať B. Bystricu s Ružomberkom rýchlocestou s viacerými tunelmi a celkovými nákladmi cca 1,8 miliardy eur prehnane ambiciózna. Je potrebné posúdiť aj iné varianty riešenia - napríklad cestou I. triedy s jednorúrovým tunelom popod Nízke Tatry a modernizáciou nadväzných úsekov jestvujúcej cesty, prípadne prepojením R1 od B. Bystrice smerom do Turčianskej kotliny (jej spojením s ťahom R3). | ||||||
13 | 12. | 7/2024 | R3 | 6,5 km | 2 | 70 mil. € | NDS údaj neposkytla | -1,3 % (Zvolen-Šahy) | 6 706 - 9 733 | 2 | 2 | |||||||
14 | 13. | 8/2024 | R2 | 8,3 km | 2 | 169 mil. € | 5,4 % | 5 277 - 6 250 | 2 | 2 | Úzku, kľukatú a neprehľadnú cestu za Rimavskou Sobotou (najhoršiu na celom južnom ťahu) je napriek nie vysokej intenzite dopravy primerané a potrebné nahradiť súvislou preložkou cesty, resp. 1/2-profilom pomerne nenáročných úsekov rýchlostnej cesty R2 Zacharovce - Bátka a Bátka - Figa spolu v dĺžke 14,5 kilometra. Pred finalizáciou prípravy však odporúčame preveriť možnosti optimalizácie technického riešenia a zníženia nákladov. | |||||||
15 | 14. - 15. | 10/2024 | R7 | 23,5 km | 2 | 227 mil. € | 9,0 % | 4 | 4 | |||||||||
16 | 14. - 15. | 10/2024 | R7 | 14,3 km | 2 | 172 mil. € | 8,6 % | 4 | 4 | |||||||||
17 | 16. - 17. | 12/2024 | R7 | 8,4 km | 4 | 161 mil. € | 7,3 % | 6 403 - 9 478 | 4 | 5 | ||||||||
18 | 16. - 17. | 12/2024 | R2 | 14,1 km | 2 | 272 mil. € | 3,3 % | 5 792 - 7 064 | 3 | 2 | Prieťah obce Jablonov nad Turňou na tomto úseku už v minulosti vyriešil obchvat. Výstavba R2 s tunelom Soroška - s rizikami v krasovom území - by znamenala aj výstavbu už druhého obchvatu tejto obce. | |||||||
19 | 32. - 33. | 12/2026 | D4 | 12,4 km | 4 | 772 mil. € | NDS údaj neposkytla | 3 | 4 | Aj severná časť D4 sa plánuje ako diaľničný obchvat trasovaný mimo hlavného mesta. No takéto riešenie pre slabý tranzit medzi D1 a D2 na Záhorí netreba, a na obslúženie dopravy z a do Bratislavy bude málo efektívny. V najbližšom desaťročí bude stačiť lepšie využitie potenciálu odľahčenia ciest prímestskými vlakmi, až ako ďalší v poradí potrebných riešení je cestný tunel popod Malé Karpaty. Tu je mimoriadne dôležité, aby sa včas korektne porovnal dopravný potenciál viacerých možných riešení - nielen medzi Račou a Stupavou (s vyše 11 km tunelom) ale aj možných variantov bližšie k mestu a ťažiskám dopravy, ktoré treba obslúžiť (napr. trasa Galvaniho - Krasňany - Lamač, s ktorou tiež počíta územný plán Bratislavy). | ||||||||
20 | 39. - 40. | 3/2028 | D1 | 19,9 km | 6 | 321 mil. € | NDS údaj neposkytla | 42 774 - 54 519 | . . . | 3 | 2 | Od roku 2008 projektované rozšírenie D1 na 6-pruh + obojstranné kolektorové pásy (spolu 10 pruhov!) až po Trnavu bolo prehnane veľkorysé a nákladné. Je škoda, že NDS upustila od kolektorov až potom, čo dlhé roky živila nesplniteľné očakávania a premárnila mnoho rokov prípravou zlého riešenia. O triezvejšom riešení bez kolektorov sa síce rozhodlo už pred viacerými rokmi, príprava rozšírenia D1 však od roku 2013 reálne nepokračuje, preto niektoré parametre riešenia nie sú známe, pričom predpokladané náklady zostávajú pomerne vysoké. | 10/2024 | |||||
21 | 44. - 45. | 2/2029 | R2 | 18,0 km | 2 | 176 mil. € | NDS údaj neposkytla | 5,75 % (Tornaľa - Včeláre) | 5 189 - 6 389 | 5 | 5 | Ani výstavba 1/2-prifilu rýchlostnej cesty tu nie je opodstatnená, keďže už súčasná cesta vedie mimo obcí, navyše patrí k málo zaťaženým cestám I. triedy. | ||||||
22 | 44. - 45. | 2/2029 | D4 | 3,6 km | 4 | 133 mil. € | NDS údaj neposkytla | 5 | 5 | |||||||||
23 | 46. | 3/2029 | D1 | 7,3 km | 4 | 321 mil. € | 2,2 % | 10 359 | 3 | 3 | Dostavba na 4-pruh s druhou rúrou tunela Branisko (4,9 km) do 10 rokov je primeraná potrebám. Odhad nákladov až na úrovni 300 miliónov eur však považujeme za výrazne premrštený. Indikuje, že NDS pristupuje k plánovaniu projektov a ich nákladom benevolentne a bez účinnej kontroly nebude hľadať najefektívnejšie riešenie (hoci trasa je v tomto prípade daná, rizikom môžu byť prehnané požiadavky policajtov, hasičov i rôznych útvarov NDS a absentujúce pravidlá, ktorý by pri stavbách dopravnej infraštruktúry na Slovensku strážili primeranosť požiadaviek a projektovaných riešení). | |||||||
24 | 47. | 7/2029 | R2 | 14,0 km | 2 | 117 mil. € | NDS údaj neposkytla | 5,85 % (Včeláre - Šaca) | 5 809 - 8 826 | 5 | 4 | |||||||
25 | 48. - 49. | 9/2029 | R2 | 9,8 km | 2 | 93 mil. € | NDS údaj neposkytla | 5,75 % (Tornaľa - Včeláre) | 6 452 - 10 032 | 5 | 5 | Ani výstavba 1/2-prifilu rýchlostnej cesty tu nie je opodstatnená, keďže už súčasná cesta vedie mimo obcí, navyše patrí k málo zaťaženým cestám I. triedy. | ||||||
26 | 48. - 49. | 9/2029 | R3 | 7,9 km | 2 | 71 mil. € | NDS údaj neposkytla | 5,8 % (Martin - Horná Štubňa) | 5 441 - 8 427 | 4 | 3 | |||||||
27 | 50. - 52. | 5/2030 | R4 | 8,0 km | 2 | 133 mil. € | NDS údaj neposkytla | 5,9 % (Kapušany - V. Komárnik) | 5 814 - 7 518 | 4 | 3 | |||||||
28 | 50. - 52. | 5/2030 | R4 | 7,5 km | 2 | 124 mil. € | NDS údaj neposkytla | 5,9 % (Kapušany - V. Komárnik) | 3 769 - 3 897 | 3 | 3 | |||||||
29 | 50. - 52. | 5/2030 | R4 | 6,0 km | 2 | 101 mil. € | NDS údaj neposkytla | 5,9 % (Kapušany - V. Komárnik) | 3 782 - 6 302 | 4 | 3 | |||||||
30 | 53. - 54. | 7/2030 | R6 | 11,2 km | 2 | 182 mil. € | NDS údaj neposkytla | 9,2 % (Púchov - hranica SR/ČR) | 7 234 | 4 | 3 | |||||||
31 | 53. - 54. | 7/2030 | R6 | 11,3 km | 2 | 222 mil. € | NDS údaj neposkytla | 9,2 % (Púchov - hranica SR/ČR) | 2 561 - 5 054 | 4 | 3 | |||||||
32 | 55. - 56. | 5/2031 | R1 | 11,5 km | 4 | 406 mil. € | NDS údaj neposkytla | - 0,8 % (B. Bystrica - Ružomberok) | 7 784 | 4 | 4 | S ohľadom na blížiace sa dokončenie súvislej D1 (síce neskoro ale skôr ako je reálne predĺžiť R1) nie je namieste očakávať výrazný rast dopravy cez Donovaly. Preto je ambícia spájať B. Bystricu s Ružomberkom rýchlocestou s viacerými tunelmi a celkovými nákladmi cca 1,8 miliardy eur prehnane ambiciózna. Je potrebné posúdiť aj iné varianty riešenia - napríklad cestou I. triedy s jednorúrovým tunelom popod Nízke Tatry a modernizáciou nadväzných úsekov jestvujúcej cesty, prípadne prepojením R1 od B. Bystrice smerom do Turčianskej kotliny (jej spojením s ťahom R3). | ||||||
33 | 55. - 56. | 5/2031 | R1 | 9,5 km | 4 | 339 mil. € | NDS údaj neposkytla | - 0,8 % (B. Bystrica - Ružomberok) | 9 704 - 13 715 | 4 | 4 | S ohľadom na blížiace sa dokončenie súvislej D1 (síce neskoro ale skôr ako je reálne predĺžiť R1) nie je namieste očakávať výrazný rast dopravy cez Donovaly. Preto je ambícia spájať B. Bystricu s Ružomberkom rýchlocestou s viacerými tunelmi a celkovými nákladmi cca 1,8 miliardy eur prehnane ambiciózna. Je potrebné posúdiť aj iné varianty riešenia - napríklad cestou I. triedy s jednorúrovým tunelom popod Nízke Tatry a modernizáciou nadväzných úsekov jestvujúcej cesty, prípadne prepojením R1 od B. Bystrice smerom do Turčianskej kotliny (jej spojením s ťahom R3). | ||||||
34 | 57. - 58. | 6/2031 | R8 | 54,9 km | 4 | 1 020 mil. € | NDS údaj neposkytla | 4 151 - 11 477 | 3 | 5 | Rýchlostná cesta v tejto trase nemá opodstatnenie. Dopravne primeranejším riešením je tu preložka cesty I. triedy - tá súčasná totiž vedie takmer súvislo naprieč obcami. Takéto riešenie by bolo lacnejšie, skôr realizovateľné a trvalo postačujúce na dopravnú obsluhu územia od Nitry až po Partizánske. Rýchlocestu R8 treba vypustiť z plánovanej siete, pretože v skutočnosti odďaľuje hľadanie primeranejšieho riešenia, ktoré tento región potrebuje. | |||||||
35 | 57. - 58. | 6/2031 | R3 | 14,0 km | 4 | 191 mil. € | NDS údaj neposkytla | 5,8 % (Martin - Horná Štubňa) | 14 233 - 18 874 | 3 | 3 | |||||||
36 | 59. | 7/2031 | R2 | 17,5 km | 4 | 287 mil. € | 0,9 % | 12 819 - 29 988 | 2 | 2 | Dopravne aj spoločensko-ekonomicky optimálny severný obchvat už vyše desaťročie naráža na odpor vlastníkov nehnuteľností v Sliači, ku ktorým sa trasa priblížila. Napriek prisľúbeným technickým opatreniam na elimináciu možných negatívnych vplyvov. Naopak trasovanie R2 cez mesto a teda ešte výraznejšie rozdelenie mesta odmieta Zvolen. Z patovej situácie zodpovední už dlhé roky nevedia nájsť východisko a zrejme jediným riešením bude rozhodnutie vlády o vyššom verejnom záujme. | |||||||
37 | 60. - 61. | 8/2031 | R3 | 8,7 km | 2 | 94 mil. € | 1,9 % | 7 211 | 4 | 2 | ||||||||
38 | 60. - 61. | 8/2031 | R3 | 10,9 km | 2 | 129 mil. € | 5 586 - 10 745 | 3 | 2 | |||||||||
39 | 62. - 63. | 10/2032 | D2 | 8,5 km | 6 | 90 mil. € | NDS údaj neposkytla | 9,86 % | 32 968 | . . . | 5 | 5 | Prípadnému preťaženiu diaľnice v dopravnej špičke (ak intenzita dopravy ďalej porastie) treba predísť zatraktívnením verejnej dopravy - napríklad skrátením intervalu vlakov z Malaciek do Bratislavy na 15 minút (v špičke v pracovných dňoch). | |||||
40 | 62. - 63. | 10/2032 | D2 | 6,9 km | 6 | 107 mil. € | NDS údaj neposkytla | 9,86 % | 5 | 5 | Prípadnému preťaženiu diaľnice v dopravnej špičke (ak intenzita dopravy ďalej porastie) treba predísť zatraktívnením verejnej dopravy - napríklad skrátením intervalu vlakov z Malaciek do Bratislavy na 15 minút (v špičke v pracovných dňoch). | |||||||
40 úsekov |
455,6 km |
2 - 8 |
10 060 mil. € |
2 561 - 62 652 | 3,3 |
3,3 |
jednotlivé fázy: 1 - Technická štúdia, 2 - EIA - Správa o hodnotení, 3 - EIA - Záverečné stanovisko, 4 - Štúdia realizovateľnosti (prebratie), 5 - Dokumentácia na územné rozhodnutie, 6 - Územné rozhodnutie, 7 - Dokumentácia na stavebné povolenie, 8 - MPV pre stavebné povolenie - zmluvy k pozemkom, 9 - Stavebné povolenie - predpoklad NDS, 10 - Dokumentácia na ponuku